Beantwoorden
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Voorstel voor keuze uploadsnelheid

Een poging tot discussie/voorstel: wat is nodig, en, wie is geinteresseerd in, om het, pakweg Telenet ~1Gbps aanbod, meer symmetrisch, en/of configureerbaar, te verdelen? Vandaag is de Telenet mogelijkheid, qua verdeling, ongeveer: 1GbpsDN/50MbpsUP. Nu: misschien prefereren sommigen, zoals, toegegeven, ikzelf, eerder, ik zeg maar wat: 700MbpsDN/250MbpsUP? Wat houdt, technisch, Telenet tegen (misschien oude analoge signalen die frequenties nemen)?  In sommige andere landen (o.a. Spanje Avatel) is (bovendien vrij goedkoop) vaste symmetrische keuze mogelijk (600MbpsDN/600MbpsUP), en, ook effectief haalbaar. 

 

Titel gewijzigd door Giverny(mod) I vorige titel: gigabit upload download flexibiliteit/keuze

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
19 reacties
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Voorstel voor keuze uploadsnelheid

idd was 2 jaar geleden op vakantie in spanje

 

zag overal reclame: fibra 😛 

orange spanje

>>Fibra simétrica: hasta 600 Mb de bajada y 600 Mb de subida.

 

600/600 40 euro de eerste 3 maand

 

dat zijn snelheden die je enkel via fibre kan geven vrees ik

1gbps dl via coax (hybrid fibre coax) is ook al nice 

spectrum zit wat vol vrees ik, idtv neemt ook veel plaats in

 

 

 

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Voorstel voor keuze uploadsnelheid

120Mbps upspeed zou vandaag mogenlijk zijn over coax mocht Telenet stoppen met analoog TV aan te bieden.

Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Voorstel voor keuze uploadsnelheid


@robatoras  schreef:

120Mbps upspeed zou vandaag mogenlijk zijn over coax mocht Telenet stoppen met analoog TV aan te bieden.


ja en nee

 

heb via google info gezocht (beschikbaar voor iedereen dus deel niets intern 😜 )

 

http://users.telenet.be/laboee/Gegevens/kabel.htm

Het protocol dat  in een coaxkabel voor toegangsnetwerken worft gebruikt is DOCSIS (Data Over Cable Service Interface Specification).

Analoge FM-band: 87.5 MHz-108 MHz, BB = 210 KHz

De frekwenties van 118-132 MHz mogen niet gebruikt worden; gereserveerd voor luchtvaart communicatie.

Analoge TV band: 130 MHZ - 289 MHz; BB = 7 MHz

Digitale TV band: 283 MHZ - 428 MHz; BB = 8 MHz; QAM 64; Betaal TV; per draaggolf 15 digitale TV kanalen (iDTV)

Digitale radio: 1 draaggolf +/- 43 kanalen

Analoge TV band: 440 MHZ - 470 MHz; BB = 7 MHz

Internet upload: 5 MHz - 65 MHz, meestal een kanaal tss 25 MHz en 65 MHz, voorbeeld 28 MHz; BB = 8 MHz.; QAM 16 later QAM 64

Internet download: 300 MHz - 862 MHz, QAM 64 later QAM 256; BB = 8 MHz, vb: 423 MHz

Internet telefonie upload: 5 MHz - 65 MHz; CDMA, BB = 6MHz, vb: 20 MHz  ?

Internet telefonie download: 300 MHz - 800 MHz; CDMA, BB = 6MHz, vb: 408 MHz


dus je hebt gelijk analoge blok moet weg (wordt compact signaal dus meer plaats en analoog blijft bestaan)

> meer plaats voor docsis 3.1 DOWNLOAD

 

UPLOAD = upstream en hier heb je minder ruimte, zet je een 3.1 blok er bij dan heb je max 16MHz voor de blok

0-15 wordt niet gebruikt

gaat tot 65MHZ (stopt aan 62)

hier en daar wat aanpassingen en shuffle

 

wat mag je verwachten qua upload? in theorie rond de 200mbit/s upload = wel proper

