Beantwoorden
Mercre
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your third party! It's your second party! It's your first party!

Wanneer bij telenet vrije keuze modem en tv box ?

Wanneer zal er bij telenet vrije keuze van modem en tv box zijn ???

 

Artikel van tweakers, onderaan de link 

 

Er is sinds 2008 al Europese regelgeving die lidstaten verplicht om regels in te voeren waarmee consumenten zelf kunnen kiezen welke modem en welke router zij gebruiken. Het duurt in Nederland echter lang voordat de ACM met duidelijke regelgeving op dit gebied komt. Providers gaven in het verleden aan niet blij te zijn met de komst van vrije modemkeuze, omdat ze vinden dat een modem een cruciaal onderdeel van het netwerk is en deze zo buiten hun invloedssfeer komt. De verwachting was dat er in 2018 duidelijkheid zou komen over het onderwerp, maar ook in 2019 bleef een richtlijn van de ACM uit.

 

https://tweakers.net/nieuws/165050/kpn-biedt-vrije-modemkeuze.html?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium...

0 Likes
12 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Wanneer bij telenet vrije keuze modem en tv box ?

Een Europese richtlijn moet eerst worden omgezet in een nationale wet.

Dit is hier nog niet gebeurd.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer bij telenet vrije keuze modem en tv box ?

@Mercre   Enerzijds vind ik dit wel een logisch voorstel, anderzijds kan ik mij wel voorstellen dat een provider wel zeker wil zijn om zijn klant het maximum te geven waarvoor die betaalt en daarom zelf de modem wil voorzien die het best in zijn netwerk past. Nu garandeert een provider zijn kwaliteit tot aan de uitgang van de modem en dan zou hij dat enkel nog moeten doen tot aan de ingang van de modem want die zou dan de klant zijn verantwoordelijkheid zijn, met eventuele misconfiguraties tot gevolg, die zelfs het ganse netwerk zouden kunnen storen. Zeker in het geval van FTH en kabel. Bij xDSL is dat minder het geval, je verstoort alleen je eigen lijntje want je bent een op een aangesloten. Bij kabel en FTH ben je met velen op 1 aangesloten.

Een router ben je al langer vrij om zelf te kiezen. En als je dat zelf verkeerd in stelt is dat jou probleem.

Ik zou zeggen houden zo. Bij gas, elektriciteit, water is het toch ook zo dat de leverancier zijn meters zet.

Van een TV box is er al een zekere mate van vrijheid. Getuige Apple TV en toestanden maar daar verlies je dan wel een aantal functies van interactieve TV die de provider dan wel voorziet op zijn eigen box.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Wanneer bij telenet vrije keuze modem en tv box ?

Ik denk dat Telent al een halve tussenstap heeft gedaan door recent een modem zonder wifi aan te bieden (& via Mijn Telenet kan wifi worden uitgeschakeld op oudere models). 

 

Mijn droomwereld; TV, Netflix, VTM Go, Prime Video, YouTube allemaal op de Apple TV kunnen kijken. In de US werken verschillende zenders als samen met de Apple TV app (meer info voor de geïnteresseerden). 

 

Moet wel zeggen dat de modems & TV-Boxen van hoge kwaliteit zijn bij Telenet. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer bij telenet vrije keuze modem en tv box ?

@m-jan20   Maar de modem zonder router bestaat al langer, zo is het eigenlijk begonnen. Toen was er 1 PC in huis.Maar dan hebben ze de modem/router ingevoerd omdat alsmaar meer gezinnen meerdere toestellen gebruikten en dit met publieke IPadressen krap werd. En dan is er die WiFi opgekomen.

Maar mensen vergeten wel eens dat dit 4 toestellen in een zijn. Een modem, een router, een switch en een Acces Point.

Want in oorsprong heeft een router maar 2 poortjes. Een WAN- en een LANpoortje en daar hang je dan een switch achter met 4, 8, 16, 24 poortjes naar believen en dan pas kan je uw AP aansluiten.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Wanneer bij telenet vrije keuze modem en tv box ?

Wat is het verschil tussen  modem A en modem B en dan praat ik zonder router ingebouwd

Want het gaat over vrije modem keuze.

