Beantwoorden
Jeroen_T
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

Wilde hier graag mijn ervaringen delen met IPv6 en de twee modems van Telenet (CV8560E en 24*8DOC3 EMTA). Wij zijn een business klant en betalen voor een fixed IPv4 en IPv6 adres. We gebruiken nu de EMTA modem, maar gebruikte hiervoor de CV8560E in bridge mode. Onze gateway/router is the UniFi Security Gateway 3P.

 

Telenet deelt een fixed prefix IPv6 adres van /56 uit aan de klant. Echter dient bij de CV8560E modem de gateway ingesteld te worden met een prefix van /60. Dit werkt allemaal prima totdat je erachter komt dat net die 4 bit tussen /56 en /60 om de zoveel tijd (een paar maand) verandert. Dit is in een IPv6 adres maar één cijfertje/lettertje. Wat er gebeurd, bijvoorbeeld, dat je fixed prefix 2a02:1818:950:200::/56 is. Dat je zelf het laatste cijfertje mag veranderen, dus je mag instellen dat je netwerk 2a02:1818:950:208:: als prefix gebruikt. Dat laatste cijfertje staat voor 4 bits, je kan dus 16 subnetwerken creëren. Jammer genoeg, en dat schijnt nu door de CV8560E modem software te komen, veranderd echter om de zoveel tijd 4 bits daarvoor door Telenet. Dus wordt plotseling je fixed prefix 2a02:1818:950:218::. Het is maar een kleine verandering maar je hebt een volledig nieuw ip adres te pakken en dus moet je je hele netwerk en DNS weer aanpassen aan dat ene cijfertje. Dit is ons in het afgelopen jaar 4 keer overkomen. Je moet je dus bewust zijn dat met de CV8560E je uiteindelijk geen fixed IPv6 adres krijgt toegewezen.

 

De technische ondersteuning gaf aan dat een modem-only een oplossing zou zijn. Nog op dezelfde dag werd de "nieuwe" modem geïnstalleerd: 24*8 DOC3 EMTA. Jammer genoeg werkt ipv6 hier nog niet bij. De wan poort van onze gateway krijgt een volledig ander adres toegewezen dan op de pagina van "Mijn vaste IP adres beheren". We hebben het correcte MAC adres in gegeven voor IPv4 en dat werkt wel juist. We hebben tevens de juiste DUID ingegeven voor het IPv6 adres, maar dat werkt dus niet. 

 

Dit is iets wat op dit moment wordt uitgezocht, waarom de DHCPv6 van telenet niet de juiste prefix aan de DUID toeschrijft. We hebben op dit moment de hele IPv6 "uitgeschakeld" op ons netwerk, anders werkte ons internet ook niet meer, omdat het interne netwerk voorkeur geeft aan IPv6 afhandeling van adressen. 

 

Hoewel IPv6 geen nieuwe technologie is, lijkt het wel zo te worden behandeld bij telenet. Niet veel eerste lijn bij technische hulp weet hoe IPv6 werkt en hoe het werkt bij Telenet. Wel jammer dat ze nog steeds zo onvoorbereid zijn op IPv6. 

71 reacties
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

Kan de router  van de CV8560E worden uitgeschakeld door het modem in “bridge-mode” te zetten,

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA


@robatoras  schreef:

Kan de router  van de CV8560E worden uitgeschakeld door het modem in “bridge-mode” te zetten,


Je kan het MAC adres van je eigen router (externe interface) ingeven op "Mijn Telenet".

Er gebeurt dan Mac Passthrough. Bridging is nog iets anders, maar het resultaat is hetzelfde: de router & NAT functionaliteit wordt uitgeschakeld voor je eigen router. Je eigen router krijgt ook een officieel IP adres, zoals bij een Modem Only setup.

Je kan dit slechts doen voor 1 MAC adres (dus 1 device/router/firewall).


