24749
netweters
|
152309
antwoorden
|
20690
vragen
|
Mijn moeder, 74 jaar, verhuist binnenkort en ik ben de opties aan het bekijken om het voor haar wat goedkoper te maken. Momenteel heeft ze het volgende:
Ik begrijp niet goed waarom die MCE aangerekend wordt, want die is 'bought and paid for'. De AP is nog uit de tijd 'de eerste "booster" gratis', dus die hoort daar eigenlijk ook niet te zijn, maar bon. Op de factuur staan verschillende kortingen:
Totaal = € 80,32
Na het bekijken van deze 2 pagina's:
https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/aanrekeningen/sociaal-tarief/alles-over-sociaa...
concludeer ik dat ze door de verhuis sowieso het (oude) sociaal tarief (de maandelijkse korting van € 8,40) zal verliezen, MAAR dat ze kan kiezen voor het sociaal internetaanbod + TV voor € 40,00/maand. Aanzienlijk goedkoper en vermits ze haar vast nummer niet meer zal gebruiken zie ik geen problemen. Haar mobiel abonnement zou ik dan overzetten naar DIGI (€ 5,00 voor 15 GiB) of Yoin (€ 5,00 voor 5 GiB). De limieten voor zowel internet als mobiel zijn ruim voldoende voor haar. Ze heeft nu TV met een kaartje, maar als daar een TV Box bij komt, dan is dat mooi meegenomen. Ik zou wel graag een hartig woordje willen spreken met de persoon die haar het huidige abo heeft aangepraat (maar dat terzijde).
Graag een antwoord op deze 3 vragen:
Omdat mijn eigen verhuis (online en telefonisch geregeld) niet van een leien dakje ging ben ik zeker van plan bij een Telenet winkelpunt langs te gaan, maar ik dacht dat het geen kwaad kon om hier ook even mijn licht op te steken. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Opgelost! Ga naar oplossing.
@sb schreef:
Klopt mijn redenering en kan ze na verhuis gebruik maken van het sociaal internetaanbod (+ TV) ?
Of ze in aanmerking komt kunnen wij moeilijk beantwoorden. Dat kijk je best na bij FOD Economie: Veelgestelde vragen over het sociaal internetaanbod | FOD Economie
@sb schreef:
Wanneer zet ik best het mobiele abonnement over? Als ik het nu doe, wat gebeurt er dan met het huidige abonnement?
Je kan er nu al mee beginnen, maar dan moet je dus ook wel nu al het sociaal internetaanbod aanvragen, je verliest immers het sociaal tarief door de aanpassing.
@sb schreef:
Op haar nieuw adres hangt enkel een witte NIU (NIU -WO/T1). Ik veronderstel dat daar een zwarte NIU extra zal geplaatst worden door een technieker (waarvoor geen € 85,00 aangerekend zal worden)
Als de huidige NIU inorde is dan is er toch geen reden om die te vervangen?
@sb schreef:Ik begrijp niet goed waarom die MCE aangerekend wordt, want die is 'bought and paid for'. De AP is nog uit de tijd 'de eerste "booster" gratis', dus die hoort daar eigenlijk ook niet te zijn, maar bon. Op de factuur staan verschillende kortingen:
De MCE wordt blijkbaar toch als huur toestel aanzien, je zoekt best eens uit of daar nog ergens een aankoopfactuur van bestaat. Het AP wordt ook via korting afgeschreven, dus dat lijkt me perfect normaal het is immers niet gratis maar gratis bruikleen.
Ze heeft nu sociaal tarief, dus het lijkt me straf dat ze niet zou kunnen overstappen op dat sociaal internetaanbod. Haar situatie is niet veranderd; ze verhuist enkel en verliest dan, zoals je zelf aanhaalt, de korting, dat staat ook duidelijk op de site van Telenet. Ze is al gaan kijken op:
https://sociaalinternetaanbod.economie.fgov.be/
en daar stond dat ze het aanbod niet zou krijgen... wat me logisch lijkt, omdat ze momenteel geniet van de sociale korting, het oude sociale tarief. Ik hoop dat ze me op het winkelpunt iets wijzer kunnen maken, want ik heb niet veel vertrouwen in de helpdesk wat dit betreft.
Wat de NIU betreft: hoeveel TV-toestellen kan ik verbinden met dat oude ding?
@sb schreef:Wat de NIU betreft: hoeveel TV-toestellen kan ik verbinden met dat oude ding?
Heeft een aansluiting voor modem en 2 tv’s (1x onder en 1x vooraan) zie datasheet voor details. Is waarschijnlijk wel genoeg voor een alleenstaande gepensioneerde?
