Beantwoorden
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

Ik zit regelmatig (en ook deze maand) met enkele dagen van hoog verbruik qua data dat ik niet kan verklaren. Deze maand was onze 175GB download bereikt hoewel ik vanaf de warning op 90% geen streaming meer keek en geen downloads/updates meer deed. Toch verbruikten mijn vrouw en ik 5-7GB per dag met... surfen en tv kijken. 

Volgens telenet tellen bestelde programma's op de digicorder niet mee aan verbruikt volume, dus nu vroeg ik mij af: welke toestellen verbruiken het meeste op mijn netwerk?

Gelukkig heeft windows 10 zelf een data usage meter:
- hoofd pc/game pc/streaming pc: 100GB afgelopen 30 dagen 
- laptop : 11 GB
- GSMs: 3 (ik) en 5 (vrouw) GB = 8 GB

Dus ik kan 120GB  verbruikt volume verklaren... De kinderen op hun gsm reken ik ook nog 10GB aan (ze zijn hier maar halftijds en we zijn dan nog een week daarvan weggeweest ) dus pak dat we 130-140GB effectief verbruikt hebben: waar is de rest naartoe? De dagen van onze laatste 10% was ons verbruik ook heel hoog en toen waren de kinderen er niet eens. Een avond dat we om 22u thuiskwam van een etentje hebben we nog bijna 9GB verbruikt op die paar uur dat we thuis waren!

Ik was dus zeer benieuwd om van telenet te horen te krijgen waaraan dit ligt. Zij meten toch al ons internet gebruik en slagen al onze surfhandelingen op? Ik vroeg voor 1 dag uitleg (met doorgeven van ID kaart nummer) en enige dat ik te horen kreeg, is dat het inderdaad niet streaming of downloaden was die dag, maar ze konden niet zeggen wat wel... En meer details mogen ze niet geven tenzij op politie bevel. 

Moet ik nu naar de politie gaan om een bevel te vragen zodat telenet aan mij zegt wat ik doe met mijn eigen internet verbinding?

En als hier mensen iets weten over de interne werking van telenet: op basis waarvan worden digicorder en digibox verbruik uitgesloten van opgemeten volume? Loopt dit via het MAC adres van de verbruiker? Want de MAC adressen van zowel digibox als digicorder zijn anders op het toestel dan dat ze in MijnTelenet staan... wat ook niet normaal is volgens mij

Alle hulp en bijstand is zeer welkom!

55 reacties
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Waar is mijn volume naartoe?

 

 


@matthy schreef:

Als ik in "mijn telenet" naar wifree ga:

Wi-Free

Heb je een Wireless modem? Dan moet je eerst even je eigen homespot activeren (Via Mijn Internet – Draadloze instellingen – Algemeen)

 

 

Maar uiteindelijk is dit naast de kwestie, het gaat hier over eventuele oorzaken van onverklaarbaar volume-verbruik en het verkrijgen van je eigen surf gegevens bij telenet


Laat je iets weten als je van telenet iets hebt gehoord? Ik ben alvast benieuwd. Als ze je het niet kunnen/willen zeggen kan je nog altijd naar de ombudsdienst. Dat staat ook in de link die ik had toegevoegd ivm klachtenformulier.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

nog niks gehoord... over 4u is hun 2 werkdagen wachttijd voorbij... ben benieuwd 🙂

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Waar is mijn volume naartoe?

... niet kunnen/willen zeggen

 

Niet mogen?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

niet mogen? mag ik mijn eigen gegevens bij telenet niet opvragen?

0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

Vanop de site van de privacy commissie:

 

Het recht op rechtstreekse toegang


Waartoe hebben de betrokken personen toegang?
Iedereen heeft het recht om in een begrijpelijke vorm een afschrift van de verwerkte gegevens en alle
beschikbare informatie over de oorsprong ervan te ontvangen. Het recht om de herkomst van de
gebruikte gegevens te kennen is bijzonder belangrijk, want het is vooral deze vraag die de betrokkenen
bezighoudt.


