Beantwoorden
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

mijn situatie is als volgt : e-router met bridging actief op een synology router. Wanneer de snelheid door allerhande gebruikers opgevoerd werd, merkte ik dat de er geen verbinding meer was. in mijn eigen router stelde ik vast dat enkel ipv4 "geen connectie" gaf. ipv6 was normaal.

om het probleem te onderzoeken heb ik mijn eigen pc van mijn eigen lan gehaald en rechtstreeks op de telenet router gepatched. Wanneer ik nu op mijn pc de snelheid opdrijf naar 1 Gigabit stel ik dus hetzelfde vast voor mijn pc. mijn eigen netwerk blijft op dat moment wel normaal werken. (enkel de client op de telenet router die 1 gigabit vereist, verliest zijn ipv4 connectie) 

iemand een oplossing hiervoor ?

 

0 Likes
27 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

Misschien zitten jullie wel goed met het vermoeden dat NAT de boosdoener is. Tenslotte werkt het met IPv6 wel goed (als ik het goed begrepen heb).

Het lijkt er dan op dat zowel je eigen router alsook de CV8560E niet in staat zijn NAT uit te voeren met zo een hoge snelheid. IPv6 is hier niet gevoelig voor, dit wordt niet geNAT.

 

Je zou bij wijze van test misschien eens een IPv4 verbinding kunnen opzetten zonder NAT, met andere woorden; sluit je PC aan op de CV8560E, en stel het MAC adres van je PC in bij de passthrough/bridge instellingen op mijn telenet.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

Dat heeft @Marc-c al gedaan he, met zijn eigen router. Maar hij wil het voorlopig laten rusten, dus zal het wel niet hoogdringend zijn.

 

Ja @Marc-c , als je hier een probleem meldt willen we het oplossen 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

De test met zijn eigen router is niet hetzelfde. Dan verplaats je enkel de NAT functie van de CV8560E naar de eigen router, maar is er uiteindelijk nog steeds sprake van NAT.

Mijn voorstel is om eens een test uit te voeren zonder NAT.

Welicht komt NAT gewoon aan zijn grenzen in deze kleine routertjes.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

ik verwacht dat mijn router in staat is om dit verkeer te natten (wel ongeveer 25 gebruikers). het probleem verplaats zich ook van eigen router naar desktop. als ik deze rechtstreeks in de telenet router steek. En het valt ook alleen maar voor als er een hoge doorvoer van download nodig is. 

Mijn router heeft het bij de mac-doorvoer en mijn PC bij nat-ting via de telenet modem.

Mijn enige conclusie is dat je de gigabit lijn van telenet best niet volledig dichttrekt voor een periode langer dan een kwartier. In het verleden was de beperkende factor vaak de toepassing op internet, maar nu overal bij de giganten grote volumes en snelheden gehaald worden duikt dit fenomeen bij telenet op. En idd ipv6 heeft er geen last van.

En dringend is het niet omdat het wel werkt, thuiswerken de norm nu is hier, en ik nu niet zomaar wat kan doen.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

Maar heb je al eens IPv4 zonder NAT geprobeerd?

Zoals je je tests nu beschrijft was er altijd sprake van NAT voor IPv4 verkeer. Ofwel in de CV8560E, ofwel in je eigen router.

Je zou eens je PC direkt aan de CV8560E kunnen hangen, en het MAC adres van de PC bij bridge/passthrough kunnen ingeven. Je PC zal dan een publiek IP adres ontvangen, en zonder NAT het internet kunnen bereiken. Ik ben benieuwd of het probleem dan ook optreedt.

 

Er kan meer één adres voor bridge/passthrough geconfigeerd worden, dus tijdens deze test zal je eigen router geen publiek meer ontvangen, en al het IPv4 verkeer dus even twee keer geNAT worden (in je eigen router EN in de CV8560E). Het is daarom enkel maar even als test gedacht.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid


@Arnie  schreef:

Maar heb je al eens IPv4 zonder NAT geprobeerd?

Zoals je je tests nu beschrijft was er altijd sprake van NAT voor IPv4 verkeer. Ofwel in de CV8560E, ofwel in je eigen router.

Je zou eens je PC direkt aan de CV8560E kunnen hangen, en het MAC adres van de PC bij bridge/passthrough kunnen ingeven. Je PC zal dan een publiek IP adres ontvangen, en zonder NAT het internet kunnen bereiken. Ik ben benieuwd of het probleem dan ook optreedt.



Zeker waard om te testen (alhoewel @Marc-c geeft aan dat zijn testen maar communicatie bevatten met 2 of 3 IP's (geen grote NAT table nodig), en dat het probleem zich enkel stelt bij hoge speeds over een langere tijd).

 

Bovendien lijkt het me beter om stap voor stap te werk te gaan. Eerst testen zonder die extra switch er tussen, en dan stap voor stap verder.
Maar eens testen op zich kan nooit kwaad, wie weet doet het wel iets 😉

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

arnie en steven, bedankt alvast om mee te denken. die testen doe ik op een later tijdstip als we niet aan het telewerken zijn. Nu is het even belangrijk dat ik zo weinig mogelijk aan het netwerk pruts. ik vul dit topic later aan met mijn bevindingen.

Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

ik heb me niet kunnen houden en heb de test gedaan die arnie voorstelde. Mijn Pc kreeg dus een ip van telenet via de mac-doorvoer en ook hier ging hij door de knieën na ongeveer 50 Gbyte. download steeg naar ongeveer 110 Mbyte/sec. 

 

ik heb ook de tijd genomen om dit bericht te melden aan de technische dienst. en hou jullie op de hoogte zodra ik meer weet.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

Met deze test heb je denk ik duidelijk aangetoond dat het probleem zich binnen het Telenet netwerk bevindt. Om de één of andere reden (QoS, buffer-overflow, firewall...?) lijkt een bestaande IP sessie afgebroken te worden.

 

Dit blijkt ook goed uit de test met de PC achter je eigen router. In dat geval wordt niet het publieke IPv4 adres van de WAN van je eigen router geblokkeerd, maar enkele de bestaande sessie tussen de PC en de server. Dus eender waar zich de PC bevind, wel of geen NAT, de sessie wordt afgebroken, terwijl andere IPv4 sessies blijven bestaan.

 

Nu ben je denk ik wel redelijk uniek. Er zijn niet veel gebruikers die hun verbinding zo zwaar belasten. Indien je privé klant bent kom je zo wellicht ook wel snel tegen de FUP limiet aan. Niettemin, zou je verwachten dat het netwerk dit wel zou moeten ondersteuen, wat in de praktijk dus niet lijkt te lukken.

 

Ik ben benieuwd naar het Telenet antwoord.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

volgende vrijdag zal ik gebeld worden door een technieker die het probleem met mij gaat doorlopen. (hoop ik). Eerst werd ik gebeld door een medewerker die een tabel aframmelde waarbij ik van die standaard testen moest doen. Ik heb daar voor gepast en vertelde dat het probleem echt wel aan de telenet modem lag en mogelijk komt van een bug in de firmware. 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

De script vragen van een helpdesk agent kunnen frusterend zijn, vooral als snel blijkt dat die je probleem helemaal niet begrijpt, en al zeker niet welke stappen je zelf al genomen hebt om te trouble-shooten.

Hopelijk brengt het volgende-lijns contact meer waarde in de conversatie.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid

net een vrij lang gesprek gehad met een technische dienst. Het had natuurlijk geholpen als de eerste lijn medewerker de link van dit artikel had meegegeven waardoor het gesprek moeilijk op gang kwam. Maar er is een ticket voor aangemaakt en het wordt onderzocht. Of ik er zelf nog iets van ga horen, denk ik niet. Ik weet nu wel dat een technieker hier meeleest. Als oplossing vandaag werd me een reset aangeboden die net iets meer deed dat de reset die een thuisgebruiker kan doen. iets in de aard van factory reset met behoudt van instellingen. 

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

IPv4 connectie niet stabiel bij gigabit snelheid


@Marc-c  schreef:

net een vrij lang gesprek gehad met een technische dienst. Het had natuurlijk geholpen als de eerste lijn medewerker de link van dit artikel had meegegeven waardoor het gesprek moeilijk op gang kwam. Maar er is een ticket voor aangemaakt en het wordt onderzocht. Of ik er zelf nog iets van ga horen, denk ik niet. Ik weet nu wel dat een technieker hier meeleest. Als oplossing vandaag werd me een reset aangeboden die net iets meer deed dat de reset die een thuisgebruiker kan doen. iets in de aard van factory reset met behoudt van instellingen. 


zal een "soft reset" zijn

reboot+software ophalen

 

als er issues of updates zijn hier over laat ik iets weten

0 Likes