24748
netweters
|
152264
antwoorden
|
20686
vragen
|
Beste iedereen, momenteel heb ik een Klik10 van Telenet als particulier (zonder btw-nummer dus). Ik kreeg vorige week een brief in de bus dat dergelijke abonnementen niet meer toegekend kunnen worden door een programmawijziging bij Telenet.
Ik was Klik10 klant omdat ik een verbruik heb van +- 3.5TB door mijn Google nest camera's die 4k-online opslag doen. Ik heb dan ook enkele vraagjes wat betreft OneUp:
1. Ik moet me geen zorgen maken over verbruik daar een 'onbeperkte' limiet van 3TB gesteld wordt, maar dit verbruik enkel op piekuren van toepassing is? (17u-24u sinds corona?)
2. Wat is het type modem dat ik nodig heb voor mijn 1GBps downloadsnelheid. Ik las artikels over 2 modems die 1GBps zouden ondersteunen en dat het ene model het al wat beter doet dan het andere?
Bedankt voor jullie kennis.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Beste Flip
Ik heb dit staan en vermoed dat dit niet ok is?
Ik zie bijgevolg heel weinig wanneer ik bij model details klik.
Bedankt!
Pieter
Ik kan jouw afbeelding nog niet zien, maar indien het niet de juiste modem is, moet je terug naar het Telenet centrum, of contact opnemen met de Helpdesk om dit recht te zetten.
Neem een foto van het etiket op de modem. Daar zie je drie verschillende MAC adressen (HFC Mac, MTA Mac en GW of Gateway Mac). Deze moeten correct ingebracht worden ...
Wel. Ik denk dat het de juiste modem is, maar er staat een andere tekst bij
Bedankt voor de hulp
In mijn Telenet kan dit nog paar dagen duren eer het is aangepast, kan ook zijn dat ze de verkeerde ingegeven hebben want een Emta geven ze normaal niet meer mee, Telenet is deze uit roulatie aan het halen als het de modem only is.
Zijn er dan ook versies van de e-router die niet emta zijn? Ik ben niet meer zo goed mee, vrees ik 🙂
@Master-Magic schreef:In mijn Telenet kan dit nog paar dagen duren eer het is aangepast,
Neen dat denk ik niet.
Als ze in het Telenet Center de modem correct hebben geprovisioneerd, dan zit dat al in "Mijn Telenet" tegen dat je thuis komt 😀.
Zoals ik reeds vermoedde, hebben ze de modem niet correct ingebracht (2 MAC adressen i.p.v. 3 MAC adressen).
Het Telenet systeem heeft dit dus verkeerd geïnterpreteerd als een E-MTA modem ("modem-only"), en dus kan je in "Mijn Telenet" geen modem details zien (eigenlijk zou je dit geen "modem" instellingen mogen noemen, maar "router" instellingen.
Het MAC adres (68:02:x:x:x:x) is wel het HFC Mac adres van de E-router en niet van een E-MTA (vandaar dat de modem wel werkt). Hieronder als voorbeeld het eiket van een EMTA modem:
Ik blijf dus bij mijn vermoeden: verkeerd geprovisioneerd (en zal waarschijnlijk niet opgelost worden met enkele dagen te wachten). Modem eens herstarten?
@editor1984 schreef:Zijn er dan ook versies van de e-router die niet emta zijn? Ik ben niet meer zo goed mee, vrees ik 🙂
De betekenins van EMTA is een Embedded Multimedia Terminal Adapter, namelijk een combinatie van een kabelmodem met een VoIP telefonie adapter (ATA).
De E-router behoort tot de 3de categorie (HGW = ingebouwde router). Alle HGW's zijn dus in feite EMTA + router.
Het grote verschil tussen de E-router en de andere HGW's is:
Dag Filip
Begrijp ik het dan goed dat ik de verkeerde modem heb? Ik bekijk morgen sowieso de sticker eens en laat dan iets weten.
Bedankt
Je hebt de juiste modem, maar iemand bij Telenet heeft zijn werk niet goed gedaan en vergeten het derde MAC adres in te voeren in het systeem.