Hoe moet het recht op toegang worden uitgeoefend?
Om het recht op toegang uit te oefenen, moet de betrokken persoon een verzoek richten tot de
verantwoordelijke voor de verwerking en daarbij het bewijs van zijn identiteit leveren (bijvoorbeeld door
een fotokopie van zijn identiteitskaart bij te voegen). Het verzoek kan met de post of via om het even
welk telecommunicatiemiddel (fax, e-mail met elektronische handtekening) worden toegezonden.

 

 

 

 

dit is exact wat ik gedaan heb... telenet werkt (tot nu toe) niet mee...mijn hoop staat nog altijd op de klacht die ik hem ingediend, anders ga ik er toch verder mee... 

0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

ben na exact 2 werkdagen een mail gekregen dat ze het nog aan het bekijken zijn en later iets laten weten... geduld hebben dus... 🙂

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Waar is mijn volume naartoe?


@matthy schreef:

niet mogen? mag ik mijn eigen gegevens bij telenet niet opvragen?


Ik had het niet over jou, maar over een medewerker van TN.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Waar is mijn volume naartoe?


@matthy schreef:
dit is exact wat ik gedaan heb... telenet werkt (tot nu toe) niet mee...mijn hoop staat nog altijd op de klacht die ik hem ingediend, anders ga ik er toch verder mee... 

Je gaat een advocaat onder de arm nemen? 😉


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

advocaat? nee, de privacy commissie is voldoende...

Ik werk zelf genoeg met data om te weten wat een bedrijf allemaal wel & niet mag met je gegevens... en over een klein jaar komt er nog GDPR bij wat het allemaal veel leuker maakt

 

Jij klinkt al zoals telenet... als ik wil weten welke gegevens telenet over mij verzameld, heb ik politiebevel en/of advocaat nodig? dat zou een speciale wereld zijn... 🙂

0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

Heb antwoord op mijn klacht, maar ik denk dat ze niet kunnen lezen bij Telenet... 

In mijn klacht vraag ik of IK mijn gegevens mag inkijken.

 

Het antwoord:

U liet ons weten dat er ongekende pieken zijn in uw internetverbruik. 

Helaas kunnen wij niet nagaan wie er gebruik maakt van het internet en wat er juist werd verbruikt. Dit is tegenstrijdig met de privacywet. 

Wij raden u aan om uw wachtwoord van uw wifi te veranderen. 

Meer informatie vindt u terug in het volgend artikels: 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1563500 

https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/gegevens-voor-telenet-wifi/ 

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-is-de-telemeter/ 

Wij raden u aan om een klacht in te dienen tegen de politie als u merkt dat er degelijk iemand gebruik maakt van uw internet. 

 

En dan het zinnetje dat ik niet meer op die mail kan reageren en dus opnieuw een klachtformulier moet invullen als het niet ok is (en dus opnieuw dagen wachten)

 

zucht... wat een klucht... ik zal nog eens telefonisch proberen om DUIDELIJK uit te leggen dat IK gewoon mijn EIGEN surfgegevens graag voor dag x en y zou willen zien... dat de technische medewerkers van telenet dat niet mogen zien, maakt mijn rekening niet. Ik ben slim genoeg om die gegevens zelf te interpreteren. ik heb niemand nodig die uitlegt hoe ik via een mac adres weet welk toestel het is, of wat streaming is of p2p en hoeveel een foto of een filmpje op internet verbruikt... dat kunnen de mensen aan de helpdesk heel goed uitleggen, maar ik heb een andere vorm van hulp nodig. 

0 Likes
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

alvast  ombudsdienst voor telecommunicatie even gebeld en mijn probleem uitgelegd. Zij vinden ook dat telenet wat meer medewerking mag tonen en zullen helpen met bemiddelen

matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

net telefoon gekregen van telenet... Het is de eerste keer dat ze die vraag horen, maar ik meot gewoon mijn paswoord veranderen van mijn wifi, en als het dan nog niet is zoals ik het verwacht, moet ik aan de politie vragen om een speciaal onderzoek te doen. Die hebben daar een speciaal team voor en die zullen dat dan onderzoeken en oplossen. Ze kon niet antwoorden op mijn vraag of de politie dat enkele kan onderzoeken in de toekomst of ook in het verleden.

