Beantwoorden
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet Safespot aan € 4,99

Safespot waarvan hier al sprake was is beschikbaar aan 4.99 euro/maand

Zie Techpulse , Nieuwsblad  en Telenet

Tags (1)
0 Likes
36 reacties
Ex-Netweter
 

Telenet Safespot aan € 4,99

TWEAKERS 

 

0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet Safespot aan € 4,99

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet Safespot aan € 4,99

Ik denk dat veel van die zgn. IoT toestellen sowieso al beter beschermd zijn als je standaard login en wachtwoord veranderd. Om daar extra geld voor te tellen...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Telenet Safespot aan € 4,99

Lijkt me overbodig: om te beginnen gebruikersnaam/wachtwoord wijzigen op al je IoT devices en wil je nog beter dan plaatst je zoals ik doe alle IoT devices in een apparte VLAN en maak dan enkele firewall regeltjes aan eigens wens.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Safespot aan € 4,99

Of Safespot al dan niet overbodig is, is een beslissing die elke gebruiker moet maken. Aan de gebruiker met geen tot beperkte kennis valt het aan te raden, zeker bij het bezit van allerhande toestellen. Daarnaast zijn er de gebruikers die wel (denken te) weten hoe alles in elkaar zit en die allicht meer vertrouwen hebben in eigen kunnen voor wie het product overbodig is. 

Zoals @sb schrijft veranderen van login en wachtwoord is zeer sterk aanbevolen. Als het kan ook een andere poort gebruiken. Liefst een poortnummer dat je niet terug vindt in lijsten van gekende poortnummers.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet Safespot aan € 4,99

Ik heb vooral moeite met die IoT dingen die alleen maar via een app gaan en waar je zelf weinig of geen dingen meer in de hand kunt hebben. Ik ben misschien ouderwets maar ik heb het niet zo begrepen op die cloud toepassingen. We kunnen er bijna niet meer van tussen. Het lijkt een beetje alsof ze ons willen gijzelen. Ik ben voorstander zoals ondermeer @janne_man  zegt om vooral zelf in te zetten op sterke paswoorden, 2 traps authorisatie, zelf poorten aanpassen enzomeer.

Voor mij geven dingen zoals internet security, safespot en gelijkaardige dingen een dubbel gevoel, ook qua privacy enzo. Ik geraak er eigenlijk niet uit. Maar toegegeven voor veel mensen zal dit een zekerheid zijn.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Telenet Safespot aan € 4,99

Ik ben verbaasd door de negatieve - en naïeve - reacties hier. Gewoon even je IoT default password veranderen, en dan ben je veilig. Pardon? Security is heel wat complexer dan dit, hoor!

 

Ik ken alle details van Safespot niet, maar ik heb zelf een abonnement op Netgear Armor, wat een vergelijkbare service lijkt te zijn:
https://www.netgear.com/landings/armor/

 

Deze service doet heel wat zaken om de veiligheid te verhogen. En het is op netwerk-level, dus ineens wordt je hele netwerk veiliger (i.p.v. traditionele software dat één toestel veiliger maakt).

 

Dit zijn een aantal van de zaken die de service doet:

- Blokkeren van malware en verdachte sites op netwerk level.

- Blokkeren van port scans en DoS attacks op netwerk level.

- Aanbevelingen geven voor (router) settings om het netwerk veiliger te maken.

- Zoeken van vulnerabilities op je toestellen (zo heb ik bv. ontdekt dat ik een IP camera had waar een versie van lighttpd in zat met een RCE vulnerability).

- Zoeken van services met unencrypted logins op je toestellen (was bv. bij mijn NAS het geval).

- Als onderdeel van het abonnement kan ik ook op al mijn toestellen de app installeren zodat ik ook die anti-malware bescherming "on the go" heb.

 

Maar jullie vinden dit allemaal blijkbaar overbodig, want door gewoon je wachtwoord te veranderen ben je al veilig genoeg. Ik wens jullie veel geluk het gevoel van veiligheid dat dit jullie blijkbaar bezorgt.

 

dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Telenet Safespot aan € 4,99

Voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat iedereen dit zou moeten doen. Ik reageer puur op het feit dat jullie dit onmiddellijk bestempelen als "overbodig", en blijkbaar niet goed beseffen wat voor extra beveiliging dit kan brengen.

Of de extra beveiliging die investering van 5 Euro per maand waard is moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Maar om nu te zeggen dat dit compleet nutteloos is, lijkt me wel erg kort door de bocht.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet Safespot aan € 4,99

@dsuls Niemand beweert dat Safespot overbodig is. Er zijn wel nuanceringen. De eerste beveiliging bestaat nog altijd uit een versluierde login en dito wachtwoord. Als je daar nonchalant mee bent en je houd de fabrieksinstellingen moet je niet alle heil verwachten van Safespot en soortgelijken. De zwakste schakel geeft is de sterkste beveiliging die je effectief hebt. Een keten is immers zo sterk als haar zwakste schakel. Op welke poorten denk je dat er gescand wordt? Op alle 65 duizend? Dat brengt niet op. Op het duizendtal poorten die gekend zijn, die gebruikt worden door meer gebruikte programma's. (zie als voorbeeld hier). Een veel kleinere inspanning en een veel grotere kans op succes voor de hacker.

Dat alles verbonden kan worden met het internet is één zaak. Of dat gewenst is of nuttig is, is een andere zaak. Ook de wijze van verbinding.

