24770
netweters
|
152551
antwoorden
|
20720
vragen
|
Ik heb via mijn telenet het LAN-subnet gewijzigd. Hierna de router herstart, maar de wijziging komt helemaal niet door.
Vervolgens heb ik maar even met de helpdesk contact genomen, die stelden voor om op de router een reset uit te voeren, zodat hij vanop mijntelenet opnieuw de instellingen zou ophalen.
Dit werkte jammer genoeg ook niet.
Vreemd genoeg zei de helpdesk als het dan nog niet werkte dat ik maar naar de community moest, dat het hun probleem niet was. (Geweldige klantenservice toch? Iets werkt niet bij ons, dus het is ons probleem niet...)
Heeft er iemand anders nog een idee wat ik kan proberen om het subnet toch gewijzigd te krijgen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Graag zou ik eerst eens weten voor welke reden je uw LAN subnet wilt wijzigen. Met het subnet bedoel je toch hetgenen die standaard aangeduid staat als 255.255.255.0.
De reden waarvoor je een LAN subnet wilt wijzigen is om meer of minder toestellen, of hoe je het ook noemt, toe te laten op je netwerk.
Maar je moet goed weten waaraan je begint.
Sorry,ik ben verkeerd omdat Telenet over een LAN subnet spreekt bij de instellingen wat in feite een onjuiste term is in dit geval. Het is uw gewoon het LAN netwerk.
Dit kan je inderdaad aanpassen en opslaan. Maar dan moet je ook al je toestellen herstarten zodat ze opgenomen worden in het nieuwe netwerk.
Ik veronderstel dat je VPN server achter een extra router zit samen met de andere servers?
Ik zou het zo doen:
Thuisnetwerk op de gebruikelijke 192.168.0.x. Netwerk 1. Daar sluit je alle thuis toepassingen op aan.
Dan een extra router met daarachter de VPN Server en alle andere dingen Die extra router heeft zijn eigen vast IP adres, laat ons zeggen 192.168.0.49 en deelt IP adresen uit in het netwerk 192.168.11.x. (netwerk2)
Je zal uiteraard de gebruikelijke VPN poorten moeten forwarden in "mijn telenet" en uiteraard op de extra router ook de poorten openzetten.
Mits de juiste poortconfiguratie kan je vanuit je thuisnetwerk ook een printer aanspreken op je 2e netwerk. Omgekeerd zal dit nog beter lukken.
Normaal gezien heb je bij uitgaande VPN, voor jou, daar niet echt last van. Windwos lost dit automatisch op mocht je bestemmingsnetwerk in dezelfde range zitten als dat van jou. Mac IOS heeft daar meer last mee.
Je VPN verbinding loopt tocht meestal over een 10.x.x.x netwerk.
Maar normaal gezien kan je probleemloos die range veranderen in "mijn telenet". Niet vergeten op te slaan natuurlijk.
Al je toestellen dan best eens loskoppelen eventjes wachten en dan opnieuw insteken. Toestellen met een vast IP adres moet je uiteraard manueel veranderen.
Igvfer,
Hierbij kom ik dan weer bij de reden van mijn post. Als ik de range verander in mijn telenet, wordt die niet toegepast.
- Heb expliciet opgeslagen (mijn telenet toont na refresh in de portforward tab netjes de nieuwe range)
- router laten herstarten
- Factory reset op de modem laten uitvoeren
op mijn laptop telkens blijven opvolgen door ipconfig /release en ipconfig / renew
Maar de instelling lijkt dus niet te werken. Waarbij de helpdesk van telenet dus zei dat ik bij de community moet zijn...
Ik zou zeker geen factory reset uitvoeren op de router van Telenet want dan keert die terug naar zijn oorspronkelijke instellingen zijnde 192.168.0.x.
Ik zou het zo doen:
In mijn telenet het netwerk aanpassen.
Opslaan.
Alle verbindingen naar de diverse computers uittrekken, dat kan je aan de modem doen.
Vervolgens alles terug insteken.
Ik vermoed dat die "factory reset" er teveel aan is.
Dag Janneke_Dust, igvfer,
Even wat druk geweest hier en niet direct de tijd gehad om te reageren.
@Janneke_Dust: Dit is dus wat bij mij niet lijkt te werken. De instelling wordt niet toegepast.
@igvfer: Ondertussen heb ik dat ook al geprobeerd. En de instelling staat al een eind op die aangepaste versie, zonder dat het toegepast wordt.
Grtz
Hey Principis,
Dat ga ik deze avond eens proberen. de reset knop op de modem router had ik al een geprobeerd zonder succes.
Gaan ze de modem zonder problemen omruilen?
Misschien moet ik inderdaad overwegen om toch modemonly te gaan, maar dan heb ik weer een extra device die ik zelf moet beheren en die kan falen. De setup zoals ik ze momenteel heb, ben ik anders wel tevreden over.
@Arthur2 Stroom er uit, 15 seconden (minstens) wachten en er terug in heeft jammer genoeg niet veel geholpen. Ik vrees dat ik met de modem eens terug ga gaan om te laten vervangen. Hopelijk doen ze dit zonder probleem en kosten.
Of neem ik hiervoor dan beter contact op met de technische dienst?
Hoewel ze me daar de vorige keer niet echt wilden (konden) helpen.