Beantwoorden
Luk007
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Verander-je-wachtwoord-dag Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

Wanneer 2.4 Gbps/sec bij (trage)Telenet ?

Hallo,

Ik was 25 jaar vaste klant bij Telenet en ik test nu = Proximus Giga Fiber uit = 2.4 Gbps download.
Voor al hun werken in mijn straat, was ik eens curieus (Grootstad Antwerpen).

Bij Telenet haalde ik maximum 840 mb/sec. Niet slecht, maar kan nog beter.
Mijn gemiddelde was 750 mb/sec
Vooral met een trage ping snelheid van 15ms -20ms!!!

Bij Proximus haal ik in Windows 7 stabiel = 1300 mb/sec tot 1400 mb/sec
In Windows 10 haal ik soms pieken van = 2.1 Gbps (2100 mb/sec)
Met een snelle ping snelheid van 5-12ms !!

Bij proximus werkt alles 200% zo goed !! Voor dezelfde prijs nu + met 2 gsm abonnementen.
Bij Telenet stond het tweede nummer op = Prijs volgens verbruik.

Bij proximus heb ik nu ook een abonnement voor mijn tweede GSM nummer.
Dat is een GSM data volume tesamen van 20GB !! i.p.v 10 bij Telenet.

Ik kreeg bang van Proximus download limiet van 3TB (3000 GB) per maand.
Want door deze hoge Fiber snelheid, wordt je verbruik minstens verdubbeld + Proximus telt = Upload mee ook.

Ik kreeg afgelopen maandag een telefoon van de Technische dienst.
Proximus geeft iedereen een standaard 3TB per maand, om mee te beginnen.
Als je ongelimiteerd mag downloaden, van je abonnement. Kan je gratis volume blokken = bij kopen.

Ik verhoogde al snel mijn volume naar 4TB. Met 5 muisknoppen te drukken op 300 GB GRATIS VOLUME. En inderdaad, het is gratis en ongelimiteerd.
Druk je begin van de maand = 15 keer op het knopje van 300 GB free = Dan heb je een extra 3TB gratis erbij. Totaal : 3+3 = 6TB (6000 GB) voor te downloaden.
Dat krijg je gewoon niet opgebruikt !

Nu de reden waarom ik dit bericht plaats.
1) Hoelang nog wachten voor Telenet = FIBER heeft ? 2025 ?
2) Volgens de technische dienst van Telenet = zou Telenet dan 5 Gbps per/sec download aanbieden als mimimum. Voor dezelfde prijs. Klopt dit ?
Dus het dubbele van Proximus. Dat kan dan een stabiele 2.4 Gbps geven. Het maximale uit een Ethernet kaart van 2.5 Gbps.

Proximus is zeker niet perfect !
Ik werk voor niemand van hun beiden. Ik ben een klant met ervaring. Geen verkoper of praatjesmaker. Een eerlijke klant uit ervaring.
Proximus hun Wi-Fi is nog slechter, dan bij Telenet. Bij Proximus heb ik al een extra = BOOSTER minimum nodig.
In twee kamers, valt nog steeds de Wi-Fi bijna uit. En deze BOOSTER moet met Ethernet kabel verbonden worden, of je verliest 70%
van je internet snelheid !! Proximus zijne modem is = TE ZWAK voor Wi-Fi !! Dus volle bak, kabels leggen in je huis !!

Eind Conclusie = Vermits ik 6 toestellen heb op het internet = is voorlopig Proximus de beste keuze.
- Sneller internet
- Lagere 'PING' snelheid.

Maar ik kan niet wachten = tot Telenet mij dit ook aanbied ! = FIBER ! Glasvegel Internet.

Gedaan met die occidatie op mijn straat-kabel !!!

Luk

17 reacties
Ex-Netweter
 

Wanneer 2.4 Gbps/sec bij (trage)Telenet ?


@Luk007  schreef:

1) Hoelang nog wachten voor Telenet = FIBER heeft ? 2025 ?