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA


@Steven-E  schreef:

Je kan het MAC adres van je eigen router (externe interface) ingeven op "Mijn Telenet". Er gebeurt dan Mac Passthrough. Bridging is nog iets anders, maar het resultaat is hetzelfde: de router & NAT functionaliteit wordt uitgeschakeld voor je eigen router. Je eigen router krijgt ook een officieel IP adres, zoals bij een Modem Only setup. Je kan dit slechts doen voor 1 MAC adres (dus 1 device/router/firewall).

Dit betreft enkel IPv4. Voor IPv6 zal de CV8560 gewoon blijven routeren, en zich niet als "modem-only" gedragen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA


@Arnie  schreef:


Dit betreft enkel IPv4. Voor IPv6 zal de CV8560 gewoon blijven routeren, en zich niet als "modem-only" gedragen.


Correct.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

@Arnie screef

Dit betreft enkel IPv4. Voor IPv6 zal de CV8560 gewoon blijven routeren, en zich niet als "modem-only" gedragen.

 

Dan weet ik genoeg

Ik hou mijn modem only 24*8 CV7160E EMTA 3.0

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

 


@robatoras  schreef:

Dan weet ik genoeg. Ik hou mijn modem only 24*8 CV7160E EMTA 3.0

 


Voor het moment zie ik ook geen reden te "upgraden".

Dit kan veranderen mocht Telenet zijn plannen doorvoeren en de maximum snelheid van de Docsis 3.0 modems beperken tot 400Mbps, terwijl je gigaboost wilt hebben. Behalve in dat scenario is er geen reden je modem-only in te ruilen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

De Ziggo router kan worden uitgeschakeld door het modem in “bridge-mode” te zetten, zodat op het modem een (meer geavanceerde) eigen router kan worden aangesloten.

 

Waarom kan dit bij Telenet niet,

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

Ik ken de technische specs niet van wat Ziggo doet. Zetten ze het modem echt in bridge, of doen ze net als Telenet IP pass-through. Voor veel gebruikers is dit een perfecte oplossing. Ondersteund ziggo wel al IPv6? Zover ik begrepen heb doen nog lang niet alle ISP's dit. Volgens wat ik heb gehoord heb biedt bijvoorbeeld VOO ook nog geen IPv6 aan.

 

Technisch lijkt het me overigens zeker wel mogelijk de e-router als bridge/modem-only te configureren. Ik weet niet waarom Telenet hier niet voor gekozen heeft. Zal wel te maken hebben met zoveel mogelijk default configuraties te gebruiken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

@robatoras  In die links zie ik niets over IPv6. Maar blijkbaar is het daar ook niet allemaal rozenschijn en manengeur (of is het omgekeerd?) getuige recente posts op hun forum

https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/connect-box-dhcpv6-prefix-delegation-problemen-... 

En is het ook nog niet overal zoals dit screenshot toont. En dat is ook recent hoor. Het gras is ook niet altijd groener op een ander hoor. 🤔

Ziggo01.PNG



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

Best beantwoord door Mariska Ziggo

Goedemiddag @6077

Allereerst welkom op de Community 


 

 Ik snap dat het frustrerend is als je continu verschillende antwoorden krijgt. En zeker als er een belofte is gedaan die vervolgens niet wordt nagekomen.

Ik heb je gegevens erbij gepakt en ik zie dat mijn collega die dit voor je zou regelen, alle juiste stappen uit heeft gevoerd! De wensdatum stond alleen op 27 maart 2020, vandaar dat er nog niets is gebeurt. Ik heb de wensdatum nu op 14 maart gezet, morgen word je dus weer overgezet naar IPv6. 

 

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/connectbox-terug-naar-ipv6-53685

 

of jaar 2015

https://www.techzine.nl/nieuws/cloud/91099/ziggo-start-met-uitrol-ipv6-adressen/

 

0 Likes
Giverny
Ex-Moderator
Berichten: 13
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader!

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

@robatoras Bedankt voor je input onder dit topic. Mag ik je wel vragen om zo min mogelijk af te dwalen van het onderwerp zelf, zo blijft het voor iedereen duidelijk en overzichtelijk. 

 


Giverny | Ex-moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes