Beantwoorden
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

Ik zit regelmatig (en ook deze maand) met enkele dagen van hoog verbruik qua data dat ik niet kan verklaren. Deze maand was onze 175GB download bereikt hoewel ik vanaf de warning op 90% geen streaming meer keek en geen downloads/updates meer deed. Toch verbruikten mijn vrouw en ik 5-7GB per dag met... surfen en tv kijken. 

Volgens telenet tellen bestelde programma's op de digicorder niet mee aan verbruikt volume, dus nu vroeg ik mij af: welke toestellen verbruiken het meeste op mijn netwerk?

Gelukkig heeft windows 10 zelf een data usage meter:
- hoofd pc/game pc/streaming pc: 100GB afgelopen 30 dagen 
- laptop : 11 GB
- GSMs: 3 (ik) en 5 (vrouw) GB = 8 GB

Dus ik kan 120GB  verbruikt volume verklaren... De kinderen op hun gsm reken ik ook nog 10GB aan (ze zijn hier maar halftijds en we zijn dan nog een week daarvan weggeweest ) dus pak dat we 130-140GB effectief verbruikt hebben: waar is de rest naartoe? De dagen van onze laatste 10% was ons verbruik ook heel hoog en toen waren de kinderen er niet eens. Een avond dat we om 22u thuiskwam van een etentje hebben we nog bijna 9GB verbruikt op die paar uur dat we thuis waren!

Ik was dus zeer benieuwd om van telenet te horen te krijgen waaraan dit ligt. Zij meten toch al ons internet gebruik en slagen al onze surfhandelingen op? Ik vroeg voor 1 dag uitleg (met doorgeven van ID kaart nummer) en enige dat ik te horen kreeg, is dat het inderdaad niet streaming of downloaden was die dag, maar ze konden niet zeggen wat wel... En meer details mogen ze niet geven tenzij op politie bevel. 

Moet ik nu naar de politie gaan om een bevel te vragen zodat telenet aan mij zegt wat ik doe met mijn eigen internet verbinding?

En als hier mensen iets weten over de interne werking van telenet: op basis waarvan worden digicorder en digibox verbruik uitgesloten van opgemeten volume? Loopt dit via het MAC adres van de verbruiker? Want de MAC adressen van zowel digibox als digicorder zijn anders op het toestel dan dat ze in MijnTelenet staan... wat ook niet normaal is volgens mij

Alle hulp en bijstand is zeer welkom!

55 reacties
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Waar is mijn volume naartoe?

@Area57_1Ah dat wist ik niet. Kan je beide ergens terugvinden?


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

de klacht is inderdaad ook al verstuurd... ze hebben nog iets meer als 24u om iets te laten weten (volgens hun 48u politiek toch 🙂 )

 

als het geen slechte wil is, is er toch wel een technieker of desnoods een database administrator dat mijn vraag kan beantwoorden? Ik heb zelfs voorgesteld van mijn gebruikersdata te dumpen in een database, dan zoek ik het zelf wel uit...

@Area57_1 zouden beide mac adressen dan niet traceerbaar moeten zijn?
Geen idee welk mac adres (dlna of andere) er getoond wordt in de settings van het toestel en in "Mijn Telenet"

matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

heb na wat opzoek werk inderdaad gevonden dat 6a en 68 adressen de 2 verschillende mac adressen zijn zoals @Area57_1  vertelde

 

het is normaal dat er maar 1 vd 2 mac adressen aangemeld staat in "Mijn Telenet"?

0 Likes
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 312
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Waar is mijn volume naartoe?

Heb je via http://telemeter.telenet.be al gekeken of het verbruik thuis of via Wi-Free is gebeurd ?

0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

mijn homespot is niet geactiveerd, dus normaal kan mijn account geen wifree gebruiken...

Ik zie ook nergens de notie van wifree bij mijn telemeter

0 Likes
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 312
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Waar is mijn volume naartoe?

