Beantwoorden
vinchg
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

Hallo, 

 

Thuis is er een netwerk met wat Ubiquiti AP`s en security gateway. Ook draaien er 2 servers op het bureau. 

 

De modem van Telenet kan de DHCP niet uitzetten, ook de mogelijkheid op poort 25 te openen is niet leuk.

 

Ik zou graag een modem only installeren en werken met een security gateway voor beveiliging.

 

Omdat de de modem afgelopen week raar deed op een poort was er gisteren een technieker langs gekomen, hij vertelde mij dat ze geen modem only meer gaan uitgeven.

 

Heb ik meer kans als ik overstap naar telenet business?

Wat kan ik juist doen? 

 

Titel bewerkt door @Lieselot91 

0 Likes
52 reacties
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

[dubbele informatie verwijderd]

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

Maar een rijwiel zonder trappers waarop men rechtstaat is wel een autoped en wat nu gemeenzaam een auto genoemd wordt is een automobiel.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

In het netwerkjargon is een bridge, switch, router nog altijd wat het 20 jaar geleden was.

Ze worden weliswaar beter en sneller, maar hun functionaliteit verandert niet doorheen de jaren.

Sorry, geen romantische taalevolutie wat deze zaken betreft 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

Op geen enkel ogenblik spreek ik dat tegen. Het punt is dat slechts een minderheid het netwerkjargon spreekt. Ik stel me gewoon de vraag (en beantwoord die voor mezelf) of men zich strikt moet houden aan dit netwerkjargon.

Ik beweer ook niet dat de 'juiste' terminologie niet mag gebruikt worden, net als ik ook niet beweer dat de 'juiste' terminologie moet gebruikt worden. Laat ieder volgens zijn eigen kunnen een begrijpbare terminologie gebruiken.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen


@Arnie  schreef:

Ze zullen zich er vast wel iets bij gedacht hebben, toch vind ik het niet correct. Het is zoiets als een fiets een auto noemen, omdat het ook een voortbewegings middel is.


Daarom is de term bridge eigenlijk  het equivalent van voortbewegingsmiddel. Een algemene term dus.

Het niveau, mac pastrough of iets anders komt eigenlijk overeen met auto, fiets enz.

Maar door de commercie e.d. verwaterd dat een beetje voor het grote publiek.

Het is hetzelfde met een "router". Vraag dit aan 1000 mensen en ze gaan dit associëren met WiFi wat onjuist is. Wat de mensen nu begrijpen onder een router is een 4 of 3 ineen toestel, (modem), router, wifi AP en switch.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

Dat niet iedereen vertrouwd is met het netwerk-jargon kan ik begrijpen, zeker van de consumenten.

Dat Telenet (bewust) onjuiste terminologie gebruikt, en daarmee de consumenten verward en foutief informeert verbaasd me wel. Het is Telenet die er voor gekozen heeft "IP passthrough" als "bridging" voor te stellen aan hun klanten.

Bridging is geen dagelijks begrip voor de meeste consumenten. Als je ze dan toch iets nieuws wilt bijbrengen, waarom dan niet het juiste begrip?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@Arnie  Ik begrijp het ergens wel. Het past in het basisbegrip "bridgen" een brug, overbrugging maken maken. De manier speelt geen rol. Of dit nu via een mac passtrough of iets anders gebeurt maakt eigenlijk niet uit. Het doel wordt bereikt: een publiek IPadres geven aan de eigen router en ondertussen behoudt Telenet ook zijn router en mogelijks bijhorend de controle over hun eigen hardware.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5189
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

Ik kan @Arnie wel volgen in zijn redenering.

 

Zeker als professional of zichzelf recepterend bedrijf, gebruik de correcte termen. Dat leken of hobbyisten er soms een zootje van maken mag geen excuus zijn om dat zelf ook te doen. Vergissen is menselijk, maar daarin volharden is des duivels. Ik heb het voor een keer maar eens niet in het Latijn gezet ... 🤗

 

Zo ook de term "booster" die Telenet gebruikt. Ik vind dat een afschuwelijk woord waarvan de vlag absoluut de lading niet dekt. Als een klant een probleem heeft met zijn "booster", wat bedoelt die dan eigenlijk? Dan kunt ge dat eerst nog gaan uitvissen ipv onmiddellijk het probleem te kunnen aanpakken ...