 

download 3.2-3.5 gbps

 

docsis 3.0 & 3.1 blijven zo naast elkaar werken

 

 

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Voorstel voor keuze uploadsnelheid

Zelfs 125Mbps Upspeed kan over coax als Telenet overgestapt op volledig digitale radio en televisie.

https://www.delta.nl/nieuws/pers/delta-verhoogt-uploadsnelheid-in-zeeland-tot-125-mbps/

0 Likes
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Voorstel voor keuze uploadsnelheid

Als men nu eens glasvezel gebruikt. Ben in Thailand op vakantie geweest, had daar glasvezel binnen en dat werd aangesloten op een omvormer. We hadden 1GB up en download ook de TV was op de glasvezel. Dus waarom zou dat hier niet kunnen. De upload snelheid zou inderdaad eens dringend verhoogd mogen want met dat thuis werken zal er ook veel geupload moeten worden

Stefan Groenen
0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Voorstel voor keuze uploadsnelheid


@robatoras  schreef:

Zelfs 125Mbps Upspeed kan over coax als Telenet overgestapt op volledig digitale radio en televisie.

https://www.delta.nl/nieuws/pers/delta-verhoogt-uploadsnelheid-in-zeeland-tot-125-mbps/


idd net is gelijkaardig zoals van Telenet (alles glasvezel tot node, daarna coax) 

 

proper qua snelheid

 

* Download / upload

100   mbps / 5   > 10   mbps

200   mbps / 15 > 50   mbps

400   mbps / 15 > 100 mbps

1000 mbps / 40 > 100 mbps

 

voor business iets extra

zou tevreden zijn met die 400/100 formule

 

 

 

 

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Voorstel voor keuze uploadsnelheid

@Cru  Dit is inderdaad mogelijk via glasvezel. Omdat ze meestal 2 single mode glasvezel verbindingen installeren, eentje enkel voor de up en eentje voor de down. Bij een multimode aansluiting zijn ze beperkter in afstand (https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-mode_optical_fiber ) Ze kunnen maar 1 Gbit halen zolang ze binnen de 1000m van de volgende node zitten.

Bij coax zitten ze met die frequenties. En momenteel hebben ze  8 frequenties (8 x 6.2 MHz)beschikbaar voor up. Dus in theorie 8 x 25 Mbps. In werkelijkheid gebruiken ze nu maar 2 kanalen denk ik = max. 50 Mbps. Ik denk dat ze de rest gebruiken voor de interactieve TV en hun telefonie.

 

Dus is het inderdaad wachten tot die analoge frequenties vrij komen. Dan kunnen ze de 8 kanalen die docsis 3.1 voorziet voor upload gebruiken.

Nog een beetje geduld denk ik tot het analoog overal verdwenen is. Eerst overal de radiokanalen dat zorgt al voor een 3 tal extra kanalen. 20.5 Mhz/6.4 = 3 extra kanalen.

Dan komen ze al aan 5 dat is dan +- 125 Mbps.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Voorstel voor keuze uploadsnelheid


@igvfer  schreef:

@Cru  Dit is inderdaad mogelijk via glasvezel. Omdat ze meestal 2 single mode glasvezel verbindingen installeren, eentje enkel voor de up en eentje voor de down. Bij een multimode aansluiting zijn ze beperkter in afstand (https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-mode_optical_fiber ) Ze kunnen maar 1 Gbit halen zolang ze binnen de 1000m van de volgende kode zitten.

Bij coax zitten ze met die frequenties. En momenteel hebben ze  8 frequenties (8 x 6.2 MHz)beschikbaar voor up. Dus in theorie 8 x 25 Mbps. In werkelijkheid gebruiken ze nu maar 2 kanalen denk ik = max. 50 Mbps. Ik denk dat ze de rest gebruiken voor de interactieve TV en hun telefonie.

 

Dus is het inderdaad wachten tot die analoge frequenties vrij komen. Dan kunnen ze de 8 kanalen die docsis 3.1 voorziet voor upload gebruiken.

Nog een beetje geduld denk ik tot het analoog overal verdwenen is. Eerst overal de radiokanalen dat zorgt al voor een 3 tal extra kanalen. 20.5 Mhz/6.4 = 3 extra kanalen.

Dan komen ze al aan 5 dat is dan +- 125 Mbps.


nu gebruiken ze max 6 carriers/dragers

 

ch6643e > 4x

ch7465 & daarna > 6x

eerste type eurodoc > 1x

 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Voorstel voor keuze uploadsnelheid

Zal maandag avond eens de freq posten dat gebruikt worden voor download en upload momenteel -;)

digitale tv begint vanaf freq 120.

de gebruikte freq zie je op m’n site www.tv-digitaal.site voor het digitale tv aanbod 😉


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Voorstel voor keuze uploadsnelheid


@Master-Magic  schreef:

Zal maandag avond eens de freq posten dat gebruikt worden voor download en upload momenteel -;)

digitale tv begint vanaf freq 120.

de gebruikte freq zie je op m’n site www.tv-digitaal.site voor het digitale tv aanbod 😉


Ik ben benieuwd. Ik had die vroeger (10-tal jaar geleden) ook eens opgelijst aan de hand van wat ik toen vond. Maar ik vind het niet meer terug.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Voorstel voor keuze uploadsnelheid

Over +5 jaar kan 10/6Gbps met docsis4.0 over coax mits aanpassingen in de Node's

https://www.cablelabs.com/technologies/docsis-4-0-technology

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Voorstel voor keuze uploadsnelheid


@robatoras  schreef:

Over +5 jaar kan 10/6Gbps met docsis4.0 over coax mits aanpassingen in de Node's

https://www.cablelabs.com/technologies/docsis-4-0-technology


We willen het NU!!!! Grapje.  Laten we beginnen met bvb naar de maximale 200 - 220 Mbps te gaan. Zoals nu mogelijk is met docsis 3.1 en vrijmaking van het stuk waar nu analoog op zit. Ik zou al tevreden zijn. Wat de toekomst ons brengt zal een beetje afhangen van hoe andere providers hun netwerk en het landelijk bereik zal evolueren.

Ik lees hier ergens:

"Tegen eind 2028 wil Proximus 4,2 miljoen woningen en bedrijven aansluiten, wat neerkomt op een bereik van zo'n 70 procent van het land."

Dus dan zijn we al aan 2028.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Voorstel voor keuze uploadsnelheid

@robatoras @igvfer 

 

upload spectrum (uit het hoofd kan dus een foutje inzitten)

 

- 23.2MHz

- 30.5MHz

- 38.9MHz

- 45.7MHz

- 52.2MHz

- 59.3MHz

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Voorstel voor keuze uploadsnelheid

@Cru  Er zit inderdaad telkens +- 6.7 Mhz tussen. Maar ik vrees dat ze er maar 2 van gebruiken want per kanaal kunnen ze ongeveer 27 Mbps halen en de maximum die ze nu toestaan is 50 Mbps bij een business abonnement. Ofwel gebruiken ze meer kanalen maar verdelen ze de capaciteit over de abonnees.

Dit is wat ik eens gevonden heb met wat puzzelen van verschillende bronnen. Met een aantal vraagtekens.

 

5-65Up stream ( Ook upload internet ?????). Of alleen voor de interactie met DTV
65-87,5Telefonie
87,5-108FM radio - Uitbreiding voor upload internet?
112 -128Upload internet (?????) bandbreedte 8 Mhz per kanaal (2 kanalen = max. 56 Mbps)
128-288Analoge TV
288-392DVB-C
400-408Analoge TV
408-432????????
432-456Analoge TV
456-464?????????
464-472Analoge TV
472-664Internet download Docsis 3,0 24 kan. van 8Mhz x 50 Mbps =  1200 Mbps = +- 1 Gbps
OF 
472-862Docsis 3,1 64 kan. Van 8 Mhz x 54 Mbps??? = tot 3,5 Gbps???  Hier te weinig ruimte die zal moeten afgesnoept worden bij analoge TV.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes