vraag omtrent moederbord beperkingen met HDD schijven
zijn er op een moederbord met verschillende E-Sata HDD schijven een beperking in totale grootte TB gebruik of is dit zo niet.
ik heb namelijk een pc dat als NAS word gebruikt met XigmaNAS, een systeem dat op linux draait en alle opties er in hebben zitten voor een nas te draaien en meerdere opties.
op mijn moederbord kan ik tot 6 schijven aansluiten, nu heb ik er al 5 inzitten maar heb 1 probleem,
heb 2 schijven van hetzelfde merk en type en grootte en waneer ik die 2de aansluit ziet die dit als 1 schijf en heb al 2 keer meegemaakt dat als ik die wil formatteren de andere schijf ook mee geformatteerd wordt omdat de 2 schijven als 1 worden gezien.
heb dit nu via een omweg kunnen oplossen door die schijf via usb3 aan te sluiten maar nu geeft die maar de helft van de schijf als grootte weer, 4TB word dus een 2TB schijf wat niet de bedoeling is.
daarom de vraag of een moederbord beperkt is in grootte aansluiten.
heb in totaal nu 12TB maar zou 14TB moeten zijn volgens alle schijven.
is er iemand die een oplossing weet of kan zeggen dat ik tegen een beperking aan loop of ik het ergens anders moet zoeken????
2TB minder is direct toch een groot verschil in opslag.
dacht ook al aan een jumper op de schijf maar zie niet direct zo een oplossing op die E-sata schijven.
anders kon ik proberen om die 2 zelfde schijven in te stellen als ene master en de andere slave als dit een optie kan zijn voor de schijven niet samen te zien constant en niet naar de usb optie te moeten rijken.
via sata aansluiting is de snelheid ook sneller tussen pc en schijf.
hoop op een oplossing 😉
ps: moederbord is een Gigabyte GA-A75M-S2V (al een oud beestje maar werkt nog perfect).