24757
netweters
|
152428
antwoorden
|
20703
vragen
|
Hallo
Ik heb volgend probleem, kan iemand helpen.
Ik heb 5 memosticks van 32Gb met fat32 geformateerd.
Nu wens ik deze te formateren als NTFS zodat en files groter dan 4Gb op kunnen geschreven worden.
Met de standaard programma's wil dit niet lukken.
Deze sticks zijn nieuw en werken normaal.
Waarschijnlijk doe ik iets fout maar kan ze niet herformateren.
In ieder geval reeds bedankt voor de mogelijk hulp.
Met vriendelijke groeten van
Marc
Deze computer gaan, memory stick, met je pijltje op deze wijzen, rechtermuisklik, eigenschappen en daar formateren kiezen, of rechtermuisknop en daar in dat menu al formateren kiezen.
Standaard formateer programma popt open, kies ntfs, kun je nog kiezen tussen snel of gewoon en klaar.
En als dat niet lukt is Google je beste vriend, zoekterm op tool USB-stick formateren fat32 naar ntfs
*\0/*
De opties in Windows 11 (was ook al zo in oudere versies):
Ik ben ermee bekend, maar wat heeft Marc al geprobeerd? Er staat programma's, meervoud.
Hij zou dit kunnen proberen:
Of GParted. Of via live USB/CD/DVD een Linux OS opstarten en daarmee de stick formatteren. Dat is een optie die ik zelf ook al eens gebruikt heb.
Wat @marc1234 al geprobeerd heeft is gissen en zoals iemand hier regelmatig ook opmerkt gissen is missen.
Ik veronderstel (ik gis, dus ik mis) dat Marc een USB-stick in zijn computer gestoken heeft en het formateerproces begon. Hij zag daar 'Fat32 (standaard)' staan en heeft zich niet gerealisserd dat hij kon klikken in dat veld en op die manier twee andere bestandsindelingen kan kiezen. Dat probeerde ik onhandig duidelijk te maken met de afbeelding.
Het gaat om deze twee zinnen in zin vraag:
Nu wens ik deze te formateren als NTFS zodat en files groter dan 4Gb op kunnen geschreven worden.
Met de standaard programma's wil dit niet lukken.
Wat wordt bedoelt met 'standaard programma's'?
De bedoeling is een formatering te hebben die verder gaat dan een maximale bestandsgrootte van 4GB. Zowel met exfat als met NTFS is dat mogelijk. Beiden kunnen gedaan worden met het formateringsproces in Windows (dat Marc Windows gebruikt is ook maar een veronderstelling)
Hallo
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik ken de mogelijkheden van formatteren bij Windows en zetten wel degelijk de voorkeur op NTFS.
Ik probeerde ook met een oud programma van HP en Dell
Ook de volledige format gedaan, niet de snelle versie.
Ook op een andere computer bij een vriend geprobeerd.
Steeds zonder succes.
Met reeds gebruikte sticks kan ik zonder probleem formatteren in fat32 en terug naar NTFS.
Is raar, ik weet het maar misschien is dit op één of andere manier beschermd door een setting?
Vriendschappelijke groet
Marc
Ik heb dit ook aan de hand gehad en opgelost door dit onder Linux te doen. Je hebt een USB stick nodig en...
Universal-USB-Installer
https://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/
Deze EXE is portable en installeert niets. Is stap voor stap, let wel dat je de stick formatteert en niet je C:.
Een Linux OS (ISO-bestand), bijv. Linux Mint
https://linuxmint.com/edition.php?id=292
In het BOOT-menu stel je USB in en dan start je op. Kies voor starten.
Dan steek je die USB-stick en kan je GParted gebruiken om te formatteren.
Een heel gedoe, maar normaal gezien zou dit moeten werken.
In dat geval gebruik ik eerst SD Card Formatter en daarna kan je het formateren van Windows gebruiken. Je moet de SD in de naam niet letterlijk nemen, dit werkt ook voor usb-sticks.
Met reeds gebruikte sticks kan ik zonder probleem formatteren in fat32 en terug naar NTFS.
Wat belet u dan om uw nieuwe sticks eerst even in FAT32 te formatteren, er iets onbelangrijks op te zwieren, om ze vervolgens in NTFS te herformatteren? Zo zijn het immers "gebruikte" sticks, en geen nieuwe ...
Klopt het dat je als je USB sticks die geformateerd zijn naar windows, nooit meer kan gebruiken en andersom ook niet?
Klopt het dat als je USB sticks koopt en bij beschrijving staat dat ie voor IOS alleen zijn je deze echt niet kan gebruiken voor windows
Beste Stefaan
Zoals vermeld in uw reactie heb ik eerst wat files op de stick gezet en dan proberen te formateren, zonder succes.
In ieder geval bedankt maar ondertussen zijn er nog een paar suggesties verschenen dewelke ik nu ook ga proberen.
Groeten
marc
Waar ik nog niet aan gedacht heb: schijfbeheer van Windows. Daarmee kan je partities verwijderen op die USB-stick en een nieuwe aanmaken.