Beantwoorden
f0ns
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Smile! Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

Utp werkt niet.

Nieuwe modem geplaatst door technieker. (Vervanging oud toestel.)

Utp werkt niet. (Surf ok via wifi.)

Moet er normaal gezien een lampke branden bij de utp aansluiting waar utp kabel in zit? (Dat is bij mij niet het geval.)

0 Likes
13 reacties
dusbaba
Freshman Veelweter
Berichten: 231
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Utp werkt niet.

Ja, led moet dan branden op modem. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Utp werkt niet.

Ja, als er aan de andere kant van de UTP een werkend toestel hangt. Probeer eens met een kortere kabel die je aansluit op een laptop en vervolgens op elk van de (gele) poortjes.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
f0ns
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Smile! Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

Utp werkt niet.

Alle 4 de poorten geprobeerd. Twee verschillende computers.

Led op modem gaat nooit branden.
Utp werkte met oude modem. Technieker vervangt de modem. Utp werkt niet meer.

0 Likes
Appo
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
It's your ninth party! Smile! π-DAY! Dag van de Chocolade

Utp werkt niet.

misschien slechte modem, helpdesk bellen of een nieuwe modem halen in een telenetpunt

0 Likes
f0ns
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Smile! Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

Utp werkt niet.

Net ook een andere utp kabel geprobeerd voor de zekerheid. (Zou niet weten waarom de vorige kabel opeens "defect" zou zijn, maar goed.) Idem. Er gaat geen enkele led branden.

Toch wel vreemd, nieuwe modem.

0 Likes
Appo
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
It's your ninth party! Smile! π-DAY! Dag van de Chocolade

Utp werkt niet.

ja, iets nieuw kan ook stuk zijn

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Utp werkt niet.


@f0ns@  schreef:

Net ook een andere utp kabel geprobeerd voor de zekerheid. (Zou niet weten waarom de vorige kabel opeens "defect" zou zijn, maar goed.) Idem. Er gaat geen enkele led branden.

Toch wel vreemd, nieuwe modem.


 

@f0ns Voor alle zekerheid misschien ook even checken of je iets moet aanzetten op MijnTelenet. Ik kan het niet checken (ik heb een modem-only). 

Maar het zou natuurlijk kunnen dat er een knopje is waarmee je de UTP kan afzetten. Ik meen me te herinneren dat je bvb de Wifi online kan uitschakelen...


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Utp werkt niet.

@BertXLDat zal normaal het geval niet zijn. Wat je wel eens zou moeten proberen is via "mijn Telenet" de modem eens uitschakelen en opnieuw opstarten. Dus niet via de stroom uittrekken. Dit zorgt meestal ook voor een soft upgrade.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Utp werkt niet.

Als het lampje niet brandt en UTP werkt niet, maar Wifi wel: modem omwisselen (of Telenet eventueel contacteren voor een "hard reset/restore")  

 

Tenzij vergissing mijnentwege kan via Mijn Telenet enkel Wifi op- en afgezet worden (niet de gele UTP-poorten)

0 Likes
f0ns
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Smile! Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

Utp werkt niet.

De modem herstarten was uiteraard het eerste waar ik aan dacht.
"Have you tried turning it off and on again?" - The IT crowd. Fantastische serie btw. 😉

 

Op de modem naast de lampjes is een knop.

Ik veronderstelde dat dit een aan/uit knop was maar was hiervan niet zeker vermits ik geen handleiding gekregen heb van de technieker en er op de website van Telenet blijkbaar ook geen handleiding is met uitleg over het toestel, betekenis van de lampjes etc. Zelfs de naam van het toestel is onduidelijk: bij "Mijn Telenet" > "Mijn thuisnetwerk" staat alleen: "24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)", maar dat is geen naam of model nummer, dat is een software/hardware specificatie. Maar dit terzijde.

 

Die knop dus. Ik heb deze knop ingedrukt. Er gebeurde niets: de lampjes bleven branden. De knop lang ingedrukt houden hielp ook niet.

 

De stekkerblok waarmee de modem van elektriciteit wordt voorzien heeft ook een aan/uit knop. Hiermee modem uitgezet, tien seconden gewacht en modem terug aangezet. Dat loste het probleem ook niet op, na herstart van de modem werkte utp nog steeds niet.