Geen idee voor Antwerpen, Telenet heeft geen adrescheck om dat na te kijken. Telenet heeft wel plannen om in verstedelijkte gebieden Fiber-To-The-Home aan te leggen, maar een concrete timing wanneer en waar er snellere fiberabonnementen beschikbaar zullen zijn is nog niet bekend. Ik verwacht wel dat er in de loop van 2024 meer informatie over die toekomstplannen zal bekendgemaakt worden.


@Luk007  schreef:

2) Volgens de technische dienst van Telenet = zou Telenet dan 5 Gbps per/sec download aanbieden als mimimum. Voor dezelfde prijs. Klopt dit ?
Dus het dubbele van Proximus. Dat kan dan een stabiele 2.4 Gbps geven. Het maximale uit een Ethernet kaart van 2.5 Gbps.


Dit klopt niet, er is niets bekend over prijzen en specificaties van eventuele toekomstige abonnementsformules. Dat is een Telenet-medewerker die liegt met de bedoeling je terug als klant binnen te halen. Maar zoals iedereen weet: eerlijk duurt het langst.
Proximus biedt vandaag wél al Ultra Fiber aan met 8,5 Gbps download en 1 Gbps upload voor 113,99 euro/maand.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer 2.4 Gbps/sec bij (trage)Telenet ?

Goed voor u. Maar jammer genoeg nog niet overal beschikbaar. En die ping hangt ook een beetje af van de bestemming. Voor Proximus gebruikers zal het wel een nog groter verschieten zijn. Snelheid maal 30 (van 75 Mbps naar 2.25 Gbps). Ten opzichte van Telenet is dat maar x2 tot 3. 😂



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1685
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wanneer 2.4 Gbps/sec bij (trage)Telenet ?

@Luk007 Niet om Telenet te promoten maar met een Docsis 3.1-standaard kan je gemakkelijk aan 10 Gbps download en 1Gbps upload geraken. 

Je zou in dat geval in je pc een 10Gbps netwerkkaart kunnen steken en deze snelheden halen via je kabel modem.

Met de Docsis 4.0 zou de upload zelfs tot 6Gbps kunnen gaan. Dus ik denk dat we hier nog een beetje tijd hebben om over te schakelen. 

Fiber heeft natuurlijk als voordeel dat je hogere upload snelheid kan halen, dus dat is altijd mooi meegenomen 😉

Telenet wanneer gaat jullie upload snelheid omhoog? Er zijn veel mensen die thuis werken en die documenten, filmpjes,.... delen. 

Bij een hogere upload zou dat minder fustraties geven om een grote file door te sturen🤣

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2271
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Wanneer 2.4 Gbps/sec bij (trage)Telenet ?

Die hoge snelheden is gewoon een verkoopsargument want dit is enkel voor het lokale deel van de verbindingen. Hoeveel klanten hebben echt nut van die hoge snelheden, maar enkele procenten schat ik. Je moet al met verschillende personen aan het streamen zijn om er iets van te merken.

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Wanneer 2.4 Gbps/sec bij (trage)Telenet ?


@kristofDW  schreef:

@Luk007 Niet om Telenet te promoten maar met een Docsis 3.1-standaard kan je gemakkelijk aan 10 Gbps download en 1Gbps upload geraken. 


Gemakkelijk? 🙄

Je vermeldt gewoon de theoretische maximumspecificaties van een node in een labo-omgeving die uitsluitend een EuroDOCSIS 3.1-signaal aanbiedt.
In de praktijk gaat Telenet die maximumbandbreedte op jouw kabelmodem nooit kunnen aanbieden. Enerzijds deel je die bandbreedte met alle coaxkabelklanten in jouw buurt, anderzijds is de maximumspecificatie alleen haalbaar als de node 100% geüpgraded is naar EuroDOCSIS 3.1. Dit wil zeggen dat eerst alle Digicorders, Digiboxen en CI-modules (DVB-C) en oude kabelmodems (EuroDOCSIS 2.0 en 3.0) uit het coaxkabelnetwerk moeten verdwenen zijn om die bandbreedte te kunnen aanbieden.

