Beantwoorden
waterrat1978
Freshman Meerweter
Berichten: 92
Full speed writing! De vlam zit erin. Goed bezig! Say what?!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

bij mij wordt er in september een digitale meter/teller van fluvius voor elektriciteit en gas geinstalleerd.
voor de wifi gebruik ik nog een zwarte modem die ik gebruik sinds ik in 2016 telenet-klant ben geworden.
ik voel me wat onzeker over de veiligheid van de wifi-verbinding,die dan contact zal hebben met de digitale meter/teller.
is er bijvoorbeeld geen gevaar voor hacking van je wifi-verbinding?of andere mogelijke risico's?
welke voorzorgsmaatregelen kan ik in acht nemen,wanneer die digitale meter/teller bij mij zal worden geinstalleerd?
zal die digitale meter/teller zorgen voor extra verbruik van mijn telemeter?

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: een vraag over de veiligheid van een digitale meter.

 

0 Likes
28 reacties
WG94
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1020
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

De digitale elektriciteitsmeter maakt via 4G verbinding met Fluvius en dus niet via Wi-Fi. Fluvius krijgt dus geen toegang tot je eigen netwerk.

De digitale gasmeter (en ook de digitale watermeter) verbinden met je elektriciteitsmeter, die het dan doorstuurt (geen idee wat voor verbinding ze daar voor gebruiken)

Meer info: Fluvius.be - Hoe werkt mijn digitale meter? (Bekijk zeker onderaan "Is mijn privacy nog steeds gewaarborgd met de digitale meter?")


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

De digitale meter van Fluvius stuurt de meetgegevens beveiligd (geëncrypteerd) door over het 4G-netwerk (Narrowband IoT) van Proximus. De kosten hiervan zitten verrekend in je elektriciteitsfactuur.
Er is totaal geen verbinding tussen je digitale meter en je WiFi of het Telenet-kabelnetwerk.

Hacking is steeds een risico bij systemen die met elkaar verbonden zijn via telecommunicatienetwerken. Maar door de versleuteling van de doorgezonden data zal bijna niemand ter wereld de data kunnen lezen. Je mag wel aannemen dat grootmachten zoals de Verenigde Staten of China dit wel kunnen hacken als ze dit zouden willen. Maar dat gebeurt dan in het grootste geheim en het zal misschien nooit publiek bekend worden dat dit ooit gebeurd is.

0 Likes
waterrat1978
Freshman Meerweter
Berichten: 92
Full speed writing! De vlam zit erin. Goed bezig! Say what?!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

ik ben eerder bezorgd dat er een hacking zou zijn op mijn internetverbinding van derden,
en dat die in het ergste geval illegale dingen zouden kunnen doen via mijn internetverbinding.
waarvoor ik dan misschien aansprakelijk zou worden gesteld van dingen die anderen zouden doen op mijn internetverbinding.

want op internet las ik eens dat er weinig kan gebeuren,als er geen slimme toestellen worden aangesloten.
maar als er slimme toestellen worden aangesloten(bv een digitale elektriciteits+gasmeter),dat er dan wel risico's kunnen zijn.
in 2016 werd ik telenetklant,en heeft men een zwarte modem bij mij komen installeren.
ik hoop dat de toenmalige installateur die voldoende heeft beveiligd,zelf heb ik er niks extra aan gedaan.


0 Likes
WG94
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1020
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

Elk toestel, verbonden aan het internet, kan in principe gehackt worden; ook je smartphone of computer. De kans is iets groter bij een "smartdevice" (om dat die soms gebrekkiger beveiligd zijn en minder vaak updates krijgen); maar ook daar is de kans klein dat dat zal gebeuren.

Maar je mag dus op je 2 oren slapen, de digitale elektriciteit-, gas- en watermeters maken GEEN verbinding met je Wi-Fi en zullen dus ook geen extra beveiligingsrisico vormen op je Telenet netwerk.

Er zijn relatief weinig configuratieopties aan een Telenet Modem, dus meer dan het inschakelen van de ingebouwde firewall zal de installateur niet gedaan hebben; maar dat is voor de gemiddelde Telenet-klant normaal ook voldoende.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

Je kan weigeren als je dat wenst. Ook al dreigen ze met een slotenmaker en deurwaarder je huis binnen te komen. Want je huis is volgens de grondwet is een beschermde plek. Wat er dus op neerkomt dat alleen een magistraat kan en mag een huiszoekings bevel bevelen en dan moet er een hele goeie reden zijn.

Niemand kan je verplichten om de digitale meters te aanvaarden. Zij die zonnepanellen hebben kunnen uitstel vragen tot 1 jan 2025. Dus wie geen heeft zou dus minder rechten hebben ? Kan toch niet.

Ik maak me eerder zorgen over het misbruik dat men kan maken ivm je verbruik. Ik weiger als men bij de digitale meters plaatsen.

Bij het grondwettelijk hof zij er procedures lopende tegen oa verplichting en te veel straling ivm verzenden data.

Zoek eens op internet info over digitale meters je zal verbaasd zijn hoeveel er zijn die weigeren.

Aan jouw de vrije keuze ? Bij komen ze er dus niet in en echt bang maken ze me niet.

 

0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

@Ex-Netweter Als je blijft weigeren zul je ferme boetes krijgen. Er word veel onzin over die DM verspreid.

Maar je bent nooit verplicht, als je gewoon je elektriciteitsaansluiting laat afsluiten en offgrid gaat. Dat zal goedkoper uitkomen, want als je blijft weigeren gaan ze je toch gewoon afsluiten.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

Zoek eens op hoeveel mensen niet geloven dat de aarde rond is.

Zoek eens op hoeveel mensen niet geloven dat ...

Op het internet vind je alle onnozelheden verpakt als waarheid. Vergaar uw kennis op ernstige sites en blijf altijd kritisch.

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat de straling van het draadloze signaal de gezondheid schaadt

Er is evenmin geen wetenschappelijk bewijs dat de straling van het draadloze signaal de gezondheid niet schaadt.

 

WG94
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1020
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

Uitstel voor zonnepanelen heeft puur te maken met het "terugdraaien", en is ook maar van toepassing op een deel van de eigenaars (installaties van voor 2021 en jonger dan 15 jaar). Als je geen zonnepanelen hebt dan zal je meter ook niet terugdraaien, dus welk recht word je dan ontnomen?

 

Wat het potentiële stralingsprobleem betreft, er zijn vandaag ook modellen van de elektriciteitsmeter met een buitenantenne (aan gevel, of eventueel aan de rooilijn van je woning); met extra installatie kosten. De gasmeter zou in 2024 komen en voor de watermeter is er voorlopig geen bekabelde versie.

 

En misbruik maken van je verbruik, als in dat ze niet juist zouden tellen? Vandaag ben je toch ook niet zeker dat je analoge teller juist is.

 

Maar bon, dit alles is redelijk off-topic. Topicstarter had schrik dat de meter toegang nodig had tot Wi-Fi. Dat is dus niet zo.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

0 Likes
Ex-Netweter
 

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

Ik geloof niet alles wat geschreven wordt op het web. En ik kijk en vergelijk altijd een of meerde bronnen. Iets wat ik wel geleerd heb door de jaren heen. Dus zou ik niet durven stellen mocht jij denken ? Dat ik wat ik opzoek heel erg goed ondebouw voordat ik een standpunt inneem. Veel mensen zijn niet instaat om te filteren in wat ze lezen.

Ik weet bv waarom ik niet actief ben op de sociale media. Omdat daar nu juist de meeste omzin geschreven wordt.

Maar laten we daar nu een einde aanmakem omdat dit niks meer met omderwerp te maken heeft, in het Engels off topic

Lees de link eens die ik hier ook gepost heb. Je zou er van opkijken hoeveel RF storing er niet is.  Een ramp voor radio amateurs. Digitale meters horen daar ook bij en RF straling kan wel degelijk de gezondheid schaden das bewezen.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi


@Ex-Netweter  schreef:

Ik weet bv waarom ik niet actief ben op de sociale media. Omdat daar nu juist de meeste omzin geschreven wordt.


Hopelijk gebruik je nu Netweters niet in plaats van sociale media om hier "omzin" uit te kramen.

De laatste tijd ben je hier zeer actief bezig, zelfs met onnodig bumpen van topics die al maanden oud zijn 🤔.

Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

@Ex-Netweter Wat een BS, geloof je dat nu zelf? in werkelijkheid weigert 0,03% van de mensen die geen recht hebben op uitstel.

Die zullen nu een factuurtje van bijna 300€ ontvangen, ik denk dat er nie veel nog gaan weigeren.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

BS  verklaar nader aub ?

Ps jij moet mij de les niet spellen.

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

Vroeger zegde de mensen vlug ja nu is dit anders de tijden veranderen

Kan ik met digitale meter een contract met Dynamische energieprijzen nemen voor een particulier dat ik elk uur de prijzen kan zien : neen

Je kan wel het verbruik opvolgen met een digitale meter maar dat kunnen we nu ook al met de Energy Socket

Daarmee de grote weigeraars maar ook een analoge meter loopt hij nog juist of niet

er zullen mensen zijn waar hij niet meer goed loopt en voordeel doen

en voordeel verliezen is niet leuk maar een kleine boete zal niet veel uitmaken

bij fluvius is ook niet veel op orde alles wordt uitgesteld en uitgesteld mensen doen dit ook

negatieve persinfo mensen lezen dit ook

 

0 Likes