Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Factcheckers VRT

Ik heb naar het programma factcheckers gekeken over het onderwerp "Biedt uw provider de beloofde snelheden".

Mijn haar kwam recht al van bij het begin van het onderwerp.

  1. Ze beginnen met te testen op een Wifi netwerk. Wat veel zegt over de kwaliteit van het Wifi netwerk maar niets over de snelheden die de provider beloofd.
  2. Dan doen ze de test maar op 1 plaats en niet op verschillende plaatsen in huis.
  3. Blijkbaar ook maar bij 1 provider, andere providers werden maar heel terloops in 1 enkel zinnetje vermeld.
  4. Test horen gedaan te worden bij diverse providers op diverse locaties en op verschillende tijdstippen van de dag.
  5. Tests horen ook te gebeuren naar een en dezelfde server. Niet de ene keer naar een server in Brussel en dan naar een server in Amsterdam, of Parijs of Londen.
  6. De klantendiensten gaan hier wel in de fout met er niet op te wijzen dat tests via Wifi niets aantonen over de snelheden die de providers aanbieden.
  7. Ze hebben wel gelijk waar ze zeggen dat het heel moeilijk is om te weten te komen wat de providers werkelijk kunnen bieden op uw adres. Moeilijk te vinden en bij Proximus is dat beter te vinden dan bij Telenet. Ze mogen er ook bij vertellen dat er eigenlijk maar 2 providers zijn waar je zou moeten kunnen opvragen wat de effectieve snelheden zijn. Telenet voor de kabel (ook nuttig voor Orange), Proximus voor zijn xDSL lijnen (nuttig voor Mobile Vikings, scarlett e.a.) en ook voor FTH want het is momenteel nog grotendeels alleen Proximus die dit aanbiedt en verwante providers die ook dit medium gebruiken.
  8. Ik ga ermee akkoord dat een provider op de vingers getikt wordt als ze niet de snelheden halen die ze verkocht hebben. Dat de snelheden kunnen fluctueren volgens het tijdstip van de dag kan ik inkomen maar ze zouden minstens 90% van hun beloofde snelheden moeten halen gedurende 90% van de dag. Tot aan de modem.
  9. Klanten gooien Wifi, internet op een hoopje maar ook hier gaan de providers in de fout door in hun advertenties geen onderscheid te maken.

Maar laat ons wel wezen. Ik heb persoonlijk 95% van de beloofde snelheid gedurende 95% van de dag.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (3)
27 reacties
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2752
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Factcheckers VRT

Hierbij nog eens de snelheid de max snelheid (2).jpg

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5242
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Factcheckers VRT

@igvfer 

Heb je dit al aan Factcheckers laten weten?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Santa
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 517
En wanneer slaap jij? JACKPOT! De race is begonnen! WOW!

Factcheckers VRT

Ik heb One en dus 250 Mbps down.

Ik haal hier (bijna) altijd 235 Mbps op Wifi en dus ook niet te klagen hier.

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5215
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Factcheckers VRT

Met Wifi op GHz heb ik ongeveer dezelfde snelheid als met een utp-kabel. Snelheid vergelijkbaar aan die van @Santa 

Ik ben niet zo negatief over de uitzending. Ik meen echter gehoord te hebben dat Telenet de installatie gedaan had en ook een AP geïnstalleerd had. Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel was de installatie goed gedaan en waren de snelheden ok en is er ondertussen wat verkeerd ofwel is er vanaf het begin wat verkeerd aan de installatie. Ofwel AP defect, ofwel probleem met utp-kabel van HGW naar AP. Allicht werden niet de juiste vragen gesteld door de helpdesk om het probleem op te lossen.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Factcheckers VRT

Ik heb een mail gestuurd naar de VRT. Maar of ze daar op reageren dat weet ik niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Factcheckers VRT

Waar ik probleem mee heb is de manier waarop ze de check doen. De initiële vraag is: Levert de provider waarvoor ik betaal? En daarvoor test je niet de wifi.

Je moet gewoon testen waar het binnenkomt. Je zou net zo goed kunnen vragen krijg ik wel 230-240 Volt binnen en dan testen achter een slecht aangelegde leiding.

Maar ik geef toe dat er ook van de providers uit veel misgaat.

Slecht opgeleide helpdeskmedewerkers die als hoofdinstructie hebben te verkopen, en niet altijd de problemen begrijpen en zelf de producten en de werking ervan niet kennen. Als je een helpdesk-medewerker hebt die IT-problemen moet oplossen, die niet eens weet wat een IP-adres is, het verschil tussen bekabeld en Wifi enz. dat weet je het wel. Die zitten in de categorie uw internet te traag schaf je een duurder abonnement of nieuwe router aan. Hallo.....

