Beantwoorden
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

Ik zit regelmatig (en ook deze maand) met enkele dagen van hoog verbruik qua data dat ik niet kan verklaren. Deze maand was onze 175GB download bereikt hoewel ik vanaf de warning op 90% geen streaming meer keek en geen downloads/updates meer deed. Toch verbruikten mijn vrouw en ik 5-7GB per dag met... surfen en tv kijken. 

Volgens telenet tellen bestelde programma's op de digicorder niet mee aan verbruikt volume, dus nu vroeg ik mij af: welke toestellen verbruiken het meeste op mijn netwerk?

Gelukkig heeft windows 10 zelf een data usage meter:
- hoofd pc/game pc/streaming pc: 100GB afgelopen 30 dagen 
- laptop : 11 GB
- GSMs: 3 (ik) en 5 (vrouw) GB = 8 GB

Dus ik kan 120GB  verbruikt volume verklaren... De kinderen op hun gsm reken ik ook nog 10GB aan (ze zijn hier maar halftijds en we zijn dan nog een week daarvan weggeweest ) dus pak dat we 130-140GB effectief verbruikt hebben: waar is de rest naartoe? De dagen van onze laatste 10% was ons verbruik ook heel hoog en toen waren de kinderen er niet eens. Een avond dat we om 22u thuiskwam van een etentje hebben we nog bijna 9GB verbruikt op die paar uur dat we thuis waren!

Ik was dus zeer benieuwd om van telenet te horen te krijgen waaraan dit ligt. Zij meten toch al ons internet gebruik en slagen al onze surfhandelingen op? Ik vroeg voor 1 dag uitleg (met doorgeven van ID kaart nummer) en enige dat ik te horen kreeg, is dat het inderdaad niet streaming of downloaden was die dag, maar ze konden niet zeggen wat wel... En meer details mogen ze niet geven tenzij op politie bevel. 

Moet ik nu naar de politie gaan om een bevel te vragen zodat telenet aan mij zegt wat ik doe met mijn eigen internet verbinding?

En als hier mensen iets weten over de interne werking van telenet: op basis waarvan worden digicorder en digibox verbruik uitgesloten van opgemeten volume? Loopt dit via het MAC adres van de verbruiker? Want de MAC adressen van zowel digibox als digicorder zijn anders op het toestel dan dat ze in MijnTelenet staan... wat ook niet normaal is volgens mij

Alle hulp en bijstand is zeer welkom!

55 reacties
ToonVA
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Waar is mijn volume naartoe?

Heb je nog ergens een NAS staan met een download client op ofzo? Mogelijks heb je wat gedownload via Torrent en is er op de achtergrond nog een upload bezig?

Of kan er iemand anders op je Wifi (onbeveiligd) buren, vrienden, ... Denk er aan dat wat youtube kijken in HD ook al een flinke hap data verwerkt (de kids?).

0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

nee, geen nas of andere speciale toestellen...
een vaste pc (die ik 90% gebruik), een laptop, een alarmsysteem,2-4 gsms, een digicorder, een digibox en 2 smart-tv's... dat is het enige dat op internet verbonden zit. De meeste van die zaken kan ik hun gebruik meten

De kinderen waren niet thuis op de dagen dat ik er het meeste van verschoten ben: op dagen dat ze wel thuis zijn is 4-6GB inderdaad relatief normaal... Maar daarom dat ik van telenet wil horen wat we WEL gedaan hebben op die dagen... want volgens mij is er niks speciaals gebeurd op die dagen. 
Zoals ik zei heb ik geen streaming (live of video) gedaan in die dagen... dus geen idee hoe ik anders al die gigabytes opdoe.

Wifi is nog steeds beveiligd zoals telenet het hier achtergelaten heeft, en ik heb de openbare wifi uitgezet waardoor (volgens mij) ook niemand anders via wifree met onze login data kan opgebruiken?

Maar wifree gebruik kan telenet toch wel terugkoppelen, neem ik aan?

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Waar is mijn volume naartoe?

Wifree is geen verbruik op de rekening van de klant wel op de rekening van de gebruiker. Als ik bij u thuis gebruik maak van de Wifree dan wordt dat verbruik bij mij geteld, niet bij u.