Wat kan ik aan mijn modem only zelf veranderen.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer bij telenet vrije keuze modem en tv box ?

vrije keuze van tv box bv is ook al mogelijk voor de vrije zenders die analoog beschikbaar zijn/waren op de kabel, je vind genoeg DVB-C ontvangers dat dit gratis signaal kunnen ontvangen.

wie meer wenst te zien kan de CI module gebruiken maar daarvoor zijn veel toestellen niet op voorbereid voor het CI+ gedeelte.

maar ze bieden al een oplossing aan daarvoor.

 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer bij telenet vrije keuze modem en tv box ?


@robatoras  schreef:

Wat is het verschil tussen  modem A en modem B en dan praat ik zonder router ingebouwd

Want het gaat over vrije modem keuze.

Wat kan ik aan mijn modem only zelf veranderen.


Ik vermoed dat er bepaalde instellingen gelden die Telenet zelf in handen heeft. Welke weet ik niet. Maar ik vermoed dat ze als de dood zijn voor hackers e.d. die gaan beginnen experimenteren met gevolgen voor het netwerk. Het is nu al zo dat bepaalde niet correcte aansluitingen van de coax soms problemen geeft op het netwerk. De modem stellen ze toch gratis ter beschikking waarom zou ik een andere kopen als het mocht? Ik verwacht een correcte aansluiting op het internet dus tot aan de uitgang van de modem. Wat ik als klant daarna doe is mijn zorg.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Wanneer bij telenet vrije keuze modem en tv box ?

 @igvfer

Dan zit ik persoonlijk er niet op te wachten,Telenet werkt hier met alles perfect.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer bij telenet vrije keuze modem en tv box ?

@Mercre   Wat mij opvalt bij de discussie in Nederland is dat ze termen als modem en router dooreen halen. Een xDSL router is bijna altijd een modem. Je kan blijkbaar niet echt aparte modems vinden waar je een standaard router kan op aansluiten. Bij kabel is de modem het aansluitpunt voor je router, net zoals een FTH aansluiting een aansluitpunt is voor een router. Beiden zetten het signaal van je netwerk om naar een signaal dat bruikbaar is op de kabel of op de FTH.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer bij telenet vrije keuze modem en tv box ?


@igvfer  schreef:

@robatoras  schreef:

Wat is het verschil tussen  modem A en modem B en dan praat ik zonder router ingebouwd

Want het gaat over vrije modem keuze.

Wat kan ik aan mijn modem only zelf veranderen.


Ik vermoed dat er bepaalde instellingen gelden die Telenet zelf in handen heeft. Welke weet ik niet. Maar ik vermoed dat ze als de dood zijn voor hackers e.d. die gaan beginnen experimenteren met gevolgen voor het netwerk. Het is nu al zo dat bepaalde niet correcte aansluitingen van de coax soms problemen geeft op het netwerk. De modem stellen ze toch gratis ter beschikking waarom zou ik een andere kopen als het mocht? Ik verwacht een correcte aansluiting op het internet dus tot aan de uitgang van de modem. Wat ik als klant daarna doe is mijn zorg.


Waar staat de snelheidsinstelling? Toch in de modem. Bij vrije keuze neemt iedereen de 'snelle' modem en kan Telenet niets extra aanbieden of aanrekenen op basis van snelheid.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer bij telenet vrije keuze modem en tv box ?


@janne_man  schreef:

Waar staat de snelheidsinstelling? Toch in de modem. Bij vrije keuze neemt iedereen de 'snelle' modem en kan Telenet niets extra aanbieden of aanrekenen op basis van snelheid.


Ik denk eerder dat dit op de servers van Telenet ingesteld wordt. Ik weet het niet. Maar in elk geval bij Telenet kan je al werken met een eigen router alleen als je ooit overschakeld naar FTH dan zal je moeten voorzien in een router of switch waarin je VLAN kunt configureren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Wanneer bij telenet vrije keuze modem en tv box ?

Denk toch dat de technieker zelf de beste keuze zal maken...

 

een 3.1 wireless zal je niet krijgen met bvb een basic internet maar wel bij een wigo of all-internet 

 

verschillende type modems voor verschillende type producten.

 

wil je liever een EMTA of E-router zal de tech dit plaatsen

0 Likes