Met andere woorden, dit gaat de komende vijf jaar niet gebeuren! Bovendien hou ik dan nog geen rekening met storingen op beschadigde coaxkabels waardoor de signaalkwaliteit in bepaalde frequentiebanden onvoldoende is om de maximale bandbreedte te kunnen benutten.


@kristofDW  schreef:

Met de Docsis 4.0 zou de upload zelfs tot 6Gbps kunnen gaan. Dus ik denk dat we hier nog een beetje tijd hebben om over te schakelen. 


6 Gbps upload is opnieuw een theoretische maximumspecificatie van een node in een labo-omgeving.
Bovenstaande snelheden zijn in de praktijk nooit haalbaar op coaxkabel in de straat en eigenlijk ouderwetse propaganda van de coaxkabelsector. Lees volgend propaganda-artikel eens, dan begrijp je dat de beloofde uploadsnelheid van 100 Mbps die Telenet in 2016 zou leveren, zelfs vandaag nog geen realiteit is:
In 2015-2016 is Telenet zo snel als glasvezel

Coaxkabel is verouderde technologie en is totaal geen concurrentie voor Fiber-to-the-Home. 400 Gbps over fiber is bijvoorbeeld al realiteit in België.
Coaxkabel zal doodbloeden, dat is gewoon een kwestie van tijd.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2271
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Wanneer 2.4 Gbps/sec bij (trage)Telenet ?

rafb doet dus mee aan de snelheid promotie en vergeet dat de meeste vertragingen, 95% of meer, niets te zien heeft met het lokale stuk tussen provider en gebruiker maar met vertragingen op het internet zelf waar uw privider geen invoed op heeft.

Die hoge snelheden zijn enkel een verkoopsargument voor goedgelovige gebruikers die deze snelheden absoluut niet nodig hebben.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Wanneer 2.4 Gbps/sec bij (trage)Telenet ?

Elke mogelijke vertraging in de verbinding tussen jouw computer en de server op internet die je zelf kan voorkomen is uiteindelijk toch mooi meegenomen?
Als je de vertragingen of storingen die je vandaag ervaart met coaxkabel kan uitschakelen, waarom zou je dat dan niet doen?

Daarnaast heeft fiber nog andere voordelen:

  • Goedkoper: een 1 Gbps-abonnement kost 55 euro/maand bij Mobile Vikings
  • Vlotter online gamen: reactietijd (ping/latency) op fiber is véél lager (2 milliseconden op speedtest.net)
  • Hoge en stabiele upload: bijvoorbeeld Youtubers en Twitch streamers kunnen altijd zonder onderbreking of kwaliteitsverlies livestreamen
  • Virtueel onbeperkte bandbreedte: geen verlaagde snelheid op grote downloads tijdens piekuren zoals bij Telenet.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5221
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer 2.4 Gbps/sec bij (trage)Telenet ?

Na hoeveel tijd gaat de fiber volzitten? Met kabels allerhande is het hetzelfde als met de wegen. Men kan meer, men kan sneller, (bijna) iedereen wil meer, (bijna) iedereen wil sneller de bijna wordt gepusht om mee te doen.  Deze bandbreedte is voor sommige $ of € in de oren, om van te smullen en er komen nieuwe zaken die nog meer nodig hebben.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5329
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer 2.4 Gbps/sec bij (trage)Telenet ?

@janne_man ik kan u zeggen, ik heb hier fiber na jarenlang telenet internet te hebben gehad en ik heb er voordelen mee met fiber, 

alles is veel stabieler nu en reageert sneller, alles is hier hetzelfde gebleven van router en pc's enz, enkel het internet is anders en ben heel tevreden, kost me de helft minder en alles is veel stabieler in werken,

om een voorbeeld te geven, ik heb dus een google nest staan, mooi handig ding met lampen op wifi enz, tijdens telenet tijd kwam het al veel maal voor dat de google nest gewoon uitviel omdat die geen verbinding had met wifi, vroeg je aan google om de lampen aan te steken dan duurde dat soms 30 seconden tot een minuut eer die reageerde, de router is hetzelfde gebleven hier dus geen andere router of instellingen.

