Beantwoorden
Maxime_V
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

Dag allen,

 

Zonet heb ik een Unifi Dream Machine Pro geïnstalleerd achter een Telenet modem. Technieker vertelde mij dat dit modem only is en dat hier ook geen Wifi of DHCP op draait. In principe verwacht ik dus dat dit een pass-through only is.

 

Nu kan ik geen UTP verbinden van de WAN poort op de modem naar mijn UDM. 1 van de 4 andere poorten geeft wel internet door maar dan krijgt mijn UDM een 192.168.0.172 adres. Ik zou verwachten dat mijn UDM effectief mijn WAN adres zou doorkrijgen om dan zelf 192.169.0.1 uit te zenden.

 

Daarnet had ik DHCP enabled op de UDM en toen liep alles vierkant (AP's en ander fixed apparaten waren allen niet bereikbaar). Ik vermoed dus dat de modem wel DHCP speelt en dat we hier met een IP-conflict zitten.

 

Wanneer ik inlog op de modem kan ik nergens DHCP opties of dergelijke aanpassen. Voorlopig heb ik het subnet op Telenet modem aanpast naar 192.168.1.x en de Unifi apparaten op 192.168.0.x .

 

Vooraleer ik op mijn Unifi omgeving een volledig apart subnet/VLAN aanmaak wil ik zeker zijn of bovenstaande info correct is, of als ik iets over het hoofd zie.

 

Groeten Maxime,

0 Likes
24 reacties
Maxime_V
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

Net zelf nog meer info ontdekt. Zal bridging enablen naar mijn Unifi Dream Machine. Enige wat ik mij dan nog afvraag is als ik mijn Digibox rechtstreeks op de modem laat van Telenet ik dan nog volledige interactiviteit heb?

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

@Maxime_V 

 

Uit hetgeen ik lees maak ik op dat je de e-router hebt en dus niet een echte modem-only. Maar dat zal je zelf ook al wel doorhebben neem ik aan.

En ja hoor, sluit uw digibox of corder gerust aan op een van de drie overblijvende LAN poorten van uw e-router; Eigenlijk is dat zelfs de bedoeling, want als je die aan uw eigen router gaat aansluiten, dan ga je geen interactiviteit hebben.

 

EDIT: voor de volledigheid: WiFi heb je inderdaad niet op uw e-router, maar DHCP wel hoor. Indien je enkel uw digibox daar gaat op aansluiten moet je er verder niet van wakker liggen, maar anders zou ik toch voor de derde positie van uw eigen subnet een andere waarde kiezen dan "0" om zeker geen conflicten te hebben tussen beide routers.

 

EDIT 2: ik had uw tekst nog niet ten einde gelezen alvorens er op te antwoorden, intussen heb ik door dat je hetgeen ik neerpende zelf ook al uitgevogeld had ... 😳

 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cliff
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

@Maxime_V , kan je dit even toelichten alstublieft? 

Ik heb van Telenet deze in modem in gebruik: CH6643E

 

Ben zelf ook aan het neuzen in de massa van data over de UDM Pro en hoe configureren met Telenet Hardware. Jij slaat de nagel op de kop met hoe je de modem het beste instelt voor aan te sluiten op de UDM Pro. Welke modem gebruik jij?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

Gezien de beschrijving heeft @Maxime_V  naar alle waarschijnlijkheid een CV8560E model gekregen. Dit is een router/modem, zonder Wifi die voor IPv4 in "bridge mode" gezet kan worden, waardoor je een soort van modem-only configuratie verkrijgt.

Het is echter niet hetzelfde als modem-only, en is ook enkel maar voor IPv4.

 

Deze bridge functie is nu nog uniek voor de CV8560E router, en bestaat niet voor de CH6643E.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cliff
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

Wat is dan het alternatief om je telenet modem te willen behouden voor de interactie van je boxen en een achterliggend netwerk op te zetten doormiddel van een Unifi Dream Machine pro in de praktijk en nu november 2020? Kan telenet of jullie hiervoor een oplossing aanbieden? 

