Beantwoorden
editor1984
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Telenet ONEup: Type modem, downloadsnelheid en verbruik

Beste iedereen, momenteel heb ik een Klik10 van Telenet als particulier (zonder btw-nummer dus). Ik kreeg vorige week een brief in de bus dat dergelijke abonnementen niet meer toegekend kunnen worden door een programmawijziging bij Telenet.

 

Ik was Klik10 klant omdat ik een verbruik heb van +- 3.5TB door mijn Google nest camera's die 4k-online opslag doen. Ik heb dan ook enkele vraagjes wat betreft OneUp:

1. Ik moet me geen zorgen maken over verbruik daar een 'onbeperkte' limiet van 3TB gesteld wordt, maar dit verbruik enkel op piekuren van toepassing is? (17u-24u sinds corona?)

 

2. Wat is het type modem dat ik nodig heb voor mijn 1GBps downloadsnelheid. Ik las artikels over 2 modems die 1GBps zouden ondersteunen en dat het ene model het al wat beter doet dan het andere?

 

Bedankt voor jullie kennis. 

0 Likes
32 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Telenet ONEup: Type modem, downloadsnelheid en verbruik


@editor1984  schreef:

1. Ik moet me geen zorgen maken over verbruik daar een 'onbeperkte' limiet van 3TB gesteld wordt, maar dit verbruik enkel op piekuren van toepassing is? (17u-24u sinds corona?)


  • Als je tijdens de piekuren méér dan 3TB hebt verbruikt, dan wordt je opgemerkt als "intensieve gebruiker".
  • Als intensieve gebruiker blijf je "onbeperkt" surfen, maar aan verlaagde snelheid (20/2 Mbps).
  • Tijdens daluren blijf je onbeperkt surfen aan de volle snelheid

zie: Wat is Telenet-netwerkbeheer?. Je hebt dus theoretisch véél meer dan 3TB volume ...

 


@editor1984  schreef:

2. Wat is het type modem dat ik nodig heb voor mijn 1GBps downloadsnelheid. Ik las artikels over 2 modems die 1GBps zouden ondersteunen en dat het ene model het al wat beter doet dan het andere?


De Doscis 3.1 modems (HGW) die je kan gebruiken bij OneUp zijn:

  1. De CH8568LG of "het torentje": deze heeft WiFi aan boord (maar schijnt ook wat lawaai te maken wegens draaiende ventilator).
  2. De CV8560E of "E-router": deze heeft geen WiFi, en is voornamelijk bedoeld voor klanten die een eigen router gebruiken (bridge). Je kan deze ook gebruiken i.s.m. met het  (gratis verkrijgbaar) Telenet Access Point. Deze heeft dan nog eens 4 extra ethernet poorten.
editor1984
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Telenet ONEup: Type modem, downloadsnelheid en verbruik

Beste Flip

 

Bedankt voor de tips, als ik mag.. vraag ik graag nog een beetje door.

Doet de E-router wel aan routing dan? Bijvoorbeeld: ik gebruik momenteel de DHCP van de telenetmodem maar heb wel mijn eigen accesspoints in het huis: kan ik dan voor de E-router gaan? (ik ben wsl niet zo'n fan van het lawaai dat het torentje veroorzaakt -> staat in de living naast de televisie. En is er een verschil in maxsnelheid (naar de toekomst toe) tussen een E-router en het torentje?

Mijn huidige modem is een 24*8 doc 3 wireless (docsis) trouwens.

Groeten

Pieter

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Telenet ONEup: Type modem, downloadsnelheid en verbruik


@editor1984  schreef:

Bedankt voor de tips, als ik mag.. vraag ik graag nog een beetje door. Doet de E-router wel aan routing dan?

Vragen staat vrij. Antwoord is: Ja


@editor1984  schreef:

Bijvoorbeeld: ik gebruik momenteel de DHCP van de telenetmodem maar heb wel mijn eigen accesspoints in het huis: kan ik dan voor de E-router gaan? (ik ben wsl niet zo'n fan van het lawaai dat het torentje veroorzaakt -> staat in de living naast de televisie.


De E-router zal perfect werken met jouw eigen access points.


@editor1984  schreef:

En is er een verschil in maxsnelheid (naar de toekomst toe) tussen een E-router en het torentje?


Neen. Beide zijn Docsis 3.1 en gaan jou de gevraagde snelheid leveren.


@editor1984  schreef:

Mijn huidige modem is een 24*8 doc 3 wireless (docsis) trouwens.


Dat is een Docsis 3.0 modem, en One(Up) klanten worden hierop gecapt tot maximaal 400 Mbps ...

0 Likes
editor1984
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Telenet ONEup: Type modem, downloadsnelheid en verbruik

De E-router it is, dank je wel! 

Geniet ik nog van Telenet Wi-Free als mijn modem geen WiFi heeft?

En heeft de CH8568LG reeds een versie 2 die minder lawaai maakt?