Een toestel waarmee je alleen verbinding kan maken via de website van de constructeur is uiteraard gemakkelijk om te installeren. Je moet niets doen. De apps en programma's doen het voor jou. Je denkt er controle over te hebben, maar wat doet die 'omleiding' met jouw gegevens? Wie is het interessants om te hacken? Jij met je ene apparaatje of de site langs waar duizenden en veelvouden hiervan langsgaan. Als dat dan weer eens lukt, komt het misschien in het nieuws, met jaren vertraging zoals bij yahoo. 

Mijn advies, ken je er niets vanaf en is privacy belangrijk voor jou, gebruik dan zulke zaken niet.

Ken je er niets vanaf of wil je er geen inspanning voor leveren en is in dat bepaald geval privacy minder belangrijk, neem dan een bijkomende beveiliging zoals Safespot. 

Hiermee heb ik niet gezegd dat Safespot privacy onveilig is, daar weet ik niets van. Wel dat de spullen die via een externe link gaan privacy gevoelig zijn.

 

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet Safespot aan € 4,99

@dsuls

 

Je bent aan het veralgemenen. Er is niet gezegd dat login/wachtwoord veranderen voldoende is, eerder dat het een stap in de goede richting is. Net zoals een eigen router dat waarschijnlijk is.

 

Ik meen dat jij een modem-only met eigen router had? Indien zo, kan je kan dan toelichten waarom je daar bovenop nog eens Netgear Armor hebt?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet Safespot aan € 4,99

Compleet nutteloos zal het nooit zijn. Misschien maakte ik te snel de vergelijking met het security pack. Dat is iets wat ik zelf nutteloos vind; er zijn genoeg gratis alternatieven imho.

 

Maar ik leer graag bij. @dsuls Jij gebruikt zelf dus Netgear Armor. Is het mogelijk om hetzelfde te bereiken met eigen hardware, freeware, open-source, ... ?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Telenet Safespot aan € 4,99


@sb  schreef:

@dsuls

 

Je bent aan het veralgemenen. Er is niet gezegd dat login/wachtwoord veranderen voldoende is, eerder dat het een stap in de goede richting is. Net zoals een eigen router dat waarschijnlijk is.

 

Ik meen dat jij een modem-only met eigen router had? Indien zo, kan je kan dan toelichten waarom je daar bovenop nog eens Netgear Armor hebt?


Ik heb inderdaad een eigen router: een Netgear Orbi (eigenlijk een mesh systeem met een router en 2 satellieten). En Netgear Armor is een optionele, betalende service die je in combinatie met het Orbi systeem kunt gebruiken.

 

0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Telenet Safespot aan € 4,99


@sb  schreef:

Compleet nutteloos zal het nooit zijn. Misschien maakte ik te snel de vergelijking met het security pack. Dat is iets wat ik zelf nutteloos vind; er zijn genoeg gratis alternatieven imho.

 

Maar ik leer graag bij. @dsuls Jij gebruikt zelf dus Netgear Armor. Is het mogelijk om hetzelfde te bereiken met eigen hardware, freeware, open-source, ... ?


Wat betreft het security pack ben ik het met jou eens. Ik heb zelf ook nooit overwogen om daarvoor te betalen. Maar mocht ik geen eigen router hebben, zou ik Safespot wel overwegen!

 

Je kan zelf ook een vergelijkbare oplossing bouwen, maar dat gaat wel wat werk zijn (zowel qua installatie als qua onderhoud). Je kan bijvoorbeeld via een cron job regelmatig nmap draaien als vulnerability scan, en je kan bv. fail2ban gebruiken om je te beschermen tegen port scans en DoS attacks. En je hebt natuurlijk ook wel malware scanners... maar als je dit op netwerk-level wilt oplossen moet je daarvoor ook een proxy voorzien (of misschien kan het met open source router software).

Maar dit moet je dan ook allemaal weer onderhouden, updaten, enz.

 

De reden waarom ik voor een betalende service kies is dat ik hier geen werk mee heb. Ik krijg netjes elke week een security scan (rapport verschijnt automatisch op mijn smartphone), ik krijg een melding elke keer een website wordt geblokkeerd, een port scan ontdekt of een ander incident wordt gedetecteerd. Ik hoef geen software te updaten of geen vulnerability database bij te werken. Ik heb de Armor software op al mijn apparaten staan zodat ik ook beveiligd ben als ik onderweg ben, en allemaal met automatische updates. Ik heb hier dus 0 werk mee, en krijg netjes alle info wanneer ik die nodig heb.

Dat is mij wel wat geld waard.

glennvda
Freshman Veelweter
Berichten: 186
Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO! De volle 100!

Telenet Safespot aan € 4,99

Ik heb SafeSpot 5min geleden besteld en ben benieuwd naar wat dit gaat geven.

Binnen nu en 24u zal het geactiveerd zijn.

5 EUR per maand vind ik uiteindelijk nog meevallen voor wat je krijgt.

Mij gaat het vooral om continue scanning van mijn thuisnetwerk, maar ook het controleren van mijn IoT toestellen (thermostaat met wifi, slimme deurbel met camera en wifi, vaatwasmachine met wifi, ...).

 

Zeggen dat een goed wachtwoord / dubbele authenticatie voldoende is ... dat is naïef en kort door de bocht. Want mijn Facebook account werd ondanks sterk wachtwoord en dubbele authenticatie gekraakt en via mijn daaraan gekoppelde Facebook pagina werden dubieuze betalingen gedaan vanwege onbestaande promo's. Heel bizar. Van Facebook nooit een deftige uitleg gekregen hoe dat kon gebeuren ondanks de dubbele authenticatie. Ik bedoel maar ...