Gebruik je soms netwerkapparatuur die niet van Telenet is (routers, wifi extenders, powerline adapters) ?

0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

enkel telenet zaken, behalve 1 DLINK DGS-1005D switch om op 1 aansluiting 2 toestellen te kunnen verbinden

0 Likes
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 312
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Waar is mijn volume naartoe?

  • Tellen uw data usage monitoring programma's op uw pc's enkel download of ook upload ?
  • Blijft er 1 van de apparaten opstaan ? Bijvoorbeeld je streaming pc.
  • Heb je op de smartphones van de kinderen in de instellingen gekeken hoeveel data er effectief verbruikt is ?
  • Tel je in Gigabytes of in Gibibytes ?
0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Waar is mijn volume naartoe?


@matthy schreef:

mijn homespot is niet geactiveerd, dus normaal kan mijn account geen wifree gebruiken...

Ik zie ook nergens de notie van wifree bij mijn telemeter


Ik heb ook geen homespot omdat ik een modem only heb, maar kan wel op wifree hoor.

Je verbruik via wifree kan je op de telemeter pagina zien.

 

Dit staat in een kadertje net onder waar staat: 

Je Telemeter komt op 0 op <jou reset datum>

Stel verbruiksherinneringen in om je internetverbruik in de gaten te houden. Dan verwittigen wij je op tijd als je verbruik hoog is.

 

wifree.png

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

geen idee, ik vermoed dat ze alle tellen aangezien het gaat over metered connections en die overal ter wereld wel upload en download gebruiken.

Alle toestellen worden 's nachts uitgezet (behalve sommige gsms)

Voor de android toestellen heb ik dit nagekeken, iPhone kan standaard niet meten hoeveel data er via wifi wordt verbruikt (gg Apple), maar de kinderen waren niet thuis op de dagen waar ik vragen voor heb. (heb nu wel een app laten installeren dat ook wifi verbruik meet op iphone)

GB of GiB maakt niet veel uit als he gaat over een verschil van 30-40% 🙂

0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

daar staat bij mij niks onder behalve 
- verbruikersherinneringen
- details

en reclame voor nog straffer internet of nog volume bijkopen

0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Waar is mijn volume naartoe?


@matthy schreef:

daar staat bij mij niks onder behalve 
- verbruikersherinneringen
- details

en reclame voor nog straffer internet of nog volume bijkopen


Installeer de TN mobile app op uw gsm.

Dan geef je de app toestemming om uw verbinding met wifi-netwerken te beheren. Volg de installatie en vanaf nu kan je wifree gebruiken.

Vanaf het moment dat op een wifree inlogt zal dat extra kadertje verschijnen op je telemeter en aanduiden hoeveel verbruik je hebt via wifree.

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

maar daarvoor moet ik mijn homespot aanzetten en dat wil ik niet... ik heb wifree ook niet echt nodig... zeker niet nu, in deze periode van volume-schaarste 🙂

0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Waar is mijn volume naartoe?


@matthy schreef:

maar daarvoor moet ik mijn homespot aanzetten en dat wil ik niet... ik heb wifree ook niet echt nodig... zeker niet nu, in deze periode van volume-schaarste 🙂


 Edit: ik had eerste een ander antwoord geschreven, maar na wat meer leeswerk moet ik je gelijk geven.

Telenet klanten met een GHW moet de homespot aan zetten om te genieten van wifree.

Enkel voor klanten met modem only moet dat niet aan staan. 

Een modem only plaatsen is de boodschap.

 

 

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

Als ik in "mijn telenet" naar wifree ga:

Wi-Free

Heb je een Wireless modem? Dan moet je eerst even je eigen homespot activeren (Via Mijn Internet – Draadloze instellingen – Algemeen)

 

 

Maar uiteindelijk is dit naast de kwestie, het gaat hier over eventuele oorzaken van onverklaarbaar volume-verbruik en het verkrijgen van je eigen surf gegevens bij telenet