Beantwoorden
Von_Klink
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Netjes! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

Websites blokkeren op routerniveau mogelijk?

Is het blokkeren van bepaalde websites voor één welbepaald device (bv. smartphone) aan de hand van een MAC-adres op de Telenetrouter mogelijk? Dank voor eventuele reacties! 

Tags (2)
0 Likes
7 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Websites blokkeren op routerniveau mogelijk?

Ik heb zelf geen HGW maar een modem-only met eigen router, maar volgens mij kan zoiets niet op een HGW. Als je dat op routerniveau wil doen zul je moeten overstappen naar zulk een configuratie ipv een HGW. Op een eigen router kan zoiets perfect.

 

Ik vermoed dat er wel software oplossingen bestaan waarmee zoiets ook kan, maar daar ben ik geen kenner van.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Websites blokkeren op routerniveau mogelijk?

Inderdaad, op de HGW kan het niet, vermoedelijk wel op de gewone huis- tuin- keuken routers maar dan zal je wat in de instellingen van die routers moeten gaan zoeken. Ik weet zelfs niet of ze allemaal die funties hebben.

Deze vraag is al eens gesteld: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Hoe-kan-ik-bepaalde-IP-adressen-blokkeren...

Maar zonder afdoende antwoord.

Sommige routers hebben parental control maar dit beperkt zich meestal tot de tijd waarop internet mogelijk is of whitelisten van sites die mogen bezocht worden.

Je zal echt op voorhand de handleiding van de router moeten nakijken om te zien wat mogelijk is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Websites blokkeren op routerniveau mogelijk?

Ik heb een NetGear R6400 en die heeft een beperkte algemene toegangscontrole aan boord, maar bovendien is er (gratis) een app van NetGear die een zeer uitgebreide en individueel instelbare parental control aanbied. Uiteraard werkt deze app enkel met NetGear routers ... Wie eens een kijkje wil nemen: http://www.netgear.com/lpc


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Websites blokkeren op routerniveau mogelijk?

Mijn ervaring is dat de meeste routers zo'n functie (blokkeren OF toelaten op basis van MAC-adres) hebben. Ik ben er nog geen enkele tegengekomen die het niet kan. Maar het kan geen kwaad dat even na te kijken vóór je er eentje aanschaft natuurlijk.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Websites blokkeren op routerniveau mogelijk?

Maar ik zie er tot nu toe, na een paar handleidingen te hebben doorzocht, geen enkele waarbij je uitgaand verkeer naar een bepaald IP adres of site kan blokkeren (Of ik zie het niet). Ik heb dat tot nu toe nog maar meegemaakt op specifieke firewalls o.a. op mijn (ex)werk werden alle krantensites en facebook geblokt voor bepaalde computers  (mac adressen). En dat is de bedoeling van de vraagsteller denk ik.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Websites blokkeren op routerniveau mogelijk?

Ik ben er ook nog geen tegengekomen die op mac-adres kan blokkeren.

Algemeen blokkeren gaat wel maar zo apart niet echt. Je kan wel altijd een dnsblock doen m.b.v bijvoorbeeld OpenDNS en dan op dat  apparaat die dns-servers instellen.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Websites blokkeren op routerniveau mogelijk?


@igvfer@  schreef:

Maar ik zie er tot nu toe, na een paar handleidingen te hebben doorzocht, geen enkele waarbij je uitgaand verkeer naar een bepaald IP adres of site kan blokkeren (Of ik zie het niet). Ik heb dat tot nu toe nog maar meegemaakt op specifieke firewalls o.a. op mijn (ex)werk werden alle krantensites en facebook geblokt voor bepaalde computers  (mac adressen). En dat is de bedoeling van de vraagsteller denk ik.


Het is maar de vraag hoe de zin "blokkeren van welbepaalde websites voor één toestel" geïnterpreteerd moet worden hé. Ik neem aan dat de vraagsteller wil verhinderen dat één iemand met zijn smartfoon welbepaalde websites kan bezoeken. En dat kan dus op routerniveau ingesteld worden. Ik heb zo, lang geleden, toen de kids nog kids waren, een tijdje facebook geblokt.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes