Beantwoorden
vinchg
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

Hallo, 

 

Thuis is er een netwerk met wat Ubiquiti AP`s en security gateway. Ook draaien er 2 servers op het bureau. 

 

De modem van Telenet kan de DHCP niet uitzetten, ook de mogelijkheid op poort 25 te openen is niet leuk.

 

Ik zou graag een modem only installeren en werken met een security gateway voor beveiliging.

 

Omdat de de modem afgelopen week raar deed op een poort was er gisteren een technieker langs gekomen, hij vertelde mij dat ze geen modem only meer gaan uitgeven.

 

Heb ik meer kans als ik overstap naar telenet business?

Wat kan ik juist doen? 

 

Titel bewerkt door @Lieselot91 

0 Likes
52 reacties
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

Eerder werdt er meestal 'n modem only geplaats bij business klanten.

Ikzelf ben particulier had eerder een HGW die ik heb omgeruild naar een modem only 24*8 CV7160E EMTA 3.0 zonder problemen in het telenet center.Kan 1200Mbps aan.

 

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@vinchg 

Heb je een Digicorder/Digibox, weet dan dat deze maar beperkt kan werken indien die achter uw eigen router staat. Voor de TV-Box is dat een sterke aanbeveling.

 

Voor zover ik weet wordt er effectief geen model only meer geleverd, maar in de plaats daarvan is er een HGM waarbij er een pass trough poort is. Je geeft het mac adress van je eigen router op en die verbind je met een lan poort van deze HGW. Hierdoor kijgt uw eigen router een extern ip-adres net zoals op een modem only.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@vinchg  Maakt eigenlijk niet uit welke modem je gebruikt, poort 25 blijft geblokkeerd tenzij je een businessabonnement hebt met vast IP.

Maar ik dacht dat je poort 25 kon omzeilen of niet? Kijk eens in de instellingen van je server? Kan dit niet naar poort 587?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
vinchg
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@janne_man er is geen digicorder meer, heb deze vervangen door een Roku en plex server. Dit is dus geen probleem meer 👌

 

Kan ik toevallig ook ergens wat meer informatie bekomen over die nieuwe HGW? Een product datasheet ofzo. 

 

@igvfer De poort 25 is ivm de Cpanel server zijn SMTP service. Ik krijg zeer veel bounces en logs binnen van providers die hier negatief op reageren en dan heb je de blacklist tot gevolg.

 

 

Alvast bedankt voor de reacties 🙂

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@vinchg  Hier bij een overzicht van de geblokeerde poorten per soort abonnement : 

TELENET-INTERNETABONNEMENTEN (PARTICULIERE KLANTEN)
TCP Poort 25
TCP/UDP poort 53
TCP/UDP poort 135
TCP/UDP poort 137 – 139
TCP/UDP poort 161 – 162
TCP poort 445
TCP poort 1080
UDP poort 1900
BUSINESS INTERNET MET DYNAMISCH IP-ADRES
TCP Poort 25
TCP/UDP poort 53
TCP/UDP poort 135
TCP/UDP poort 137 – 139
TCP/UDP poort 161 – 162
TCP poort 445
TCP poort 1080
UDP poort 1900
BUSINESS INTERNET MET (GEACTIVEERD) VAST IP-ADRES
Alle poorten zijn beschikbaar

 

Dus om het kort te houden als je poort 25 wil open hebben moet je een business abonnement hebben met vast ip adres. Dan zal dit wel gaan en anders niet 🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@igvfer  poort 25 zal geblokkeerd blijven bij een gewoon business abonnement, tenzij je een fix ip hebt, dan zijn alle poorten open.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
vinchg
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

Jammer van de poort 25, ik kan altijd gebruik maken van een relay service. Een vast ip is nogal prijzig, ik betaal er 2 euro voor in het datacenter. 

 

Weet er iemand meer informatie over de HGW met pass through functie? Merk of details? 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@vinchg 

Er is hier al uitgebreid over gesproken in verschillende topics?

Zoekfunctie gebruiken is niet teveel gevraagd?

tips: CV8560E, E-router, Docsis 3.1, MAC passtrough, ...

0 Likes
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

inderdaad CV8560E is je oplossing. ( maar poort 25 blijft wel dicht )

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen


@kve2002  schreef:

inderdaad CV8560E is je oplossing. ( maar poort 25 blijft wel dicht )


Met de pass trough moet je geen enkele poort open zetten. Alles wat naar het extern ip adres van het toestel waarvan je het mac adres hebt opgegeven, gestuurd wordt komt binnen op dat toestel (in principe uw eigen router). Je kunt daar doen wat je wil met poort 25.

Met de pass trough is het alsof je eigen router aangesloten is op het Telenet Wan via een tunnel in de cv8560e.  Hiervoor moet je niets instellen op mijn Telenet buiten het mas adres.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen


@janne_man  schreef:

@kve2002  schreef:

inderdaad CV8560E is je oplossing. ( maar poort 25 blijft wel dicht )


Met de pass trough moet je geen enkele poort open zetten. Alles wat naar het extern ip adres van het toestel waarvan je het mac adres hebt opgegeven, gestuurd wordt komt binnen op dat toestel (in principe uw eigen router). Je kunt daar doen wat je wil met poort 25.

Met de pass trough is het alsof je eigen router aangesloten is op het Telenet Wan via een tunnel in de cv8560e.  Hiervoor moet je niets instellen op mijn Telenet buiten het mas adres.


Ik vrees dat je hier in de fout gaat. Telenet stelt duidelijk welke poorten er gesloten zijn voor welke klanten en dat maakt niet uit welke modem dat is. Misschien aan de mensen die aangesloten zijn via de pass trough om dit al of niet te bevestigen. Ik vrees dat dit gewoon op klantniveau is ongeacht de modem. Misschien dat ze een uitzondering maken op IPv6.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@igvfer 

 

Als je op je eigen router externe poort 25 krijgt, wat belet u dan om deze poort te forwarden naar poort xyz? Hoe kan Telenet dit beletten?

Als ik me niet vergis heb jij een modem only. Ik heb een doodgewone HGW.

Zo zien de instellingen eruit:

janne_man_0-1597519976694.png

In deze instellingen kan ik in Mijn Telenet geen port forwarding doen van de opgeven lijst.

 

Kan jij met je eigen router port 25 niet forwarden?

0 Likes
vinchg
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

Het zou wel mooi zijn moest dit kunnen werken voor poort 25. 

 

Het is mooi dat de WAN poort gebruikt kan worden als pass through. Al begrijp ik moeilijk waarom het zo strikt moet zijn rond de port 25. SMTP zouden ze zo niet in de keel mogen knijpen. Proximus, orange doen het ook trouwens.

 

 

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@vinchg 

De WAN poort wordt niet gebruikt. De LAN poort waarop het aangegeven mac adres aangesloten is, wordt gebruikt. De andere LAN poorten, zijn gewone poorten van de Telenet router.