nu met fiber aansluiting vraag ik aan google om de lampen aan te steken en na 2 seconden gaan die al aan, de google nest valt ook niet meer uit.

de router was via bridge aangesloten aan de Docsis 3.1 modem van telenet met geen wifi op, die werkte dus met problemen via deze weg, nu is de router rechtstreeks aangesloten op de fiber box, dus directe UTP naar de router zonder extra modem tussen enz en alles werkt perfect en stabiel.

en de snelheid is ook voor download net hetzelfde als bij telenet, enkel de upload is hoger (509 upload).

wil maar zeggen, er is duidelijk een verschil met krak dezelfde apparaten in huis.

wie niet de stap durft zetten zal altijd blijven zeggen dat telenet goed is zonder echt de test gedaan te hebben.

had het niet verwacht maar ben zeer tevreden, voorlopig hier geen telenet meer nodig 😉 en belangrijkste, het kost me de helft minder bijna.

en wie echt de hoge snelheden nodig heeft zal wel de stap zetten, of wie minder wilt betalen maandelijks. 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2271
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Wanneer 2.4 Gbps/sec bij (trage)Telenet ?

Inderdaad, door uw gebruik van Google nest is een hoge upload een wezenlijk voordeel.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer 2.4 Gbps/sec bij (trage)Telenet ?

Dat klopt gedeeltelijk wat je zegt. Wat Proximus en anderen zeggen over hun fiber is ook theoretisch. Ze plegen een leugentje om bestwil (commercieel klinkt het beter). Ze verwarren snelheid met doorvoorsnelheid. Snelheid is hoe snel data van punt A naar punt B zou kunnen gaan in Mbps of Gbps door 1 gebruiker. Doorvoersnelheid is de totale som aan data in Mbps of Gbps die door verschillende gebruikers op het zelfde moment. Dus bij 10 gelijktijdige gebruikers zal hun snelheid ook zakken tot 10/10 = 1 Gbps. En geloof maar niet dat ze in een straat van 100 gebruikers, 100 gebruikers elk 1 glasvezeltje zullen geven.

We weten dat theoretische cijfers niet de praktijkcijfers zijn. Maar ze slagen er met coax toch maar in om, zoals je zelf zegt, x aantal aansluitingen op 1 node te laten surfen aan minstens 200 Mbps tot 960 Mbps.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer 2.4 Gbps/sec bij (trage)Telenet ?

Voor mij is het duidelijk. Google Nest werkt dus niet lokaal maar passeert telkens langs de google servers via internet, die daar perfect registreren hoeveel keer en wanneer je uw lampen en ander dingen bedient. Big Brother watching you in het kwadraat. Dat maakt mij angstig. Maar goed als je daar mee kunt leven. 🤔😁



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5329
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer 2.4 Gbps/sec bij (trage)Telenet ?

@igvfer dan moet je alles weg doen van pasjes en abbo's want alles zien ze, zelf uw aankopen in de winkels en de banken dan niet te vergeten dat alles zien.....

en de tv's met een micro horen ook alles, de tv box kan ook alles zien en horen.

telenet doet dit ook met zijn info, ze weten welke reclame je bekijkt.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Wanneer 2.4 Gbps/sec bij (trage)Telenet ?


@igvfer  schreef:

En geloof maar niet dat ze in een straat van 100 gebruikers, 100 gebruikers elk 1 glasvezeltje zullen geven.


In Fiberklaar-gebied gebruikt men vanaf de wijkcentrale effectief 1 glasvezeltje per huisnummer plus een extra marge voor nieuwe woningen.

Vandaag sluit men dan 32 van die glasvezeltjes aan op een 10 Gbps-interface in de wijkcentrale. Als morgen die 10 Gbps bandbreedte verzadigd is, splitst men die 32 glasvezeltjes op in twee groepen van 16, en zo verder.

Op de backbone vanaf de wijkcentrale heeft men vandaag al 400 Gbps per glasvezeltje.

De gevraagde bandbreedte voorzien per gebruiker is echt geen probleem op een glasvezelnetwerk.