Met splitters kan je waarschijnlijk nog meer toestellen aansluiten (mits beetje signaalverlies uiteraard)
Het gaat heel simpel worden
Ofwel internet voor 19 euro
Ofwel een pak 40 euro niet meer
Voor de gsm ben best dat je zelf iets zoekt dat bij haar past
Aanbieders genoeg geen extra korting mogelijk
https://www.vlaanderen.be/sociaal-internetaanbod
De oude formule vervalt
Er wordt terug controle gedaan of ze er recht op heeft
Is de formule te beperkt moet zo als iedereen een gewone formule nemen en de prijs betalen dat iedereen betaalt geen korting mogelijk
Zou het testen wie weet past het toch in haar profiel anders verander je
En de aansluiting is altijd gratis voor deze groep geen 85 euro
Het is niet aan jou om te veronderstellen hoeveel TV's een alleenstaande gepensioneerde dient te hebben. Dat was ook niet de vraag. De vraag was of de technieker een zwarte NIU zou plaatsen. Een simpel "ja" of "neen" of "ik weet het niet" is voor mij voldoende.
Ik hoor het maandag wel en dan laat ik het hier weten.
Ik ben geen gedachten lezer en werk ook niet voor Telenet, dus vraag me af hoe je verwacht die info bij mij of een van de andere Netweters te bekomen. Dus aangezien ik niet mag veronderstellen: ik zou niet weten waarom de technieker een perfect werkende NIU zou vervangen, tenzij je daar zelf om vraagt. Hebben ze enkele jaren geleden bij mij in ieder geval niet gedaan...
Op de tweede link die je meegeeft staat onderaan een link voor prijssimulatie.
@sb schreef:Mijn moeder, 74 jaar, verhuist binnenkort en ik ben de opties aan het bekijken om het voor haar wat goedkoper te maken. Momenteel heeft ze het volgende:
Dat zijn dus 2 verschillende zaken:
Mijn advies in dergelijke is altijd: probeer geen 2 dingen tegelijk met Telenet, want dat maakt het onnodig complex. Je zou dus kunnen kiezen tussen
Als je beide combineert dan kan het heel goed gebeuren dat het (zoals bij jou) niet van een leien dakje gaat lopen 🤔
@sb schreef:Op haar nieuw adres hangt enkel een witte NIU (NIU -WO/T1). Ik veronderstel dat daar een zwarte NIU extra zal geplaatst worden door een technieker (waarvoor geen € 85,00 aangerekend zal worden) ? Bij een verhuis zou er sowieso een technieker aan te pas komen?
Wat de NIU (dat "oude ding") betreft:
De witte NIU (living model genoemd) werd vooral geplaatst in de huizen waar de coax kabel in de living aankwam, met de bedoeling om de oude TV wandcontactdoos te vervangen.
Zo'n wit bakje op je living muur oog toch ook beter (estetisch) dan die grote zwarte bak? Geen idee waarom je dat zou willen veranderen 😊.
Je kan hierop inderdaad de modem + 2 TV's op aansluiten (of één TV met CI+ en 1 TV-Box).
@sb schreef:Ik zou wel graag een hartig woordje willen spreken met de persoon die haar het huidige abo heeft aangepraat (maar dat terzijde).
Die persoon heeft ook zijn best gedaan, en dat was op dat ogenblik heel waarschijnlijk de beste oplossing? Het is goed dat ieder abonnement af en toe eens herbekeken wordt.
@sb schreef:Het is niet aan jou om te veronderstellen hoeveel TV's een alleenstaande gepensioneerde dient te hebben. Dat was ook niet de vraag. De vraag was of de technieker een zwarte NIU zou plaatsen. Een simpel "ja" of "neen" of "ik weet het niet" is voor mij voldoende.
Ik hoor het maandag wel en dan laat ik het hier weten.
Oei .... last van zondagmorgen humeur? Wees blij dat zoveel mensen proberen om jou te helpen met hun inzichten, zelfs als is dat niet direct een antwoord is wat je wilt 😖
(dit terzijde)
ik las ook dit, ivm TV
->
Kan ik het sociaal internetaanbod nemen met mijn decoder?
Ja ze gaan een niu zetten zal een nieuwe installatie zijn
Hoeveel tv je wilt kies je zelf
Via compact signaal telenet of via app
Voor de prijs van 40 euro zit er een toestel bij
De kans is groot dat tv box ip zal zijn
Andere toestellen worden uitgezet
kan je het nog combineren met tv met een kaartje dan? of worden huidige kaartjes gedeactiveerd na overschakeling
in dat geval mogelijks wel een dealbreaker
Ze zetten de kaart uit de oude formule stop
Kan zijn dat je geluk hebt wie weet