Beantwoorden
JonasV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Upnp of port forwarding naar ps5

Hey guys, ik wil graag een aparte connectie van mijn modem/router (het is het 2 in 1 toestel van telenet) naar mijn ps5 . Mijn IT kennis is helaas beperkt. Momenteel is alles nog standaard, mijn ps5 is verbonden via een LAN kabel.

ik merk wel als ik met verschillende toestellen op mijn netwerk zit, dat dit mijn verbinding beïnvloedt van mijn ps5.

zorgt upnp of portforwarding ervoor dat dit niet meer gebeurd of minder invloed heeft? Ik zou graag mijn ps5 als een soort van primair toestel willen instellen zodat die eigenlijk “de baas” is.

alvast bedankt voor de hulp. 

Tags (2)
0 Likes
9 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Upnp of port forwarding naar ps5

@JonasV Je kan best hier een kijkje nemen : https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/geavanceerde-instellingen-van-telenet-wireless-modem

Op deze site kan je meer uitleg vinden over onder andere upnp en portforwarding.

Op de site van playstation kan je ook veel info vinden ivm de connectie van uw playstation.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Upnp of port forwarding naar ps5

@JonasV  Upnp of portforwarding zal dat niet verhelpen. Zeker niet op de Telenet HGW. Het is niet meer dan logisch dat als er verschillende gebruikers bezig zijn uw bandbreedte zal gedeeld worden. Als er bijvoorbeeld 2 gebruikers aan het streamen zijn en jij op je PSP wil dat zeggen dat je met  3 de bandbreedte deelt en afhankelijk van je abonnement kan dat meer of minder voelbaar zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Upnp of port forwarding naar ps5


@JonasV  schreef:

Ik zou graag mijn ps5 als een soort van primair toestel willen instellen zodat die eigenlijk “de baas” is.


Wat jij nodig hebt is "QoS" (quality of service), waarbij je bepaalde toestellen, of bepaalde applicaties, een hogere prioriteit kan geven.

Dat kan je niet instellen op de Telenet router.

Je hebt hiervoor een eigen router nodig (die je kan aansluiten achter de Telenet HGW).

 

Sommige switches hebben ook poorten met een hogere prioriteit (in hoever dat echt werkt weet ik niet). Je zou zo'n switch kunnen zetten achter de Telenet HGW, en je PS5 aansluiten op de poort met hoogste prioriteit, de andere toestellen op de poorten met laagste prioriteit ...

 

ZYXEL_GS-108SV2_04.png

 

vb: Zyxel GS108

BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Upnp of port forwarding naar ps5

@JonasV Wat is momenteel je NAT type op je PS5? Dat is wel van belang om dit te weten. Als daar NAT type 2 staat dan is je verbinding best ok. NAT type 1 is uiteraard beter maar daar moeten we dan wel wat aan sleutelen om dit te verwezenlijken. NAT type 3 is niet goed en dit kan inderdaad wel wat verbindingsproblemen opleveren.

 

Je NAT type kan je zien door naar de volgende instelling te gaan: PS5 Settings > Network > Connection Status > View Connection Status  > NAT Type


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



JonasV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Upnp of port forwarding naar ps5

Ik heb momenteel nat type 2 maar zou graag mijn ps5 op nat type 1 krijgen. Heb alleen geen idee hoe ik dit doe. Thanks

0 Likes
JonasV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Upnp of port forwarding naar ps5

Thanks hier ben ik wel al meer mee! Maar zijn alle routers compatibel met de nieuwste telenet modem/router? Heb je daar enig idee van?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Upnp of port forwarding naar ps5

@JonasV 

 

Alle routers zijn compatibel met de HGW van Telenet. Als je dat doet zit je wel met dubbele NAT.

 

Ik zou in uw geval dan uw HGW gaan omruilen voor de E-Router en uw eigen router (die je waarschijnlijk nog moet aanschaffen) dan via MAC passthrough (op IPv4) aansluiten. Dan zit je rechtstreeks op het internet en is uw eigen router baas zonder dubbele NAT. En dan zoals @flip1953 aangaf met QoS instellingen werken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JonasV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Upnp of port forwarding naar ps5

Ok thanks! Dan ga ik de huidige installatie omruilen naar de “E-router”(ga nog moeten uitzoeken welke dat juist is)

 

en er een nieuwe router aan koppelen. Het zal een trail en error worden want kheb hier weinig verstand van helaas 🙂 ik hoopte dat het gewoon de router koppelen was aan de telenet modem en klaar is kees 🥲. Alvast bedankt !

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Upnp of port forwarding naar ps5

@JonasV 

De volledige benaming van de E-Router is 

Docsis 3.1 E-router (CV8560E)

Voor de aankoop van een eigen router laat je u best adviseren door iemand die er toch minstens een basiskennis van heeft. Het heeft voor uw doeleinden geen zin om een (dure) high-end router aan te schaffen. Hetgeen jij nodig hebt, een instelbare QoS, dat kun je ook al vinden op de iets eenvoudigere routers.

Eens je een router hebt en je geraakt er niet helemaal aan uit zijn er verscheidene Netweters hier present die u met plezier zullen bijstaan.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.