Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Sociaal tarief

Blijkbaar is er en nieuw sociaal tarief op komst. Ik vraag mij af waarom het oude zo weinig gekend was. Bij Telenet was dit op eenvoudige aanvraag. Bij Proximus was dit niet aanwezig voor internet, enkel voor telefonie.

Alleen vraag ik mij af wat er van deze commentaar moet gedacht worden:

"19 euro is dus een scherpe prijs, al hebben we wel één puntje van kritiek: een downloadsnelheid van 30 Mbps kan onvoldoende zijn als je met meerdere personen tegelijk intensief het internet gaat gebruiken, zoals bijvoorbeeld samen telewerken en smartscholen.”

Gezien de vele plaatsen waar enkel xDSL beschikbaar is waar amper deze snelheid gehaald wordt en waar 50 of 60 Mbps krap is met meerdere gebruikers in huis.

Wat de kritiek betreft dat de in ons omringende landen de abonnementen goedkoper zijn kan ik gedeeltelijk inkomen. Al heb ik de indruk dat de prijzen misschien lager zijn maar de kwaliteit op veel plaatsen nog te wensen overlaat. Of komt het ook omdat in België die sociale tarieven, die ten laste vallen van de providers, verrekend worden bij de gewone gebruikers.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
11 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Sociaal tarief

@igvfer 

Die laatste zin van u, dat zou me niks verwonderen ... Telenet is geen liefdadigheidsinstelling ... In tegendeel, onder Amerikaanse vleugels is het enige dat telt de aandeelhouder "gelukkig maken"....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Moaner
Professional Veelweter
Berichten: 410
Nieuwe TV-theek? WOW! Even demarreren... Een bus vol!

Sociaal tarief

Iemand gaat dit betalen,ben er zeker van dat het niet Telenet zal zijn.

m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Sociaal tarief

Bij sociale tarieven zijn het uiteindelijk altijd de ‘gewone’ klanten/mensen die de rekening betalen. Al kan ik bij deze wel volgen dat internet zeer belangrijk is en toegankelijk moet blijven. Het zo direct automatisch aan een half miljoen Belgen geven, lijkt me echter een tikkeltje overdreven en zeer duur.

  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Sociaal tarief

Het is simpel  19 euro internet  of internet en tv voor 40 euro vaste prijs voor mensen die er echt recht op hebben

geen extra meer voetbal of andere zaken mensen die het echt nodig hebben

willen ze meer dan worden ze naar gewone pakketten geleid wand dan hebben ze de basis niet nodig dit is correct

en geen korting meer want is niet nodig  en is eerlijk

totaal zullen er geen meer klanten bij komen

luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Sociaal tarief

Er is veel verwarring  de mensen met sociale tarief gaan een brief krijgen met een keuze internet (19 euro)  of internet en tv (40 euro)

nu zijn er veel klanten met nog andere extra dingen of super snel  dat gaat niet meer is keuze uit deze 2

maken ze geen keuze behouden ze oude pakket aan de gewone prijs zoals iedereen

half miljoen Belgen dat kan je vergeten als er iets verandert dan is het voor de mensen dat echt nodig hebben

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Sociaal tarief

De opmerking dat het sociale tarief gedragen wordt door de andere klanten vind ik niet relevant.

1. indien de overheid het sociale tarief subsidieert, dan betaalt iedereen dat mee met de belastingen.

2. indien de dienstleverancier dat moet dragen kan men veronderstellen dat dit de winst voor een deel afroomt, het meest waarschijnlijk is uiteraard dat de dienstleverancier een bepaalde winst vooropsteld en in functie daarvan de tarieven bepaald.

Het probleem met het tweede geval is dat we in een iets zitten wat vrije markt economie genoemd wordt. In de filosofie hiervan mag de overheid niet ingrijpen in de beslissingen van de ondernemingen. De ondernemingen zullen wel hun evenwicht vinden ten goede van de verbruikers (dat zien we heel duidelijk door het duo-monopolie Proximus Telenet met artificiëel hoge tarieven). Als men dat niet wenst dan moet men beter nadenken bij de verkiezingen en zeker de niet meer stemmen voor de partijen en vooral de kandidaten die deze vorm van economie nastreven. Eigen schuld, dikke bult.

3. De overheid legt een billijk prijsplafond vast. Wat niet meer direct kan door allerlei regels die opgelegd zijn door Europa (waarbij men dikwijls doelbewust vergeet dat het de mandatarissen van de landen zelf zijn die deze regels beslit hebben, maar dat laat partijen toe om schizofreen te reageren, lokaal zus, en Europees zo of zelfs ol gewest niveau zus en federaal zo).

In mijn utopische denkwereld zou ik zeggen dat als iedereen met meer kennis en bewust zou gaan stemmen, zou de wereld er beter uitzien. Met de huidige evoluties waarbij kranten lezen en nieuws volgen op radio en tv onder druk staan (op tig aantal streamingsdiensten is toch in teressanter) heb ik geen goed oog op de toekomst.

@igvferHet sociaal tarief is van toepassing bij alle providers en is overal hetzelfde. Op deze pagina vind je het sociaal tarief van Proximus.

Ex-Netweter
 

Sociaal tarief

Allez, dat sociaal tarief is ook weer een mooie lege doos.

150 GB tegen 30 Mbps voor 19 euro/maand vanaf 2024

Vandaag krijg je al 150 GB tegen 200 Mbps bij Orange voor 22 euro/maand: https://www.orange.be/nl/producten-en-diensten/home-flybox

In al onze buurlanden is 30 Mbps met onbeperkt data voor 20 euro/maand gemeengoed: https://www.youfone.nl/thuis/internet

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Sociaal tarief

Het gaat er hierover dat veel xDSL lijnen amper 30 Mbps aankunnen. Het is niet wat ze pretenderen, het is wat ze werkelijk (kunnen) leveren. Het sociaal tarief bepaalt wat minimum moet geleverd worden voor die prijs. Het verschil is dat Telenet vroeger een sociale korting gaf op internet, ongeacht het abonnement. Proximus gaf tot enkele jaren terug enkel een sociale korting op telefonie en niet op internet.

Nu wordt het sociaal tarief een welbepaald abonnement.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Sociaal tarief

Anno 2022 kunnen dankzij VDSL2 Vectoring-technologie bijna alle Belgische DSL-lijnen minstens 30 Mbps download halen.

De meeste lijnen zelfs zitten zelfs dichter bij de 100 Mbps dan bij de 50 Mbps download.

De downloadsnelheid is niet de beperkende factor van het sociaal tarief...

Die 150 GB is eerder problematisch want als je dat opgebruikt, zit je de facto zonder internet.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Sociaal tarief

150 GB is ruim voldoende als je het gebruikt voor school, mail, opzoekingen enz.. Als je natuurlijk gans de dag thuis zit en het gebruikt voor streaming kom je veel tekort. Ik gebruik mijn computer vrij intensief voor het updaten van mijn sites, waarbij ik nogal vrij veel dat moet uploaden, en ik kom bijna nooit aan 150 GB.

En zoals je zegt, BIJNA alle DSL lijnen naderen de 100 Mbps maar er zijn er toch een pak die het niet halen ondanks dat de abonnementen het beloven. Volgens mij moeten ze minstens 90%, gedurende minstens 75% van de tijd, halen van wat ze beloven en dat is dan 90 Mbps.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Sociaal tarief

@igvfer met de glasvezelverbindingen dat (V)dsl gebruikers gaan krijgen zullen ze dit zeker halen dan, maar dat kan nog paar jaar duren eer alle gebruikers op glasvezel zitten.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.