Beantwoorden
jm_2k
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Unifi USG Pro en bridging

Allen,

 

Ik probeer al even via bridging mijn Unifi USG Pro geconnecteerd te krijgen met het internet, maar zonder resultaat.

 

Situatie zijde Telenet:

- Unifi USG is verbonden via WAN-poort naar de Telenet-modem op LAN-poort 2. Telenet heeft me reeds bevestigd dat in het geval van bridging je poorten LAN2, 3 of 4 moet gebruiken.

- Bridging is ingesteld op het MAC-adres van de USG
- Het vast IP-adres is ingesteld op het MAC-adres van de USG

- LAN-subnet: 192.168.1.1

 

Situatie zijde Unify (router + switch)
- DHCP 192.168.2.1/256
- Instellingen USG:
WAN SETTINGS:
* Static IP
* IP address: 81.82.XXX.XXX
* Subnet mask: 255.255.255.0
* Router: 192.168.1.1
* Preferred DNS: 208.67.XXX.XXX
* Alternate DNS: 208.67.XXX.XXX

LAN SETTINGS:
* IP address: 192.168.2.1
* Subnet mask: 255.255.255.0

 

Hebben jullie een idee wat hier misloopt?

Bedankt!!

0 Likes
9 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1569
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Unifi USG Pro en bridging


@jm_2k  schreef:

Situatie zijde Telenet:

- Bridging is ingesteld op het MAC-adres van de USG
- Het vast IP-adres is ingesteld op het MAC-adres van de USG

- LAN-subnet: 192.168.1.1


Aan de kant van Telenet moet er niets ingesteld worden buiten het Mac adres in de bridge.

LAN subnet192.168.1.1 ?????

 


@jm_2k  schreef:

- Instellingen USG:
WAN SETTINGS:
* Static IP
* IP address: 81.82.XXX.XXX
* Subnet mask: 255.255.255.0
* Router: 192.168.1.1
* Preferred DNS: 208.67.XXX.XXX
* Alternate DNS: 208.67.XXX.XXX

Aan de WAN kant van de USG:

Dynamic IP (USG krijgt een apart publiek IPv4 van Telenet.

Verder niets.

Router 192.168.1.1 is volledig verkeerd. Het verkeer gaat via de bridge, en niet via de Telenet router!

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1569
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Unifi USG Pro en bridging

Sorry, zie nu dat je een vast IP hebt.

Dan moet je in de USG settings onder router het Telenet Gateway IP adres invullen (ipv 192.168.1.1)

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7730
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Unifi USG Pro en bridging


@flip1953  schreef:

Sorry, zie nu dat je een vast IP hebt.

Dan moet je in de USG settings onder router het Telenet Gateway IP adres invullen (ipv 192.168.1.1)


Maakt in wezen niets uit. Zelfs klanten (Zakelijke klanten, particuliere klanten kunnen geen vast IP adres krijgen) met een Vast (Static IP) moeten in "Mijn Telenet" gewoon het mac adres van de WAN zijde van hun router ingeven. Dit wordt dan automatisch toegekend aan hun router. Op hun router moeten ze gewoon aangeven dat het een dynamisch adres is. Subnetmask en default gateway worden automatisch toegekend.

Het verschil met een particuliere klant is dat bij een particuliere klant bij elke verandering van macadres (bjvoorbeeld een andere router) een nieuw IPV4 adres wordt toegekend. Bij de zakelijke klant wordt altijd het IPv4 adres dat bij de eerste keer is toegekend opnieuw toegekend als je van router veranderd.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1569
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Unifi USG Pro en bridging


@igvfer  schreef:

@flip1953  schreef:

Sorry, zie nu dat je een vast IP hebt.


Maakt in wezen niets uit. Zelfs klanten (Zakelijke klanten, particuliere klanten kunnen geen vast IP adres krijgen) met een Vast (Static IP) moeten in "Mijn Telenet" gewoon het mac adres van de WAN zijde van hun router ingeven.


Bedankt voor de toelichting.

Vast of dynamisch IP maakt dus geen verschil: in beide gevallen moet je de eigen router op dynamic IP zetten (zoals in mijn eerste antwoord).

Je moet dus hetzelfde MAC adres (WAN MAC van de router) 2 keer ingeven

  1. een keer bij de bridge.
  2. een keer bij vast IP.
0 Likes
jm_2k
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Unifi USG Pro en bridging

Bedankt voor de reacties.

 

Alle suggesties doorgevoerd, haalt niets uit…

 

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Unifi USG Pro en bridging

Als je op de WAN port van de USG DHCP instelt, zal deze een IP adres ontvangen. Tenzij er iets fout is in de bekabeling. Je kan overigens eender van de 4 HGW poort gebruiken.

 

Wanneer je het juiste MAC adres ingesteld hebt van mijn telenet zal de USG een publiek IP adres ontvangen, anders een adres startend met 192.168.0.x

In veel gevallen hebben we al gezien dat er een fout MAC adres gebruikt wordt. De USG heeft er immers meerdere.

Het makkelijkste om dit te controlleren is via mijn telenet. Indien je een 192.68.0.x adres hebt ontvangen zal deze zichtbaar zijn bij de "verbonden apparaten". Daar staat ook het MAC adres, welke dient te gebruiken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1569
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Unifi USG Pro en bridging


@jm_2k  schreef:

Bedankt voor de reacties.

Alle suggesties doorgevoerd, haalt niets uit…


Met deze niets-zeggende feedback is het moeilijk voor ons om jou verder te helpen 🤔...

 

Laat ons nog eens herhalen:

  • USG Pro WAN poort is verbonden met de Telenet router (poort 1, 2, 3, 4 maakt helemaal niets uit)
  • Op de USG heb je de WAN poort ingesteld op dynamisch IP.

Vanaf nu moet je al internet hebben op de apparaten achter de USG, zelfs indien je nog geen (of de verkeerde) MAC adressen hebt ingebracht voor de bridge.

Want dan zal jouw USG Pro een IPv4 adres krijgen van de Telenet router ...

 

Nu zijn er 2 extra stappen nodig:

  1. Het correcte WAN adres inbrengen voor de bridge. Van zodra dat gebeurd is, zal de USG pro een extern dynamisch IPv4 adres krijgen van Telenet.
  2. Het vaste IP instellen op het correcte WAN adres van de USG. Van zodra dat gebeurd is, zal de USG pro (via DHCP) jouw vast IPv4 adres krijgen van Telenet.

Kan je deze verschillende stappen in de juiste volgorde uitvoeren en zien wat er gebeurt? (na elke stap telkens Telenet router en USG herstarten).

Dan zien we precies waar het mis loopt ...

 


@jm_2k  schreef:

Situatie zijde Telenet:

- LAN-subnet: 192.168.1.1!


Is er een reden waarop je het default LAN subnet van de Telenet HGW (192.168.0.1) gewijzigd hebt?

Gezien jouw volledig netwerk achter de USG zit, maakt het voor jou toch niets uit welk LAN subnet de HGW gebruikt?

 

 

 

 

0 Likes
jm_2k
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Unifi USG Pro en bridging

Ik heb de WAN settings van de USG op DHCP gezet, en de USG krijgt nu inderdaad het statisch IP adres. Dit is dus al positief.

 

Ik moet de WAN settings echter als static IP configureren omdat ik een VPN wil opzetten tussen onze 2 sites. Wanneer ik onderstaande gegevens invul in de static settings, krijg ik een foutmelding en kan ik deze niet opslaan. Feedback van Unifi is er amper, ze zeggen enkel dat de WAN-settings niet correct zijn.

 

Volgende gegevens zijn ingevuld:

 

WAN SETTINGS:
* Static IP
* IP address: 81.82.XXX.XXX (mijn vast IP adres, welke de USG als IP adres heeft ondertussen)
* Subnet mask: 255.255.255.0
* Router: 84.198.XXX.XXX (ik veronderstel dat dit dan het IP adres van de modem moet zijn?)
* Preferred DNS: 208.67.XXX.XXX (DNS maakt weinig uit in dit verhaal veronderstel ik)
* Alternate DNS: 208.67.XXX.XXX

 

Ik vermoed dat er enkel bij het adres van de router een probleem kan zitten.

Hebben jullie nog ideeën?

 

bedankt 🙂

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Unifi USG Pro en bridging

Spijtig genoeg ondersteund Unfi het gebruikt van FQDN namen niet, enkel maar IP adressen. Een LAN-2-LAN VPN opzetten waarbij één of beide sites gebruik maken van een dynamisch IP adres gaat dus helaas niet.

Indien beide lokaties over een vast IP adres beschikken, is de config zeer eenvoudig.

Je hoeft dan enkel maar de volgende gegevens te gebruiken:

Peer IP = het publieke IP adres van de remote router

Local WAN IP = het publieke IP adres van de WAN interface van de router (dus je vast Telenet IPv4 adres)

Pre-Shared Key = het wachtwoord / de sleutel voor de authenticatie. Zowel in je eigen USG alsook aan de remote router moet dit ingegeven worden.

That's it.

 

Dit vereist geen statische IP adres configuratie op de WAN interface. Die mag gewoon op DHCP blijven staan.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes