Beantwoorden
Opdebeb1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

hgw omruilen naar modem only

Hallo!

 

Sinds enkele maanden gebruik ik een amplifi HD mesh router set echter staat deze in bridge modus waardoor ik niet alle functionaliteiten kan benutten. (zoals bv een gastnetwerk of de max. snelheid)

Met HGW loopt ik momenteel tegen enkele beperkingen aan: 

- max aantal open poorten reeds bereikt; (vpn, camera bewaking, nas, domotica,...)

- synology nas met VPN;

- domotica systeem voorzien van een VPN;

- volledig beheer van mijn netwerk niet mogelijk via de interface van telenet. 

Kortom lijkt me de enigste mogelijkheid om mijn HGW om te ruilen naar de een moden only. Natuurlijk besef ik dat mijn telenet TV dan via een aparte switch moet voorzien van internet. Ik gebruik reeds de nieuwe telenet TV-box. 

Kan je zomaar je HGW gaan omruilen naar modem only want heb al enkele malen contact opgenomen met de telenet klantendienst maar zonder succes...

0 Likes
14 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

hgw omruilen naar modem only

Geen enkel probleem. Neem je HGW naar een Telenet Center en ruil hem om. Best wel op voorhand even contact opnemen met het center om zeker te zijn dat ze een model-only op voorraad hebben.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

hgw omruilen naar modem only


@Opdebeb1  schreef:

...

Ik gebruik reeds de nieuwe telenet TV-box. 

Kan je zomaar je HGW gaan omruilen naar modem only want heb al enkele malen contact opgenomen met de telenet klantendienst maar zonder succes...


@Opdebeb1 je kan je HGW modem zonder problemen omruilen naar een modem-only als je dat zou wensen. Let wel op, dan ga je ook je nieuwe TV-box moeten inleveren en terug een digicorder moeten nemen.

 

De nieuwe TV-box werkt op dit moment niet in combinatie met een modem-only. Voor toekomstige versies van de EMTA modem (modem-only) zal Telenet streven naar ondersteuning voor de TV-box. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

hgw omruilen naar modem only

Je kan natuurlijk ook je HGW behouden en je router de volledige functionaliteit terug geven en op je HGW alleen je TV box aansluiten en een lijntje naar je eigen router. Ik veronderstel dat alle IPadressen in de range 192.168.0.x liggen. Dat mag je zo houden. Koppel eventjes je eigen router van het internet af.

- Ga dan in de instellingen van je router en doe daar de portforwarding zoals je dit op de HGW hebt gedaan.

- Geef je router een WAN IPadres 192.168.1.2 met default gateway 192.168.1.1 subnetmask 255.255.255.0. DNS servers naar keuze.

- Ga nu naar "Mijn Telenet", daarvoor ga je een laptop al of niet draadloos moeten verbinden met je HGW en verander daar het netwerk in 192.168.1.0.

- Nu forward je alle benodigde poorten naar 1 adres namelijk 192.168.1.2 zijnde uw eigen router.

- Maak opnieuw de connectie tussen de HGW en uw eigen router (op de WAN poort)

Als je alles juist hebt ingesteld zou alles terug moeten werken als voorheen.

Mochten je toestellen in een andere range zitten is dat ook geen probleem zolang je maar zorgt dat het HGW netwerk verschilt met het uwe.

Hier een schema van een ietwat gelijkaardige opstelling. De modem only wordt dan wel de HGW en het publieke IP adres op je router wordt het vast adres dat ik heb voorgesteld. IPadressen worden ook hetgeen ik je heb voorgesteld.

opstelling tuinhuis.png

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

hgw omruilen naar modem only

@Suzy : Kun je iets meer vertellen over waarom de nieuwe TV-box niet compatibel is met de modem? In principe moet de box toch gewoon een IP adres en internet toegang hebben? Dat kan toch ook met een eigen router achter deze modem?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

hgw omruilen naar modem only


@dsuls  schreef:

@Suzy : Kun je iets meer vertellen over waarom de nieuwe TV-box niet compatibel is met de modem? In principe moet de box toch gewoon een IP adres en internet toegang hebben? Dat kan toch ook met een eigen router achter deze modem?


Ik vermoed dat ze net zoals vroeger toen ze een private IP tunnel maakten naar hun boxen (getuige de 10.x.x.x adressen) waardoor ze controle hadden over de boxen, dit nu niet kunnen toepassen op een modem only maar wel via hun HGW. Dit is tenslotte een router, maar die kunnen ze zelf manipuleren. En dit 10.x.x.x netwerk was vermoedelijk een soort VPN tunnel. Uw router na een modem only thuis niet. En evenmin via een publiek IPadres wat ze tenslotte via een modem only ontvangen. En hebben ze genoeg publieke IPv4 adressen voor al hun tvboxen? Want dat zal tenslotte tegen het miljoen aanlopen. In een volgende update lossen ze dit vermoedelijk op door IPv6 adressen.

