24750
netweters
|
152322
antwoorden
|
20691
vragen
|
Ik wil een switch installeren om het tekort aan poorten weg te werken.
Nu heb ik een Telenet Modem/router met 4 poorten waarvan er 1 is ingenomen door een telenet Access point.
Ik wil nu een switch installeren maar ik vraag me af of dit rechtstreeks aan de modem/router moet of mag/kan dit gekoppeld worden na het Access Point?
Dus --> Modem/router - Switch - Access point of --> Modem/router - Access point - Switch ?
Wat zijn eventuele consequenties hieraan verbonden.
Anderzijds waarop moet ik letten als ik de switch aanschaf?
mvg
Roland
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Rolbol01 schreef:Ik wil nu een switch installeren maar ik vraag me af of dit rechtstreeks aan de modem/router moet of mag/kan dit gekoppeld worden na het Access Point?
Dat mag je helemaal zelf kiezen! Plaats hem waar je hem nodig hebt, persoonlijk zou ik het Access Point rechtstreeks aan de modem laten, een device minder waar je verkeer door moet (verschil is normaal echter verwaarloosbaar). Ook de switch zou ik rechtstreeks aansluiten op de modem.
@Rolbol01 schreef:
Anderzijds waarop moet ik letten als ik de switch aanschaf?
Als je niet echt bekend bent met het beheren van netwerken, zorg dan dat je een Unmannaged switch kiest. Zorg ook dat je een model met minstens Gigabit Ethernet neemt.
Ik peroonlijk opteer altijd om een switch rechtstreeks op de modem/router aan te sluiten. Als je dit na je AP doet heb je zeker al het verlies tussen je laptop, tablet, smarthphone of wat dan ook en je AP. Alle vast toestellen zoals NAS, printer, camera's enzovoort altijd bedraad aansluiten voor zover het mogelijk is.
Bedankt
Bedankt
Ok switch en access point rechtstreek op de modem/router is duidelijk. In de praktijk minder evident
door bekabeling beperkingen.
Wat doe je met de bekabeling van de TV? Best rechtstreeks op modem veronderstel ik maar kan het ook op de switch zonder al te veel gevolgen? Impact?
Mvg
Roland
Dat maakt echt zo veel niet uit. Zowel de poorten in de switch als die in het access point sturen het verkeer door naar de juiste bestemming met ontzettend weinig vertraging.
Ik volg voor mezelf de regel, is het een toestel dat verder afsplitst (zoals een switch) of een toestel dat grote hoeveelheden data verwerkt sluit ik die liefst rechtstreeks aan. Zodat het z'n eigen kabel heeft naar de router en dus niet een kabel moet delen. Maar als dat niet lukt is er echt niets verloren door er een switch tussen te steken.
gebruik van unmanaged switches geeft +- 1 milliseconde of minder vertraging op de signalen
een switch van een wifi pod , kan er van afhangen hoe de pod ermee omgaat. bij unmanaged switches is het +- 1 milliseconde en zal het quasi evengoed werken. als de (managed?) pod er anders mee omgaat kan het meer zijn/onstabieler
elke kabel heeft zijn capaciteit dus hoe/de volgorde met welke je deze benut kan relevant zijn, bij netwerkschijven of héél veel security camera's en dergelijke , maar is bij gewoon huistuinsurfgebruik meestal niet zo belangrijk
Het is in principe aan te raden om de opstelling zo te kiezen dat het (meeste) verkeer een zo kort mogelijke route moet afleggen - dat wil zeggen zo min mogelijk apparaten in het trajekt tussen de gebruiker en de server.
Voor gewone consumenten is het meeste verkeer vaak te vinden tussen de aangesloten apparaten en servers ergens op het internet. Daarom dus het liefst de gebruikers met een zo kort mogelijke weg aan de modem/router aansluiten. Het kan anders zijn wanneer je bijvoorbeeld vaak video streamt van een NAS naar je PC of TV, dan kun je daar ook rekening mee houden,
Ook kun je rekening houden met waar zich het meeste verkeer bevindt.
In de praktijk zal de vertraging door de netwerk apparatuur minimaal zijn, en ga je dit niet merken. De bottle-neck is meestal toch de internet verbinding zelf.
ik zat er wat naast volgens 'quora' is het zelfs mogelijk microseconds niet milliseconds , bij unmanaged switches
in mijn geval heb ik een net met unmanaged switches , hetwelkst aftakt naar de wifi punten computers en randapparaten, ik lus de pods niet door, heb zo al onderbrekingen gehad
ik heb linksys pods wel, ook met 2 ethernetpoorten, maar omdat deze een bridge en routermode hebben, zijn ze managed zelf in bridge, wat niet optimaal is. zelfde verhaal met vo-îp netwerktelefoons met 2 aansluitpoorten
ikveronderstel de telenet plume pods dus ook, dus ik zou hun tweede poort niet gebruiken als netwerkverdeler, en voor (unmanaged) switch gaan om deze taak op zich te nemen.
ook al Kan het probleemloos functionerend zijn op de minder aangewezen manier, het is het niet steeds
verder, niet relevant weetje
als de ' device port bridges' managed zijn kunnen ze mogelijk ook de hoeveelheid gepasseerde data enzotonen aan de beheerder,
unmanaged kan zo'n dingen niet
Hallo,
Ik heb toch nog een vraag betreffende welke kabels te gebruiken. In mijn eerste ontwerp kies ik nu voor een flexibele koperen kabel tussen Telenet modem/router en swith enerzijds en anderzijds het access point. Simple reden is dat hier reeds RJ45 connecties op voorzien zijn.
Maar in de literatuur wordt eigenlijk tussen modem/router en switch/accesspoint een stugge koperen kabel aanbevolen. Maar hoe koppel je die stugge kabel dan aan de telenet modem/router - switch - access point dan: met een specifieke RJ45 stugge kabel connector?.
Patch lat of keystone ( wel het voordeel van LSA connectie mogelijkheid) zie ik als overdreven ingewikkeld gezien de beperkte dimensie van het netwerk.
Ik weet dat TV en of Telenet tv box best direct aan de Telenet modem/router gekoppeld wordt maar het is voor mijn niet evident om dit te bekabelen.
Graag adviezen/aandachtspunten/consequenties van hoe ik dit best opbouw om toch een performant netwerk te verkrijgen.
Alvast bedankt voor enige input.
iiiiiii
Staan de toestellen in elkaars buurt en kan je ze met 1 kabel verbinden dan koop je deftige Cat 6 of Cat 6a kabel die reeds voorzien is van connectoren. (Dat zal normaal een soepele zijn).
Wil je bekabeling in/tegen de muur dat afgewerkt wordt met een keystone of in een wandcontactdoos dan ga je voor stug.
De afstand tussen modem/router en switch is ongeveer 25m.
Ongeveer dezelfde afstand tussen Modem/router en access point, ongeveer 25-30 m.
Is er significant verlies te verwachten op deze lengte tussen de flexible en stugge kabel en connectoren?
Anderzijds stel dat ik voor stugge kabel ga dan moet ik toch ergens naar een RJ45 connector gaan om te kunnen connecteren op de modem/router uitgangen!
Of zie ik dit verkeerd? Welke zijn hier de opties?
Groetjes
als het voor gigabit is zal er toch geen verlies van snelheid zijn op die afstand , als je stugge kabel neemt kijk of hij van koper ( cu ) is en niet ( goedkoper maar zeldzaam) van aluminium. als je hem zelf maakt koop ineens kwalitatieve connectors niet de eerste de beste 100 voor enkele euro
bij STP maakt het aantal interne draaiingen per meter van de paren in de kabelhuls minder uit ook misschien
bij vast is de kabeldiameter per geleider misschien groter dan bij flexibel ook, maar mogelijk is er eveneens flexibele draad met dikke geleiders
als je zeker wil zijn voor grotere afstanden. vraag een staaltje knip er eens een open, vergelijk
maar ik ben geen pro, en heb enkel gigabit thuis ook, en voor dit lijkt het me irrelevant daar teveel over na te denken, het zal op de meeste manieren probleemloos werken
Op een UTP kabel kan je altijd RJ45 connectoren plaatsen je moet enkel zien dat het de juiste connectoren zijn. Een stuggere kabel verbindt je meestal op de aansluitdozen in de muur of op keystones. Van daaruit vertrek je dan met soepele UTP