 

Zou ik eventueel specifiek deze modem kunnen aanvragen bij telenet?

0 Likes
Cliff
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

Gezien de aanhoude klachten over het wegvallen van verbindingen ben ik zonet een nieuwe CV8560E gaan afhalen. Momenteel is het afwachten op de activatie.

 

Nu kan ik gebruik maken van de 2de wan poort op de modem te verbinden met de UDM pro Wan? 

Is ergens een stap voor stap handleiding te vinden? 

 

Inmiddels veel gelezen hier en tal van opties te exploreren betreft deze modem/router.

Altijd super om bij te leren en te spelen met deze zaken, love it ! 

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

De WAN port van CV8560E is niet geconfigureerd.

Wat je kunt doen, is de UDM aansluiten op een LAN port van de CV8560E.

Voorvolgens inloggen op mijn.telenet, en daar kijken welk MAC adres de UDM gebruikt. Vervolgens dit MAC adres copy-paste'n in de settings Bridge MAC passthrough in mijn.telenet.

Daarna zal de UDM een publiek IPv4 adres ontvangen, zonder dat het verkeer in de CV8560E router ge-NAT wordt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cliff
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

@Arnie De digibox en kunnen dan gewoon in de modem blijven zitten? 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router


@Cliff  schreef:

@Arnie De digibox en kunnen dan gewoon in de modem blijven zitten? 


Correct. Een digibox kan niet achter de eigen persoonlijke router aangesloten worden, maar dient aangesloten te blijven aan de Telenet HGW (router/modem).


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cliff
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

@Arnie bedankt. Heb het net toegepast in de modem en alles werkt.

Speedtest wijst uit dat ik van 175mbps naar 285 mbps gegaan ben. Dus ik had zeker behoefte aan een nieuwe modem. Zijn er nog bepaalde zaken waarmee ik rekening dien te houden in de UDM Pro voor in te stellen? 

0 Likes
BartPe
Experienced Weetjesweter
Berichten: 15
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

Geldt dit ook nog voor de TV-Box?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router


@BartPe  schreef:

Geldt dit ook nog voor de TV-Box?


Een TV box mag ook achter de eigen router geplaatst worden. Dit in tegenstelling tot de digibox/digicorders.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BartPe
Experienced Weetjesweter
Berichten: 15
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

Ok bedankt. Ik overweeg ook de aanschaf van een Unify Dream Machine en beschik nu over de Tv-box en de CH7465LG-TN modem. Deze heeft geen MAC passthrough en DHCP kan ook niet worden uitgeschakeld.

Ik vermoed dat de UDM ook kan werken als extra router met een ander subnet achter de Telenet modem/router (en dat de DHCP reqs van clients via de UDM by default niet zullen gerelayed worden naar de telenet modem). Is er reden om toch best omschakelen naar een ander type modem met MAC passthrough zodat de UDM toch een publiek adres krijgt?


0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Unify Dream Machine Pro achter Telenet E-Router

Als je een eigen router gebruik achter de CH7465LG-TN router van Telenet, zullen de PC's achter je eigen router 2 x NAT ondervinden als ze het internet op gaan. In de CH7465LG-TN kun je NAT namelijk niet uitschakelen.

Op zich is dat geen echt probleem.

Lastiger is het om PC's (of bijvoorbeeld een camera of NAS) achter je eigen router bereikbaar te maken vanaf het internet. Omdat je twee keer NAT hebt, zul je ook de port-forwarding in beide routers moeten doen.

 

Daar heeft de CV8560E router een voordeel. Bij deze router kun je de routing functie voor één specifiek apparaat uitschakelen (briding, MAC passthrough, IP passthrough...verschillende namen voor dezelfde functie).

Als je er voor kiest dat dit specifieke apparaat je eigen UDM is, dan zal die een publiek IPv4 adres ontvangen. Op die manier heb je maar één keer NAT, en is ook port-forwarding weer eenvoudiger.

 

Momenteel is er wel nog een probleem met IPv6. Ook heeft de CV8560E geen Wifi.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes