Beantwoorden
JarneD
Freshman Meerweter
Berichten: 76
Een bus vol! Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig!

Hoe maken jullie backups van bestanden?

Dag allen,

 

Uit interesse en om m'n eigen systeem te verbeteren vroeg ik mij af hoe jullie gegevens bewaren?

Wel even bijvermelden dat ik film en fotografie doe in bijberoep en dus vaak zware bestanden moet backuppen.

 

Momenteel werk ik met een NAS van Qnap, maar heel eerlijk, daar heb ik niet de meeste kennis van. De harde schijven zitten er in, RAID is ook goed ingesteld voor moest er eentje kapot gaan, maar ik neig meer en meer naar "cloud" backup. Of bestaan er "betere" NAS stations die simpeler zijn in gebruik en zonder al die geavanceerde opties?

 

Ik gebruik nu Dropbox (2TB) met selectieve synchronisatie. Heel gemakkelijk. Alles staat fysiek op de computer zichtbaar (zonder ruimte in beslag te nemen), maar je kiest zelf welk bestand of map je lokaal beschikbaar maakt.

Eerst gebruikte ik Google Drive (hier kan je voor meer opslag kiezen), maar die claimt sowieso al je bestaande opslagruimte. Na contact met Google werd dit bevestigd, snel buitengegooid dan...

 

Reden dat ik even informeer is omdat de 2TB ook snel vol zal zitten. Ik zoek dus ergens een systeem die veel opslag aan kan en misschien dat ik dan Dropbox gebruik voor de "kleinere" (niet video) projecten? En een (ander type?) NAS voor alles van video? 

 

Ik zou ook gewoon SSD externe harde schijven kunnen aankopen, maar de cloud voelt "veiliger" aan (in de zin van, niet mogelijk om te crashen, etc...).

 

Wat is jullie mening hierover en hoe doen jullie dit? (Al dan niet met zware bestanden).

 

7 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe maken jullie backups van bestanden?

@JarneD  

Heb een NAS Synology staan voor bestanden in weg te schrijven. 

 

Voor de iPhones die er thuis gebruikt worden hebben we Cloud opslag van Apple zelf 200 GB. Dit is voor alle foto's die we nemen om dit allemaal in één cloud te zetten. 

 

Dan heb ik nog een Aiport staan en die zorgt ook voor de backups voor de iPhones en ook voor de MacBook. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Hoe maken jullie backups van bestanden?

Alles Apple hier: dus iCloud. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Hoe maken jullie backups van bestanden?

Alles naar synology NAS, iphones, android, laptops,…. vanaf de NAS one way synchronizatie naar google cloud voor de spullen die echt nooit kwijt mogen, foto’s e.d. 😀

Maandelijks wordt deze NAS naar andere NAS gesynchronizeerd, ouder synology model.

 

NAS uitgerust met 2 netwerk connecties en SSD caches, vliegt sneller vooruit dan eender welke cloud 😀

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe maken jullie backups van bestanden?

@JarneD Ik zou zeker niet twijfelen over een Synology nas.

Ik heb een nas voor mijn bedrijf gekocht en dit draait super goed.

Een 2de nas gebruik ik als backup en deze staat momenteel bij mijn ouders. (2 geolocaties, voor als ons huis afbrand).Volledig opgezet met full sync backup elke maand en elke dag incremental backup.Dus zo ben je zeker dat je elke dag kan restoren indien nodig.

Heb ook versioning opgezet, zodat je verschillende dagen terug kan indien nodig. 
Vooral handig als je documenten elke dag aanpast en die bepaalde versie moet hebben van enkele dagen geleden.

 

Heb vorig jaar nog een nas geïnstalleerd en geconfigureerd bij een klant die vooral videobewerking deed. Hij draait dit nog steeds en is zeer tevreden. Hij had wel 32TB aan harde schijven zitten, dus hij kon er mee voort. Als je dit zelfde wil doen in de cloud ben je een aardige cent kwijt ;-).

Dit hangt dus allemaal af van de voorkeur. Ik zou zeker voor een lokale storage gaan zoals een nas systeem, want als je veel bewerkt en aanpast, is het handiger dat het lokaal draait.

je kan op dat moment nog kiezen voor een cloud backup te nemen natuurlijk, alles hangt af van hoeveel geld dat je er wil tegensmijten.

 

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Hoe maken jullie backups van bestanden?

Dag @JarneD,

 

Bij ons thuis alle toestellen (vaste PC, laptop's, mobielen, tablets) worden naar een Synology NAS gesynchroniseerd via Cloud Station Server, geen iCloud, Dropbox, Google Drive of OneDrive meer nodig. En alles is van overal beschikbaar via DS Cloud, DS File, Moments, Drive.

 

Er wordt dagelijks een Snapshots van gemaakt en welke zondag om 2 uur worden foto's en andere belangrijk bestanden naar Backblaze - B2 Cloud Storage Bucket gesynchroniseerd, juist in case of...

 

Bij voorbeeld:

blog-backup-tm-to-synology-b2

 

Grtz,

 


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
JarneD
Freshman Meerweter
Berichten: 76
Een bus vol! Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig!

Hoe maken jullie backups van bestanden?

Heel erg bedankt voor alle adviezen! Ik weet nu wel zeker dat ik gewoon mijn NAS meer moet gebruiken en het "extreem belangrijke" ook in de cloud steken.

 

Nuttige info, bedankt!

dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Hoe maken jullie backups van bestanden?

Wat betreft cloud backup ben ik erg tevreden over Backblaze. Onbeperkte opslag voor (in mijn mening) betaalbare prijzen:
Cloud Backup: Easy, Secure Online Backup - Backblaze