En de communicatie van providers.

internet is niet gelijk aan wifi en wifi is niet gelijk aan internet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5215
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Factcheckers VRT

Indien het zo is dat Telenet een volledige installatie gedaan heeft met inbegrip van een AP in het woongedeelte, mag toch verwacht worden dat de professional gestuurd door Telenet, toch iets meer doet dan de hardware neerzetten en de stekkers insteken. Dat is de eerste plaats waar het misloopt. Het is niet de verantwoordelijkheid  van Telenet als er bijvoorbeeld slecht utp kabels liggen, maar het is wel de verantwoordelijkheid om bij de installatie deze opmerking te geven aan de klant. De tweede is als er gebeld wordt en niet nagekeken wordt welke installatie er is (enkel HGW, AP, PWL) van Telenet en het ook niet te vragen, is helemaal geen teken van behulpzaamheid.

Ik vind het correct dat Factcheckers zich voorgedaan hebben als een gemiddelde klant die daar niets van afweet. Wat is tenslotte het doel van Factcheckers: zaken vaststellen en zijn zaken waar of niet waar. Het is waar dat alle providers uitpakken met de theoretische snelheid. Het is waar dat het veel moeilijker te vinden is wat de normale en aanvaardbare snelheden zijn. Om deze snelheden op te zoeken moet al weten dat zoiets bestaat.  Voor u en mij is dat geen probleem. Wij weten dat. Als ik 235 haal met mijn abonnement ben ik tevreden. Met mijn kennis heb ik waarvoor ik betaal. Ik staar me niet blind op de theoretische 250. Op het einde van de rit wist Thomas wat de aanvaardbare snelheden zijn, wist hij dat de test moet gebeuren met een vaste verbinding. Het programma heeft de lijdensweg getoond die modale gebruikers hebben bij de verschillende aanbieders. Hopelijk gaat dit enkele gevolgen hebben. Dan denk ik aan een verplichting die het BIPT kan opleggen om steeds de diverse snelheden te geven in de reklames. Ik denk ook aan een bijsturing van wat een technieker moet doen en aan de te volgen scenario's bij de helpdesken.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5242
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Factcheckers VRT


@igvfer  schreef:

Waar ik probleem mee heb is de manier waarop ze de check doen. De initiële vraag is: Levert de provider waarvoor ik betaal? En daarvoor test je niet de wifi.


Ik probeer reclame te vermijden waar mogelijk, maar die van Telenet ben ik nu al verschillende keren tegengekomen. Het is reclame voor die zgn. pods waarmee ze pretenderen dat je doorheen het ganse huis een snelle en stabiele (draadloze) verbinding hebt. In dat opzicht lijkt het me niet raar dat ze wifi testen. Nu, ik heb de aflevering nog niet gezien, dus misschien moet ik dat eerst even doen...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Kian154
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! It's your third party!

Factcheckers VRT

Weet je trouwens wat het nog meer zorgwekkend maakt? Ze gebruiken een speedtest die tot maximaal 700mbps kan meten terwijl het geteste product een 1000mbps pakket is. Ze zijn de kleine lettertjes vergeten lezen 🙂

Kian154_0-1714143779157.png

 

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2752
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Factcheckers VRT

Het klopt wat je zegt eigenlijk zou er geen verschil mogen zijn tegen wifi en de kabel zeker met toestellen die op de markt zijn

Iets wat je zegt is juist moet de call center medewerker niet opgelegde stappen volgen op de computer

daar wordt op geoefend denk ik toch

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2752
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Factcheckers VRT

Zolang het geen  foute reclame is anders  geef je foute info weer

In Nederland was een aanbieder die toonde dat ze de snelste zijn de laptop blaasde het haar van de gebruiker weg en bijna de kledij vlogen van het lijf

echt belachelijk zijn op de vingers getikt en reclame moest onmiddellijk stopen

Gaaf geen correct beeld weer

De reclame ook nog niet gezien van telenet van die pods

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5318
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Factcheckers VRT

@luc55 Die reclame van de pods tonen ze heel veel op play zenders en Telenet, op een week tijd toch al 6 keer gezien tijdens de avond uren tussen 20 en 21 uur, dus ze tonen het wel zeker.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2752
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Factcheckers VRT

Nog niet gezien maar klopt wel de reclame zal toch niet overdreven zijn

Heb er een beetje bang van de vorige van kerst was op randje