 

Intussen zijn we wel ferm off-topic aan het gaan ... Misschien dit afsplitsen? Want ik vind het wel interessant, beleefde discussies zoals dit moeten ook kunnen ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@StefaanH  Eerst en vooral kan ik u volgen over die term "boosten" commercieel misschien interessant maar die vlag dekt de lading niet.

Ten 2e, inderdaad misschien afsplitsen. Want er zijn meer van die dingen die dubieus zijn.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5189
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

Misschien eens een hint naar @Suzy  om een van de moderators dit te laten realiseren?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen


@igvfer  schreef:

Want er zijn meer van die dingen die dubieus zijn.


akkoord: afsplitsen en hier nog wat olie in het raderwerk (of op het vuur?)

Waarom niet beperken tot RFCs wat netwerk terminologie betreft? Overigens, kan iemand een RFC vinden waar 'MAC passthrough', of zelfs 'IP passthrough' ('booster' valt, vind ik persoonlijk, buiten "doping vrije" competitie 😀) in voorkomt? Maar, router, switch, bridge, hub, repeater, en nog oneindig veel meer terminologie (en de OSI model layers waar ze op slaan) vindt men, wel degelijk, behoorlijk ondubbelzinnig, terug in verschillende RFCs (daarvoor dienen die RFCs namelijk: interoperabiliteit, om verschillende vendors 'min of meer' hetzelfde te laten maken, anders werkt mogelijk niets samen). Dat gezegd, ook RFCs zijn niet vrij van ambiguiteit of niet vatbaar voor verbetering. Missen is menselijk. Zelfs binnen een behoorlijk formeel, en goed bedoeld, vendor cooperatief kader. RFC acroniem slaat namelijk op 'Request For Comments' : reacties welkom.

{*niet* 'like'-en aub}
Tags (1)
0 Likes
Els_Vander
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

ik heb telenet business met ipv4 fixed ip maar ik kan nog geen port 25 openen

wat moet ik doen? ik ben van normal klant naar business gegaan zonder btw

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@Els_Vander  Ik vrees dat dit enkel voor business met ondernemingsnummer is. Ik ben niet zeker.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Els_Vander
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

ik heb met telenet gevraagd of port 25 open kan maar hun zeggen dat open staat maar bij port 25 krijg ik niet port fowarden

 

ik krijg bij portfowarden error

Dit is geen geldig poortnummer

 

en port checker port 25 staat niet open 

 

ik heb telenet bussnis + vast ip dus wan ip

 

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet modem DHCP uitzetten en poort 25 openen

@Els_Vander  Ik heb ook business vast IP.  Rond Maart 2020 veranderde ik van EDPnet naar Telenet (gigaboost) en de eigen mail server hier (voor eigen domein) bleef werken (behalve voor IPv6 connecties, zie verder). Maar ik moet uitleggen: ik zette de CV8560E voor IPv4 in MAC Passtrough (een soort fake bridge) naar een eigen (OpenWRT x86_64) router (die dan de IPv4 port forwarding doet). Wat later (April 2020) is de CV8560E [E-router] door een CV7160E [eMTA] (modem-only in pure layer 2 bridge mode) vervangen (om ook IPv6 te doen werken). Ondertussen (sinds Mei 2020) heb ik eigen domein en de mail sever (voor eigen domein) overgezet naar Telenet. En nu is hier geen eigen mail server meer (wat me overigens, na decennia eigen beheer, heel wat kopzorgen bespaart, want: mail servers staan, vandaag de dag, permanent onder vuur).

 

Om maar te zeggen: port 25 staat (ik moet zeggen stond toen) open, en, misschien weigert jouw specifieke aparatuur gewoon om port 25 forwarding in te stellen.

 

Welke Telenet modem heb je, en, heb je een eigen router achter die modem?

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes