Beantwoorden
Evert
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Trage downloadsnelheid via ethernet

Beste netweters

 

Al een tijdje zat ik met het idee een extra router te kopen om het wifi-bereik uit te bereiden, alleen waren er nergens in het huis utp aansluitingen waar ik de nieuwe router (die ik nog niet gekocht heb) wil neerzetten. Sinds een paar dagen is er een cat 7 kabel vanaf de witte modem in de garage (gelijkvloers), via de zolder (2e verdiep) naar een kamer op de eerste verdieping getrokken.

Deze aansluiting heb ik getest met twee verschillende pc's met Windows 10. Beide behalen ze slechts 80mpbs download. Upload is 19mbps en ping 10 ms, wat dus wel goed is. Mijn abonnement is een fiber 200 met 200mbps download en 20mbps upload.

Ik heb de modem een aantal keer herstart en ook de cat 7 kabel in andere ethernetpoorten van de modem gestoken, maar het resultaat blijft hetzelfde.

 

Ik snap echt niet waarom de downloadsnelheid slechts 80mbps behaalt via ethernet. Om daarop een nieuwe router aan te sluiten vind ik het een beetje zonde.

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Tags (1)
0 Likes
6 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Trage downloadsnelheid via ethernet

@Evert 

Welke snelheid haal je via een andere kabel op dezelfde toestellen? Met en zonder router er tussen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Evert
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Trage downloadsnelheid via ethernet

Ondertussen heb ik eens een laptop aangesloten via een cat 5 en ook eens een cat 5e kabel naast de modem in de garage en daar behaal ik wel downloadsnelheden van 190+mbps. Dat zijn ook de ethernetkabels die ik getest heb tussen de nieuwe cat 7 ethernetaansluiting en de pc's. Een andere router buiten de ingebouwde van de modem heb ik nog niet.

0 Likes
Cos_95
Freshman Meerweter
Berichten: 71
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Trage downloadsnelheid via ethernet

Dan zit er vermoedelijk toch iets mis met de connectoren, is het een voorgemaakte kabel of heb jij er zelf connectoren opgezet/laten zetten? Eventueel de aansluiting van de wandcontactdoos nakijken als je dat gebruikt? want je utp kabel zal vermoedelijk niet op alle 8 de adertjes doorgeven waardoor je kabel beperkt is tot 100 mbps. Aangezien je aan de modem wel de snelheden haalt.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Trage downloadsnelheid via ethernet

Misschien is de kabel langer dan 100 meter en heb je daardoor snelheidsverlies,vermits je met een korte 5e kabel wel die snelheid haalt. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Evert
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Trage downloadsnelheid via ethernet

De kabel is ongeveer zo'n 20 - 25 meter lang gok ik. Dat zal dan waarschijnlijk niet het probleem zijn. Toch bedankt voor je hulp!

0 Likes
Evert
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Trage downloadsnelheid via ethernet

@Cos_95 

In Windows heb ik eens gekeken naar de eigenschappen van de ethernetverbinding en daar staat een maximumsnelheid van 100mpbs download.

De kabel is gelegd door een elektricien die de connectoren er zelf heeft opgezet. Hij gebruikt normaal nooit cat 7 kabels, dus misschien dat hij daardoor een foutje gemaakt heeft en niet alle adertjes aangesloten zijn, zoals je al zei. Ik zal het hem eens vragen te controleren. Het enige wat ik anders kan proberen is een betere ethernetkabel (cat 6 misschien) van de nieuwe aansluiting naar de pc laten gaan en kijken of dat beter werkt.

 

Heel erg bedankt voor je hulp!😊 Ik denk dat het hiermee wel opgelost zal geraken.