Ze heeft ook de "achterliggende dienst" opgebeld, en die hebben haar verteld dat er niet meer detail wordt bijgehouden dan mijn telenet account en hoeveel ik verbruik in streaming, http, wifree, homespot, ... meer gegevens hebben ze gewoon niet! Ik vind dat zeer moeilijk te geloven en als dat zo is, dan is dat zeer sneu voor telenet. Zoveel nuttige informatie dat hun toestellen voorbijkomt, dat hun input kan geven over het gebruik van hun netwerk, en dat laten ze zomaar passeren... 

Ik ga de communicatie met telenet hierover stoppen... het is nutteloos, heb ik na 4-5 dagen door... of ze kunnen mij ECHT niet helpen of ze willen mij niet helpen... in beide gevallen toch zeer teleurgesteld in Telenet. Ik had er meer van verwacht...

0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Waar is mijn volume naartoe?

Ik denk dat de wet op privacy ook verbied om alles bij te houden.

Als TN alles zou bijhouden wat hun klanten dagelijks downloaden of bekijken zou dat strafbaar zijn me dunkt.

 

Als iemands wachtwoord zo simpel is dat één van je buren, kwaadwillig of niet die kunnen achterhalen dan kan TN daar toch niet verantwoordelijk voor zijn.

Ze hebben de raad gegeven je wifi wachtwoord te wijzigen, als het dan nog niet stop geven ze je de tip om naar de politie te gaan.

Meer kunnen ze toch niet doen zonder de wet te overtreden lijkt mij.

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Waar is mijn volume naartoe?


@matthy schreef:

Jij klinkt al zoals telenet... als ik wil weten welke gegevens telenet over mij verzameld, heb ik politiebevel en/of advocaat nodig? dat zou een speciale wereld zijn... 🙂


Ik heb nochtans niets met TN te maken. 😉 Van mij moet je niet zorgen voor een advocaat of politiebevel. Maar het lijkt me gewoon makkelijker om zelf op zoek te gaan naar de oorzaak.

 

Ik kan me minstens één gebruiker herinneren die met hetzelfde probleem te maken had. Ook hij kreeg het advies om de sleutel van zijn netwerk te veranderen. Dat deed hij uiteindelijk en wat bleek? Probleem opgelost. Het lijkt me dus het proberen waard. Al was het maar gewoon om het te kunnen uitsluiten als oorzaak.

 

Wat betreft:

Ze heeft ook de "achterliggende dienst" opgebeld, en die hebben haar verteld dat er niet meer detail wordt bijgehouden dan mijn telenet account en hoeveel ik verbruik in streaming, http, wifree, homespot, ... meer gegevens hebben ze gewoon niet! Ik vind dat zeer moeilijk te geloven en als dat zo is, dan is dat zeer sneu voor telenet. Zoveel nuttige informatie dat hun toestellen voorbijkomt, dat hun input kan geven over het gebruik van hun netwerk, en dat laten ze zomaar passeren... 

 

Als dat waar is, dan ben ik daar niet kwaad om. 😉


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Waar is mijn volume naartoe?

Telenet heeft naar ombudsdienst communicatie laten weten dat zij inderdaad over internet gebruik niks bijhouden. Internet gebruik interesseert hen eigenlijk niet. Enkel op basis van poortgebruik geven ze bepaalde categorieën mee aan de data die ge versleept, maar dat is dus makkelijk scheef te trekken als ge er iets vanaf kent. Als ge meer wilt weten over uw verbruik, moet ge dat zelf doen, of op politie bevel uw lijn laten controleren (maar hsitorisch teruggaan, gaat dus niet)

Je kan ook aanzetten dat ze meer gegevens over u mogen gebruiken, zodat ze gerichtere reclame kunnen tonen, en dan hebben ze IETS meer informatie, maar nog altijd niet dat wat ik wou hebben. 

Maar telenet kan dus niet aan u "bewijzen" hoe dat ge aan uw volume op de telemeter zijt gekomen.


Om het verhaal af te ronden: de maand volgende op mijn queeste is mijn verbruik plots... gehalveerd... Geen dagen meer met hoog verbruik dat ik niet kan thuisbrengen, wel dagen met 300-500MB verbruik... ik ben content dat het terug normaal is, maar ik blijf benieuwd naar de reden waarom mijn verbruik zo "torenhoog" was voor een paar maanden... had ik maar een 3-eyed-raven 🙂