|
25.785
netweters
|
159.811
antwoorden
|
|
21.529
vragen
|
Mijn netwerk situatie is als volgt:
Ik heb een telenet modem/router 'Docsis 3.1 Wireless' met daarachter een easy smart switch TL-SG1016DE.
Poort 1 van mijn telenet router gaat rechtstreeks naar de tv. Poort 2 is verbonden met mijn switch.
In mijn switch zitten een 10 tal netwerkkabel die lopen naar ruimtes in huis. Vandaag probeerde ik na lange tijd mijn laptop daar aan te sluiten maar kreeg geen verbinding.
Ik zie dat ik een ip adres 169.248... krijg en de melding bij ipconfig/renew dat dhcp niet werkt.
Mijn switch staat ingesteld op dhcp enabled. En heeft momenteel ook een adres dat niet op 0.1 eindigt:

Als ik kijk bij andere settings zie ik bijvoorbeeld wel dat igmp snooping aanstaat.
Verder zie ik wanneer ik de kabel van mijn laptop inplug bij port statistics dat er iets is aangesloten en RXGoodPkt verhoogt bij het refreshen ervan. TxGoodPKT blijft leeg.
Bij VLAN zie ik dan weer dit:

Ik heb geen idee wat het probleem kan zijn en hoe ik het kan oplossen.
Heeft iemand goede raad?
De titel van je bericht is verwarrend, of misschien heb je een foutieve verwachting.
De tp-sg1016DE is een smart-swtich. Het is geen DHCP server, en zal dus geen IP adressen uitgeven. Dat is het werk van de Telenet router/modem.
De switch kan ingesteld worden met een vast IP-adres, of als een DHCP client (zodat deze ook een IP adres van de DHCP serrver zal ontvangen, zijnde de Telenet modem).
Helaas zijn de afbeeldingen voor ons nog niet beschikbaar,
Heb je een link tusen de PC en de switch (brandt het lampje dat er een verbinding is)? Probeer eens de laptop rechtstreeks op de switch aan te sluiten, eventueel op de pport waarin nu de kabel steekt die naar de andereruimte gaat.
Gezien je enkel maar de telenet router in je netwerk hebt, kun je maar één vlan gebruiken.
Verwarrend, oei klinkt al niet goed 😄
Wat ik uiteindelijk wil is dat mijn pc, tv, eender welk toestel dat ik aansluit internet krijgt.
Ik verwacht niet dat mijn switch dccp server speelt maar wel mijn telenet modem/router.
Ik heb die switch wel dhcp 'enabled' gezet en die heeft wel een ip adres gekregen van de telenet modem/router. Dus dat is ok veronderstel ik.
Het ledje op mijn switch brand ook wanneer ik een toestel aansluit (in dit geval mijn laptop)
Ik had eerst een tv aangesloten en die kreeg geen ip adres maar wel een foutmelding.
Daarna heb ik mijn laptop aangesloten en ook daar kreeg ik via ethernet geen verbinding.
Toen ben ik naar mijn switch gegaan en heb mijn laptop rechtstreeks aangesloten op die bepaalde poort.
En ook daar liep het fout.
Als ik mijn pc aansluit rechtstreeks op een poort op de telenet/modem is het wel ok.
Ik hoop hiermee al wat duidelijker te zijn?!
@Arnie schreef:De tp-sg1016DE is een smart-swtich.
Gezien je enkel maar de telenet router in je netwerk hebt, kun je maar één vlan gebruiken.
Dat zal het probleem zijn. De TS heeft helemaal geen "swart switch" nodig - waar hij van alles mee kan verprusten - maar een gewone domme switch 😀.
Gezien de afbeeldingen nog niet goedgekeurd zijn, kunnen we niet zinniges zeggen, maar ik denk ook dat er iets mis is met de VLAN settings.
@FonskeGc Probeer eens de kabel die van de Telenet modem komt te verplaatsen naar een andere poort op de switch? Misschien zit de poort waar je nu op aansluit in een andere vlan? Ook al eens een andere UTP kabel geprobeerd tussen switch en modem?