 

Zoals reeds gezegd surf ok via wifi. Op de website van Telenet gaan kijken. Bij "Mijn Telenet" > "Mijn thuisnetwerk" niets terug te vinden over aan/uitzetten van de lan poorten. Ik zou trouwens ook niet weten waarom deze optie nodig zou zijn.

 

Bij "Mijn Telenet" > "Mijn thuisnetwerk" > "Modemtesten" stond: "Opgelet! Je surft momenteel niet via je Telenet-modem, maar bijvoorbeeld via een homespot. Als je de testen doet, zullen de resultaten niet relevant zijn voor je Telenet-internetverbinding. Maak verbinding met het internet via je Telenet-modem."

 

De technieker had mij een sticker gegeven met de wifi gegevens van de modem (ssid, paswoord), hiermee had ik verbinding gemaakt met de modem. Ik ging er dus vanuit dat ik wel degelijk verbinding gemaakt had met mijn eigen modem.

Trouwens bij "Mijn Telenet" > "Mijn thuisnetwerk" > "1 verbonden gebruikers (toestellen)" stond het mac address waarmee ik verbonden was.

Vreemd. Ik ging er dan maar vanuit dat die melding bij "Modemtesten" een foutje was van de website.

 

Dan via "Mijn Telenet" > "Mijn thuisnetwerk" geklikt op de knop "modem herstarten". Dit loste het probleem ook niet op. Wifi instellingen aanpassen lukte wel. Utp werkte nog steeds niet.

 

Daarna met andere pc getest, daarna met andere utp kabel getest: idem. Daarna hier op het forum probleem gemeld.

 

Dat was allemaal gisteren. Vandaag terug op het forum gaan kijken. Iemand raadt een modem herstart via "Mijn Telenet" aan. Ok, ik zal het nog eens opnieuw proberen, niets te verliezen.

 

Via "Mijn Telenet" > "Mijn thuisnetwerk" geklikt op de knop "modem herstarten" en onmiddellijk naar de modem gegaan om te kijken of er iets gebeurde. Er gebeurde niets. Modem lampjes gaan niet uit/aan. Alles bleef exact hetzelfde.

 

Dan opnieuw via stekkerblok modem uitgezet, enkele minuten gewacht, en terug aangezet.
En utp werkt terug!

Begrijpe wie begrijpen kan.

 

Bij "Modemtesten" op de website staat nog steeds: "Opgelet! Je surft momenteel niet via je Telenet-modem". Dit moet dus een fout zijn van de website.

 

Ondertussen ook de handleiding gevonden, via netweters! (Nu ja, het toestel ziet er hetzelfde uit dus het zal dan wel zeker.) Die knop bovenaan de modem is blijkbaar bedoeld voor WPS pairing. Onderaan de modem is een zeer klein wit aan/uit schakelaartje en ook een reset knopje. Modem was reeds laag boven de grond aan muur bevestigd dus moeilijk te zien voor mij. Is het trouwens normaal dat klanten op internet moeten gaan zoeken naar de handleiding?

 

In ieder geval had ik ook gisteren reeds de modem herstart, maar zonder resultaat.

Maar goed, het werkt nu. 🙂

0 Likes
f0ns
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Smile! Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

Utp werkt niet.

"Have you tried turning it off and on again?"

 

Modem uitzetten. Enkele minuten wachten. Modem terug aanzetten. 😄

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Utp werkt niet.

Inderdaad zalige reeks. Heb de DVD's hier thuis liggen.

 

Jen! This. is. THE Internet! 8-)


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
f0ns
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Smile! Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

Utp werkt niet.

Update: Het probleem kwam terug. Na reboot modem werken de lan poorten niet. Helpdesk gebeld, zij raden aan naar Telenet winkel te gaan waar ze de modem kunnen testen. In de Telenet winkel konden ze niet de modem testen maar ze zagen wel direct dat het verkeerde model geregistreerd stond in de databank van Telenet. (Fout van technieker.) Nieuwe modem meegekregen en nu schijnt het probleem wel opgelost te zijn.

 

(Bij "Mijn thuisnetwerk" > "modem" > "modemtesten" staat nog steeds: "Je surft momenteel niet via je Telenet-modem..." hoewel bij "1 verbonden gebruikers (toestellen)" wel het juiste MAC-adres staat.)