Beantwoorden
Mano
Freshman Beetjesweter
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

publieke IP niet bereikbaar via Telenet ISP

Hallo iedereen,

Ik heb een probleem waar Telenet helpdesk mij niet kom helpen, en me naar jullie stuurde.

Mijn setup:

2 internet verbindingen 1 Telenet (coax met gewone DOCSIS 3 modem) & 1 Proximus (VDSL BBox3)

1 laptop met 1 netwerk poort die eens met de Telenet-modem is aangesloten, en eens met de Proximus-modem is aangesloten via ethernetkabel.

Mijn probleem:

ik probeer een publieke IP te bereiken (bijvoorbeeld via een ping) in de range 80.107.132.XXX of in de range 94.64.72.XXX met mijn Telenet-verbinding en dit geeft me een time-out. Eens ik overschakel naar mijn Proximus-verbinding geeft die mij wel een antwoord. Uiteraard heb ik de server ook op verschillende poorten (die open staan op de server) proberen te bereiken via Telenet, maar ook zonder resultaat. Met mijn Proximus-verbinding is dit geen probleem.

Ik heb ook andere apparaten geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Bijvoorbeeld: met mijn gsm op Telenet Wifi werkt dit ook niet, eens ik mijn wifi uitzet en ik op 4G van base zit werkt dit wel.

Ik heb ook de firewall van Telenet uitgeschakeld.

Ik heb mijn machine bij mij thuis ook in de DMZ gezet, om te zien als dit iets veranderd, maar tevergeefs.

Ik denk dat er iets bij Telenet zelf is dat dit blokkeert, maar Telenet weet van niets, wie kan mij helpen?

9 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@Mano  Telenet blokkeert bepaalde poorten dat Proximus niet blokt,

welke poort(en) wil je bereiken via Telenet ??

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
Mano
Freshman Beetjesweter

vanuit mijn Telenet verbinding probeer ik de publieke IP te pingen dus dit is niet via een poort maar via Internet Control Message Protocol (ICMP), en gebeurd op layer 3 en is dus niet zoals UDP of TCP die gebruik maakt van poorten.

Maar buiten dit probeer ik ook een https connectie te maken op de poort 8443.

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

Als je veranderd van utp aansluting (door de verbinding te maken met andere router) ga in cmd op je laptop en voer eerst de opdracht ipconfig /renew uit. Zo zal je laptop een nieuw  ipv4 adres krijgen dat in overeenstemming is met zijn aansluiting.

Mano
Freshman Beetjesweter

uiteraard voer ik dit ook uit. Door eerst een /release uit te voeren, en dan /renew.

Maar daar zit dus niet het probleem.

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Mano  schreef:

Mijn probleem:

ik probeer een publieke IP te bereiken (bijvoorbeeld via een ping) in de range 80.107.132.XXX of in de range 94.64.72.XXX met mijn Telenet-verbinding en dit geeft me een time-out.

Is het publiek IP adres dat je wilt bereiken jouw eigen IP adres?

Met andere woorden: je wilt een toestel binnen jouw netwerk bereiken via jouw extern IP adres?

Dat wordt heel waarschijnlijk geblokkeerd door de modem (rebind protection) en kan volgens mij niet uitgezet worden.

Mano
Freshman Beetjesweter

Neen deze twee IP-adressen zijn niet mijn eigen IP-adressen, het zijn IP-ranges die behoren tot een ISP in een ander Europees land.

Janneke_Dust
Experienced Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

doe eens een tracert naar die Griekse IP adressen via telenet en proximus. Wat valt er op als je deze 2 bekijkt?

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Mano
Freshman Beetjesweter

Tof dat iemand de tijd heeft genomen om te zien waar die ranges zich bevinden, en tracert is inderdaad en goede piste

Telenet:

Mano_0-1758137800643.png

Proximus:

Mano_1-1758137945281.png

Mano
Freshman Beetjesweter

en als ik test op sites als ping.pe krijg ik alle request op groen ( met redelijk weinig losses)

Mano_0-1758145766545.png

en met mtr zie ik dat ze allemaal via 79.128.250.131 passeren als laatste hop.