Ik ga puur op veronderstelling volgens wat ik zie en merk.

Aan anderen om mij te corrigeren en tegen te spreken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

hgw omruilen naar modem only

@dsuls neem zeker hier eens een kijkje. Ik heb de afgelopen maanden regelmatig naar meer informatie gevraagd intern. Dat is dus alle informatie die we hierover kunnen delen. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

hgw omruilen naar modem only

Al jaren modem only, ik verkies eigen netwerk, gewoon switch na modem met rechtstreekse UTP en krijg op digicorder en digibox gewoon 10.x.x.x adressen, geen enkel probleem

Zijn toch interne telenet adressen, niet ?

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

hgw omruilen naar modem only


@Padalby  schreef:

Al jaren modem only, ik verkies eigen netwerk, gewoon switch na modem met rechtstreekse UTP en krijg op digicorder en digibox gewoon 10.x.x.x adressen, geen enkel probleem

Zijn toch interne telenet adressen, niet ?

 


Ja dat klopt. Maar blijkbaar wordt die techniek met 10.x.x.x adressen niet meer gebruikt op de nieuwste TVbox. Ik heb/had het vermoeden dat dit een soort VPN tunnel is die ze gebruiken. Waardoor de nieuwste Tvbox een publiek IP adres zou krijgen via een modem only en daardoor kwetsbaar wordt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
KennethTN
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Smartlock Play Fit O dierbaar België.. TV-box / TV-app / telenttv.be

hgw omruilen naar modem only

De tv-boxen geraken totaal niet geactiveerd op een EMTA modem in het systeem.

Vandaar de nood aan een HGW modem waar ook internet op actief staat in je de tv-box wil behouden.

0 Likes
Opdebeb1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

hgw omruilen naar modem only

Oké dit zal ik morgen eens uittesten, bedankt! 

0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

hgw omruilen naar modem only

Even een opvolgvraagje voor @Suzy en de anderen: wat als je de HGW behoudt, maar een eigen router er achter zet en de TV-box daarop aansluit?

Ik zou zeggen dat dit voldoet aan het doel van Telenet, nl. dat er een firewall (op de HGW) tussen de TV-box en de internetverbinding zit. Maar afhankelijk van hoe dit technisch gecheckt wordt gaat het misschien niet werken (omdat de check de eigen router tussen de TV-box en de HGW niet "overleeft").

Ik heb nu geen eigen router, maar ik overweeg serieus om dit te gaan doen, omdat ik me meer en meer stoor aan het gebrek aan features in de HGW (geen DHCP reservatie, geen custom DNS servers, geen guest netwerk, ...)

En voordat dit voorgesteld wordt: de TV-box aan de HGW hangen terwijl de rest van mijn apparaten aan de eigen router hangt is ook geen optie, omdat ik bv. YouTube en Netflix wil casten van mijn apparaten (smartphones, tablets) naar de TV-box. Dus ze zouden in hetzelfde subnet moeten zitten.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

hgw omruilen naar modem only

Ik kan u volgen. Reeds lang een vraag. Ze zijn er blijkbaar mee bezig. Geduld is een heel schone deugd. Misschien komt het nu wat rapper nu ze hun groothandels tarieven gaan moeten laten zakken. Kan dan als argument tellen om bij hen te blijven.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

hgw omruilen naar modem only


@dsuls  schreef:

Even een opvolgvraagje voor @Suzy en de anderen: wat als je de HGW behoudt, maar een eigen router er achter zet en de TV-box daarop aansluit?


@dsuls een HGW met daarachter een eigen router is mogelijk, al is dit niet het geprefereerde scenario. Heb dit vorige week nagevraagd en deze info heb ik gekregen (zie post😞

De TV-box kan werken achter een eigen router, al is het geprefereerd om de TV-box rechtstreeks op de Telenet modem (HGW) aan te sluiten. De TV-box achter een eigen router heeft vooral risico's wanneer je DNS aanpassingen op je eigen router zou doen. Indien de andere DNS servers oudere data gebruiken of geen precieze kopie zijn van de Telenet opstelling, kan dit het installatie proces van de TV-box impacteren. 

 

En over het verbruik, er is geen impact op je Telemeter wanneer de TV-box achter een eigen router staat. Zolang je router maar aangesloten is op je Telenet HGW. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

hgw omruilen naar modem only

Helemaal duidelijk, @Suzy Bedankt!