Beantwoorden
ene
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! Hi there!

uPNP aanzetten onmogelijk door restrictie DMZ adres

Bij de geavanceerde netwerkinstellingen probeer ik uPNP in te schakelen, maar ik krijg een foutmelding:

ene_0-1714766761495.png

 

"Een actieve uPnP kan niet gecombineerd worden met een DMZ-adres. "

Dit deel snap ik, het zou niet echt logisch zijn om beide opties aan te hebben staan. Maar de enige mogelijkheid om DMZ uit te zetten (en dus uPNP aan te zetten) is door een "0" in te vullen, en zo heb ik de mogelijkheid niet om uPNP in te schakelen. Als ik het DMZ veld leeg probeer te laten krijg ik enkel "Oeps, er ging iets mis. Probeer later opnieuw."

Deze bug lijkt al aanwezig te zijn sinds 2022, zie onderstaande post...

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/UPNP-en-DNZ-bug-op-Mijn-Telenet/td-p/1584...

Tags (1)
3 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1244
De nieuwe Einstein! Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

uPNP aanzetten onmogelijk door restrictie DMZ adres

Het klopt dat er in 2022 een gelijkaardige bug was, het is echter niet nogsteeds dezelfde bug (heeft in de tussen tijd wel even gewerkt)

Het probleem is gekend en doorgegeven (bestaan hier intussen al enkele posts over)

Moet je toch dringend je instellingen kunnen aanpassen dan kan je dat vragen aan de klantendienst (best via FB Messenger, dan kom je bij het team met de meeste ervaring omtrent dit probleem).


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5202
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

uPNP aanzetten onmogelijk door restrictie DMZ adres

Zulke toestanden zijn de reden dat klanten die weten wat ze doen en graag iets meer doen dan enkel "PC en TV  Plug & Play aansluiten en klaar" graag met een eigen router in eigen beheer werken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MiguelDP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

uPNP aanzetten onmogelijk door restrictie DMZ adres

Omdat telenet graag hun tijd neemt om kleine bugs op te lossen heb ik een oplossing gezocht (En gevonden)

Let op, dit is iets wat meer technisch dus dit zal niet voor iedereen lukken.


Stap 1: open de inspector van je webpagina en ga naar "Network", indien hier veel dingen staan, ledig deze door op het vuilbakje of verbod teken te drukken.

Stap 2: Maak een aanpassing in de "Geavanceerde instellingen" en druk op Wijzigen.

Stap 3: In de "Network" Zie je normaal nu iets staan, druk rechter muisknop > copy > copy as fetch

Stap 4: Open notepad of een andere tekst editor en plak wat je net gekopieerd hebt

Stap 5: Pas het volgende aan in de body: 

  1. {\"op\":\"replace\",\"path\":\"/upnpEnabled\",\"value\":true}
    1. De waarde moet op true komen, hiermee schakelen we upnp in
  2. Verwijder het volgende deel: {\"op\":\"replace\",\"path\":\"/dmzHost\",\"value\":\"100\"},
    1. Het cijfer zal anders zijn maar je mag dit volledig verwijderen, let op dat je 1 komma ook mee hebt. als dit verwijdert is zou dit er moeten staan },{

Stap 6: Kopieer de volledige code en plak deze in de console van je pagina inspector. Het kan zijn dat je nog niet kan plakken hierin, normaal zegt je browser dan wat je moet doen maar meestal is dit gewoon "allow pasting" typen.

Stap 7: Druk op enter. Als alles goed verlopen is zou je een antwoord moeten krijgen met status 200

 

Hiermee zou je normaal je probleem moeten opgelost hebben, indien er nog vragen zijn mag je deze gerust nog stellen.

Let op! Plak de gekopieerde code niet hier of ergens anders voor vragen over te stellen, deze code bevat gevoelige gegevens die beter niet online staan.

Update: Port forwarding is ook bugged dus dit moet op dezelfde manier aangepast worden, op het einde van de body kan je dit zien:
portForwards\":[]

Voor elke poort die je wil toevoegen moet je het volgende tussen de [] plaatsen gescheiden met een komma
{\"active\":true,\"description\":null,\"internalPortStart\":8080,\"portStart\":8080,\"portStop\":8080,\"protocol\":{\"value\":\"TCP\"},\"lanIp\":\"11\"}

In dit voorbeeld maak ik een TCP port forward voor poort 8080 op ip x.x.x.11

Let op dat je ook terug die DMZ uit de body haalt