-> ik dacht ergens online gelezen te hebben, maar online is online 🙂

 

Groeten

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet ONEup: Type modem, downloadsnelheid en verbruik

@editor1984 

Normaal gezien zou je met de E-Router nog steeds van WiFree (bij iemand anders dus) gebruik moeten kunnen maken. Je kan immers niet delen wat je niet hebt. Volgens dezelfde redenering kunnen de gebruikers van een eMTA modem (dus ook geen WIFi van Telenet zelf) tegenwoordig ook gebruik maken van WiFree. Vroeger was dat niet zo, nu wel.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
editor1984
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Telenet ONEup: Type modem, downloadsnelheid en verbruik

Bedankt voor alle informatie Flip en Stefaan, een superervaring met netweters! 

editor1984
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Telenet ONEup: Type modem, downloadsnelheid en verbruik

Beste iedereen

 

Ik heb nog een vraagje over de CV8560E.

Deze namiddag belde ik naar Telenet omtrent een ander probleem, maar de helpdesk medewerker wist me te vertellen dat deze router dan toch geen 'dhcp-server' heeft en er wel degelijk een router nodig is om de apparaten op mijn netwerk van ip-adressen te voorzien. 

Kan iemand hier uitsluitsel over geven?

Bedankt

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet ONEup: Type modem, downloadsnelheid en verbruik


@editor1984  schreef:

Beste iedereen

 

Ik heb nog een vraagje over de CV8560E.

Deze namiddag belde ik naar Telenet omtrent een ander probleem, maar de helpdesk medewerker wist me te vertellen dat deze router dan toch geen 'dhcp-server' heeft en er wel degelijk een router nodig is om de apparaten op mijn netwerk van ip-adressen te voorzien. 

Kan iemand hier uitsluitsel over geven?

Bedankt


Wat deze "medewerker" u verteld heeft is klinkklare onzin. De E-Router is een volwaardige router, weliswaar zonder ingebouwde WiFi. Hij heeft dus gegarandeerd een DHCP functie aan boord. Het beste bewijs is dat je eventuele digicorders of boxen niet aan uw eigen router maar aan de E-Router moet aansluiten omdat ze anders geen interactiviteit zullen hebben. Dat bewijst toch dat de E-Router een DHCP functie heeft ...

Nog een bewijs? Je kan de E-Router ook gewoon gebruiken zoals hij is, zonder de (foutievelijk zo genoemde, de correcte term is MAC Passthrough) "bridging" te gebruiken. Dat zou dus ook niet kunnen zonder ingebouwde DHCP functie ...

Ge kunt dus op uw twee oren slapen ... Ga gerust voor de E-Router ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
editor1984
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Telenet ONEup: Type modem, downloadsnelheid en verbruik

Bedankt voor de bevestiging.

Beter zeker zijn dan thuis landen met een non-dhcp dingetje.

 

Hem nu nog te pakken krijgen, wordt een zwaardere opdracht.

 

Groeten en nogmaals bedankt

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Telenet ONEup: Type modem, downloadsnelheid en verbruik

Gewoon naar een Telenet Centrum gaan met de oude modem, en ruilen voor de E-router.

Laat je niet afschepen en dring aan op de CV8560E.

Als deze in de Telenet shop correct geprovisioneerd werd, dan zal alles in orde zijn tegen de tijd dat je terug thuis bent, en kan je die direct gebruiken.

De DHCP range / subnet is dezelfde als je huidige modem, dus plug and play.

0 Likes
editor1984
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Telenet ONEup: Type modem, downloadsnelheid en verbruik

Beste iedereen

Alvast bedankt voor alle hulp.

Ik heb afgelopen vrijdag de CV8560E opgehaald bij Telenet Ninove (waar de support echt goed is, waarvoor dank).

Inzake snelheid loopt het allemaal wel vlot: ik haal 926 Mbps down en 32.80 Mbps up.

De instellingen inzake DHCP werden automatisch overgenomen (dat merkte ik door een opconfig op mijn computers)

 

Ik heb echter wel nog 1 vraag: waar kan ik die instellingen van DHCP in de online interface zien?
Ik merk op dat ik nergens modeminstellingen kan terugvinden in mijntelenet.

Klein detail voor andere mensen: deze modem past niet op de voet van de eurodocsys 3.0, ook al werd die talloze keren door Telenet bevestigd.

Bedankt

0 Likes
Flip19
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Telenet ONEup: Type modem, downloadsnelheid en verbruik


@editor1984  schreef:

Ik heb echter wel nog 1 vraag: waar kan ik die instellingen van DHCP in de online interface zien?
Ik merk op dat ik nergens modeminstellingen kan terugvinden in mijntelenet.


Welke modem wordt er weergegeven in "Mijn Telenet" ?

 

0 Likes
editor1984
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Telenet ONEup: Type modem, downloadsnelheid en verbruik

mijntelenet is (hier) even down:

Maar dat was de juiste modem - CV8560E 

 

De modem zat wel in een doos met handleiding van een ander model, doch klopte wat hierboven staat.

 

Groeten

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Telenet ONEup: Type modem, downloadsnelheid en verbruik


@editor1984  schreef:

mijntelenet is (hier) even down:

Maar dat was de juiste modem - CV8560E


Inderdaad, mijn Telenet was even down, nu terug up.

Maar kijk eens wat er juist staat op "Mijn Telenet" > Mijn thuisnetwerk.

Zou zoiets moeten zijn:

modem.png

Indien er iets anders staat, werd jouw E-router verkeerd geprovisioneerd.

0 Likes