Bedankt voor jullie advies. Ik bel Telenet deze morgen op en hoop binnen te raken op de klantendienst.
Ik keek gisteren wat dingen na en het klopt inderdaad dat de plakker op de e-router 1 extra mac-adres vermeld (GW MAC) ten opzichte van wat op de doos stond.
Hopelijk valt dit vanop afstand op te lossen en moet ik niet terug naar de winkel.
Ik heb de modem gereset, maar dit bracht geen oplossing.
Update na telefonisch contact met telenet: 'deze modem is niet verkeerd geprovisioneerd en heeft geen dhcp-server die u zelf kan instellen'. Ik bel in ieder geval nog eens terug want dat antwoord lijkt me squatch, hopelijk deze keer een meer bekwaam iemand.
Telenet zegt, dat ik als particuliere gebruiker zelf niet mijn dhcp instellingen en andere instellingen kan bekijken of aanpassen.
Maar jullie zijn toch ook particuliere gebruikers met een e-router?
In ieder geval, de klantendienst medewerker vond het best grappig maar ik dus niet.
Hier vinden jullie een foto met de plakker die onderaan mijn modem hangt
Als ik het goed begrijp, heb je die nieuwe modem afgehaald in een Telenet Center. Zij hebben de (eventuele) fout gemaakt.
Wat weerhoud je ervan om mijn advies te volgen, terug te gaan naar datzelfde Telenet Centrum (eventueel met de doos) en een foto van het etiket?
Daar moeten ze hun fout corrigeren. Eventueel moeten ze de modem eruit nemen, en opnieuw inbrengen (met de correcte MAC adressen). Van zodra de juiste gegevens in het systeem zitten zal je de nieuwe modem (als "E-router" zien verschijnen in "Mijn Telenet"'
Dag Flip
Ik was van de veronderstelling dat ik terug moest naar het telenetcentrum als het niet de juiste modem zou zijn.
Ik ga alvast morgen langs met modem en doos.
Bedankt
@editor1984 schreef:Ik ga alvast morgen langs met modem en doos.
De modem zelf hebben ze niet nodig (maak een print van de label).
Spreek daar niet teveel over '"dhcp instellingen" en zo, zeg hen gewoon dat de verkeerde modem op "Mijn Telenet" staat, en dat je vermoedt dat de nieuwe modem niet correct ingebracht werd?
@editor1984 schreef:Telenet zegt, dat ik als particuliere gebruiker zelf niet mijn dhcp instellingen en andere instellingen kan bekijken of aanpassen.
In ieder geval, de klantendienst medewerker vond het best grappig maar ik dus niet.
De onkunde van de Telenet Helpdesk is inderdaad niet meer grappig, maar schreinend 😥
Misschien heb je de vraag wel verkeerd gesteld door te spreken over de "DHCP instellingen".
Een Telenet HGW (en dus de E-router) heeft wel een DHCP server, maar veel kan je daar niet instellen ...
Geen idee wat je bedoelt met de DHCP instellingen of wat je wilt ermee wil doen?
Als je echt "advanced" router functies nodig hebt, kan je beter een eigen router aansluiten op de Telenet modem. Maar ook hiervoor is de E-router de geschikte modem wegens de Max-passtrough mogelijkheid, waarmee je de eigen rouer kan voorzien van een publiek IPv4 adres (en eigen IPv6 /60 prefix)
Ik had het inderdaad over de wijziging van het subnet, alsook over mogelijk portforwarding die ik in de toekomst zou gebruiken.
Maar je hebt een goed punt, ik kan best begrijpen dat dhcp-instellingen de verkeerde verwoording was.
Dus als ik het goed begrijp, ook al heb ik een E-router, en ook al staat de afbeelding van deze modem juist op telenet.. staat er een andere configuratie van een ander model modem geconfigureerd? Ik heb de EMTA eens opgezocht en die lijkt zwart te zijn.
In ieder geval steeds blij dat ik hier terecht kan, want de telenet klantendienst laat inderdaad te wensen over.