De mac adressen van de witte stickers op je digibox of digicorder dienen identiek te zijn aan deze van uw "mijn telenet".

Via die mac adressen kan elk center of de klantendienst achterhalen waar die boxen/corders horen te staan.

Sorry, witte sticker is de serienummer. Eventjes fout bekeken.




  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

de stickers heb ik nog niet nagekeken, ik heb in de technische info van mijn digibox en digicorder gekeken en die komen niet overeen. Bij beide is er een A dat een 8 is (of iets gelijkaardigs)

Als ik MAC adres omzet, dan werkt het mac adres op mijntelenet niet, maar die van de technische informatie werkt wel
Ik zal thuis de stickers eens checken

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Waar is mijn volume naartoe?

Het  Mac-adres van de digicorder kan je op 3 verschillende manieren terugvinden:

 

  • 0p de gele sticker onderaan op je digicorder. (Op de witte sticker staat het serienummer)
  • In het menu van de digicorder  (Huisje - Allerlei - Instellingen - Digibox/digicorder - Technische informatie - CAS -> bovenste waarde is MAC-adres).
  • Op Mijn Telenet (Mijn Televisie - Digital TV - Digibox/digicorder)

De MAC-adressen van jouw digicorders zijn in het systeem van Telenet gelinkt aan jouw modem m.a.w. enkel jouw digicorders kunnen interactief zijn op jouw modem.

Als de MAC-adressen van jouw digicorders niet overeenkomen met wat je op de gele sticker, in het menu en in Mijn Telenet ziet is dit ofwel een fout van Mijn Telenet ofwel een fout in het Telenetsyteem en dan meld je dit best aan Telenet.

 

 

Stel nu als er een digicorder van iemand anders bij jou staat dan kan deze niets opvragen via jouw modem aangezien jouw modem en die digicorder mekaar niet zullen herkennen. 

 

Dat zal trouwens ook 1 van de redenen zijn waarom digicorders niet via wifi werken. De enige manier waarop de digicorder met de modem kan verbonden zijn is ofwel met een utp-kabel, ofwel met een Powerline-adapter. Dus enkel digicorders die in jouw huis staan én die in het systeem gelinkt zijn aan mekaar kunnen interactief zijn.

 

Zijn je digicorders interactief? (Kan je verder dan morgen in de tvgids en kan je iets bestellen uit de tvtheek?) dan is de link tussen jouw modem en jouw digicorders alleszins in orde

 

 

Maar het gebruik van je digibox en digicorder tellen sowieso niet mee in je internetgebruik.

 

"Een avond dat we om 22u thuiskwam van een etentje hebben we nog bijna 9GB verbruikt op die paar uur dat we thuis waren!"   

Dit is inderaad bizar. Mag ik vragen wat jullie toen nog gedaan hebben? TV gekeken? Op de computer gezeten? Netflix gekeken? Niet daar ik daar zakens mee heb lol maar het is misschien nuttig om te vermelden.

 

Want je hebt ook 2 smarttv's zeg je. Wordt daar ook Netflix of Youtube ofzo opgekeken? Want dat kan ook snel doortellen. Hier kan je zien dat als je in  hoge kwaliteit Netflix kijkt dat ook al tussen 3 GB en 7 GB per uur kan zijn.

 

Als je nog altijd geen idee hebt waar dit verbruik vandaan komt zou ik toch het wachtwoord van je wifi eens veranderen.

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

we hebben geopteerd voor basic internet + play more net omdat je voor netflix een dure internetlijn nodig hebt en constant brandbreedte aan het gebruiken bent. Wij hebben dus geen netflix thuis.

 

Als ik het mij goed herinner, was het die avond nog voetbal op tv (CL)... dus wsl keek ik voetbal + surfen en vrouw keek naar haar series op de andere tv. En dan nog, we zijn rond half tien thuisgekomen... ik kan me niet inbeelden hoe ik op 2-3u 9GB erdoor trek 🙂

De smart tv's worden eigenlijk niet gebruikt, tenzij om naartoe te streamen vanop een ander toestel (bvb twitch) maar dat gebeurt zeer zelden en aangezien ik de enige ben die weet hoe dat moet, zou ik dat zeker moeten weten als dat gebeurt.

