Beantwoorden
Maxime_V
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

Dag allen,

 

Zonet heb ik een Unifi Dream Machine Pro geïnstalleerd achter een Telenet modem. Technieker vertelde mij dat dit modem only is en dat hier ook geen Wifi of DHCP op draait. In principe verwacht ik dus dat dit een pass-through only is.

 

Nu kan ik geen UTP verbinden van de WAN poort op de modem naar mijn UDM. 1 van de 4 andere poorten geeft wel internet door maar dan krijgt mijn UDM een 192.168.0.172 adres. Ik zou verwachten dat mijn UDM effectief mijn WAN adres zou doorkrijgen om dan zelf 192.169.0.1 uit te zenden.

 

Daarnet had ik DHCP enabled op de UDM en toen liep alles vierkant (AP's en ander fixed apparaten waren allen niet bereikbaar). Ik vermoed dus dat de modem wel DHCP speelt en dat we hier met een IP-conflict zitten.

 

Wanneer ik inlog op de modem kan ik nergens DHCP opties of dergelijke aanpassen. Voorlopig heb ik het subnet op Telenet modem aanpast naar 192.168.1.x en de Unifi apparaten op 192.168.0.x .

 

Vooraleer ik op mijn Unifi omgeving een volledig apart subnet/VLAN aanmaak wil ik zeker zijn of bovenstaande info correct is, of als ik iets over het hoofd zie.

 

Groeten Maxime,

0 Likes
24 reacties
bertv96
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Happy New Year! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

Hoi Arnie, 

 

Vraagje hieromtrent. Zit met hetzelfde probleem. Heb een UDM, maar deze krijgt geen publiek ip adres. Ik zit met de CH7465LG modem. Heb deze ochtend gebeld naar Telenet om te vragen of ik een andere modem kan krijgen. De enige die ze me konden opsturen was de CH8568LG. 

Welke moet ik nu nemen voor hem mooi in bridge modus te kunnen zetten ? Voor de CV8560E kwam ik blijkbaar niet in aanmerking. (deze kon hij niet selecteren in zijn dropdown menu)

 

Bedoeling is dat mijn UDM een publiek ip adres krijgt en dat de modem niet zelf gaat DHCP'en en/of NAT'en. 

 

Tweede vraagje: ik zit met een Telenet TV Box. Deze moet niet rechtstreeks aangesloten zijn als ik het goed begrijp op de telenet modem ? Mocht dit wel zo zijn, zit ik denk ik met een probleem ? 

 

Mijn situatie is als volgt:

Internet ==> Telenet-Modem (inkomhal) ==> UDM (bureau boven)(van hier worden alle UTP punten verdeeld in huis, dus ook die aan de TV).

 

Gaat mijn TV box werken als deze rechtstreeks is aangesloten op de UDM en niet op telenet modem ? 

 

Alvast bedankt,

Bert V

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

@bertv96 de CV8560e docsis 3.1 E-router is idd de enige die mac bridging ondersteunt.

Mogelijk kan die enkel geselecteerd worden als je Gigaspeedboost hebt? Neem dit eventueel voor een paar weken en vraag dan weer een downgrade.

 

TV box kan perfect achter je eigen router, geen issues.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BartPe
Experienced Weetjesweter
Berichten: 15
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

Volgens wat ik zelf nu begrepen heb is de combo CH7465LG-TN en UDM niet noodzakelijk een issue. Zeker niet wanneer je al de TV-box hebt (die hoeft niet rechtstreeks gekoppeld met de TN modem of behoeft geen speciale IPTV bridging). 
Je moet er wel rekening mee houden dat je in een dubbel NAT scenario zit en evt port forwarding instellen op de TN modem naar de UDM. Ik overweeg zelf via de DMZ optie in de TN modem mijn UDM als DMZ device op te geven.  

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router


@BartPe  schreef:

Ik overweeg zelf via de DMZ optie in de TN modem mijn UDM als DMZ device op te geven.  


Ik weet dat hiierover de meningen op het forum verschillen. Persoonlijk zie ik het ook zo. Het instelling van je eigen router als DMZ brengt je het dichts bij een bridge of modem-only scenario.

Je hebt dan weliswaar NAT, maar wel hetzelfde effect dat al het inkomend verkeer 1op1 aan je eigen router aangeboden wordt. Op die eigen router kun je dan middels port-forwarding en/of firewall-regels configureren wat er effectief doorgelaten wordt naar achterliggende apparaten.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
bertv96
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Happy New Year! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

Dag Steven,

 

Het is gelukt om die specifiek modem te bekomen. Maandag zal ik hem normaal gezien hebben.

 

Hoe moet ik dan die MAC forwarding doen ? Naar welk MAC moet ik forwarden ? Naar die van UDM ? Is het mogelijk om er een screenshot van te maken ? 

 

Alvast bedankt,

Bert 

0 Likes
bertv96
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Happy New Year! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

Stel dat je eigen router (bv UDM) een niet publiek IP heeft van 192.168.1.1, dan zal ik dit IP adres moeten opgeven in de DMZ optie van mijn telenet modem ? 

Ben ik hierin juist ? 

 

Als ik dan surf naar mijn publiek IP adres van telenet, kom ik dan toe op de telenet modem of op mijn eigen router of allebei?

 

Alvast bedankt,

Bert

0 Likes
Ex-Netweter
 

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router


@bertv96  schreef:

Het is gelukt om die specifiek modem te bekomen. Maandag zal ik hem normaal gezien hebben.

 

Hoe moet ik dan die MAC forwarding doen ? Naar welk MAC moet ik forwarden ? Naar die van UDM ? Is het mogelijk om er een screenshot van te maken ? 


Je moet het WAN Mac adres van jouw router ingeven.

Pas op: dit is niet hetzelfde als het LAN Max adres, of het WiFi MAC adres!

 

De eenvoudigste manier is:

  1. Sluit je router aan op één van de LAN poorten van de Telenet E-router (CV8560E).
  2. Stel de internet verbinding in op dynamisch IP (DHCP Client).
  3. Ga naar Mijn Telenet > Modeminstellingen > Advanced (of zoiets).
  4. Hier zie je nu alle aangesloten apparaten (de router, de TV-boxen of decoders, enz ..), met intern IP en MAC adres.
  5. Copieer het MAC adres van jouw router, en plak dit in het veld "Max bridge" en bewaar de instelling.
  6. Herstart de Telenet E-router (dat kan je doen vanuit Mijn Telenet).

Van zodra de E-router opnieuw opgestart is, zal jouw UDM automatisch een publiek IPv4 adres krijgen.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router


@bertv96  schreef:

Stel dat je eigen router (bv UDM) een niet publiek IP heeft van 192.168.1.1, dan zal ik dit IP adres moeten opgeven in de DMZ optie van mijn telenet modem ? 

Ben ik hierin juist ? 


Naar het IP adres van de WAN interface van je eigen router.
Bij een default Telenet homegateway setup is dit een adres in de 192.168.0.x range.

Maar je stelt in dit geval best een fixed IP adres in op je eigen router, want via DHCP zou dit wel eens kunnen veranderen, en dan klopt je DMZ instelling niet meer (bijv zls je Telenet modem/homegateway herstart)

 

Maar als je Mac forwarding instelt (wat ik in jouw geval zou aanraden op de CV8560E), dan gebruik je de DMZ instelling NIET.

 

Met DMZ heb je nog altijd dubbele NAT (je forwardt simpelweg alle poorten). Met Mac forwarding krijgt je router echt een public IP.

 

Je dient het MAC adres van de externe (wan) interface van je eigen router in te geven.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router


@bertv96  schreef:

Stel dat je eigen router (bv UDM) een niet publiek IP heeft van 192.168.1.1, dan zal ik dit IP adres moeten opgeven in de DMZ optie van mijn telenet modem ? 

Ben ik hierin juist ? 

 

Als ik dan surf naar mijn publiek IP adres van telenet, kom ik dan toe op de telenet modem of op mijn eigen router of allebei?


In jouw huidige situatie (CH7465LG-TN) met DMZ:

  1. Je moet het (WAN) IP adres van je eigen router ingeven in DMZ. Dat adres zal normaal 192.168.0.[100-25] zijn, indien je de instellingen van de Telenet router niet hebt gewijzigd. Het adres 192.168.1.1 is waarschijnlijk het LAN IP adres van je eigen router!
  2. Bij voorkeur geef je de router een vast IP in de range 192.168.0.[2-99].
  3. Als je surft naar jouw publiek Telenet adres, dan kom je op de eigen router terecht, gezien "alle" poorten open staan naar je eigen router

In de nieuwe situatie (CV8560E in Mac Psastrough):

  1. Je moet het (WAN) MAC adres van je eigen router ingeven in de Mac passtrough bridge (zie vorige post).
  2. Je router moet ingesteld zijn op dynamisch IP. Nu krijg 2 publieke IPv4 adressen: zowel jouw Telenet modem als je eigen router krijgen een eigen IPV4 adres.
  3. Als je dus surft naar het publiek IP adres van je eigen router, dan kom je op de eigen router terecht.
BartPe
Experienced Weetjesweter
Berichten: 15
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router


@Ex-Netweter  schreef:

@bertv96  schreef:

Stel dat je eigen router (bv UDM) een niet publiek IP heeft van 192.168.1.1, dan zal ik dit IP adres moeten opgeven in de DMZ optie van mijn telenet modem ? 

Ben ik hierin juist ? 

 

Als ik dan surf naar mijn publiek IP adres van telenet, kom ik dan toe op de telenet modem of op mijn eigen router of allebei?


In jouw huidige situatie (CH7465LG-TN) met DMZ:

  1. Je moet het (WAN) IP adres van je eigen router ingeven in DMZ. Dat adres zal normaal 192.168.0.[100-25] zijn, indien je de instellingen van de Telenet router niet hebt gewijzigd. Het adres 192.168.1.1 is waarschijnlijk het LAN IP adres van je eigen router!
  2. Bij voorkeur geef je de router een vast IP in de range 192.168.0.[2-99].
  3. Als je surft naar jouw publiek Telenet adres, dan kom je op de eigen router terecht, gezien "alle" poorten open staan naar je eigen router

In de nieuwe situatie (CV8560E in Mac Psastrough):

  1. Je moet het (WAN) MAC adres van je eigen router ingeven in de Mac passtrough bridge (zie vorige post).
  2. Je router moet ingesteld zijn op dynamisch IP. Nu krijg 2 publieke IPv4 adressen: zowel jouw Telenet modem als je eigen router krijgen een eigen IPV4 adres.
  3. Als je dus surft naar het publiek IP adres van je eigen router, dan kom je op de eigen router terecht.

Mooi samengevat 👍