Het irriteert me wel dat je amper iets kan opvolgen van wat telenet allemaal meet... het hele beheer van ons netwerk ligt bij telenet, maar ze weten zogezegd niks?

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Waar is mijn volume naartoe?

Met gewoon surfen kan ik me idd niet voorstellen dat je aan  9 GB komt 🙂

 

Als het niet teveel moeite kost zou ik dan toch opteren om het wifiwachtwoord eens te veranderen.

Als je vebruik daarna hetzelfde is, had het daar alvast niets mee te maken en kan je toch aandringen bij Telenet om meer uitleg.

Als het verbruik dan plots toch een stuk lager ligt heb je stoute buren.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Waar is mijn volume naartoe?

PS Ik denk nu nog aan iets. Zoals @igvfer al vermeldde: verbruik via Wifree telt mee als verbruik van de verbruiker.

Stel als je kinderen niet thuis zijn maar wel via Wifree surfen gaat dat van jouw verbruik af (als de  mobiele abo's op jouw klantnummer staan tenminste)


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

dat is een optie... hoewel ik niet denk dat de buren op de wifi kunnen, er zijn zelfs slaapkamers thuis waar ge geen bereik hebt... tenzij ze ook binnen komen zitten 😄
En ik kijk nogal regelmatig naar de verbonden toestellen in "Mijn Telenet" 

Ik was ook aan het denken aan een extra router te kopen & installeren met dd-wrt of tomato om zo per toestel het verbruik te kunnen meten... maar dat lijkt mij een stomme investering voor gegevens die gewoon bij telenet staan

0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

dat bedoelde ik met wifree verbruik... maar werkt wifree als je je modem zelf niet openstelt als onderdeel van het open netwerk van telenet? ik dacht van niet... 

 

En telenet moet wifree verbruik toch ook kunnen checken... dat lijkt mij een duidelijke bron 🙂

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Waar is mijn volume naartoe?

Das waar, normaal zal je zelf geen gebruik van  wifree kunnen maken als jij je eigen modem er ook niet voor openstelt.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

https://www.9lives.be/forum/archive/index.php/t-1007955.html

Gelijkaardig probleem aan het mijne (maar dan nog veel extremer) en ook daar bemerk ik de frustratie dat telenet zoveel meer weet/kan maar het gewoon niet gebruikt om zo'n probleem op te lossen... ik zou bijna van slechte wil spreken. Ha ja, want een klant met hoog verbruik, betekent voor hun kassa-kassa he...

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Waar is mijn volume naartoe?

Je kan het altijd nog  proberen via een klachtenformulier.

 

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/ik-heb-een-klacht-over-telenet-waar-kan-ik-terecht/

 

Ik zou er alles in vermelden wat je hier ook vermeld hebt (eigen verbruik gecontroleerd, je wordt doorverwezen naar politie om je eigen verbruik te kennen, je hebt recht om te weten waar dat meerverbruik zit, 9gb verbruikt op een paar uur met gewoon surfen, ....)

 

Zoals je zelf al zei: enkel Telenet kan dan weten waar dat verbruik zit als jij dat verbruik zelf niet kan verklaren.

 

Nog iets over je kassa kassa opmerking: ik ben er wel van overtuigd dat Telenet goede dienstverlening wil geven aan de klanten en niet van slechte wil is.

 

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 312
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Waar is mijn volume naartoe?

Digiboxen en -corders hebben 2 mac adressen:

  • Een mac-adres voor opnames en andere dingen lokaal te delen via DLNA.
  • Een mac-adres voor alle andere niet-lokale interactieve mogelijkheden.

Beide werken op lokaal niveau of via een intranet-verbinding en dragen dus niet bij tot extra verbruik.

 

Via een ander apparaat tv kijken (tablet/smartphone/pc) via de yeloplay website of de yelo play app zorgt wel voor extra verbruik: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/registreert-de-telemeter-mijn-verbruik-via-de-yelo-app/

 

0 Likes