Beantwoorden
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5297
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vraag omtrent moederbord beperkingen met HDD schijven

zijn er op een moederbord met verschillende E-Sata HDD schijven een beperking in totale grootte TB gebruik of is dit zo niet.

ik heb namelijk een pc dat als NAS word gebruikt met XigmaNAS, een systeem dat op linux draait en alle opties er in hebben zitten voor een nas te draaien en meerdere opties.

op mijn moederbord kan ik tot 6 schijven aansluiten, nu heb ik er al 5 inzitten maar heb 1 probleem, 

heb 2 schijven van hetzelfde merk en type en grootte en waneer ik die 2de aansluit ziet die dit als 1 schijf en heb al 2 keer meegemaakt dat als ik die wil formatteren de andere schijf ook mee geformatteerd wordt omdat de 2 schijven als 1 worden gezien.

heb dit nu via een omweg kunnen oplossen door die schijf via usb3 aan te sluiten maar nu geeft die maar de helft van de schijf als grootte weer, 4TB word dus een 2TB schijf wat niet de bedoeling is.

 

daarom de vraag of een moederbord beperkt is in grootte aansluiten.

heb in totaal nu 12TB maar zou 14TB moeten zijn volgens alle schijven.

is er iemand die een oplossing weet of kan zeggen dat ik tegen een beperking aan loop of ik het ergens anders moet zoeken????

2TB minder is direct toch een groot verschil in opslag.

dacht ook al aan een jumper op de schijf maar zie niet direct zo een oplossing op die E-sata schijven.

anders kon ik proberen om die 2 zelfde schijven in te stellen als ene master en de andere slave als dit een optie kan zijn voor de schijven niet samen te zien constant en niet naar de usb optie te moeten rijken.

via sata aansluiting is de snelheid ook sneller tussen pc en schijf.

hoop op een oplossing 😉 

 

ps: moederbord is een Gigabyte GA-A75M-S2V (al een oud beestje maar werkt nog perfect).


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
8 reacties
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

vraag omtrent moederbord beperkingen met HDD schijven

1. RAID config zal aanstaan in BIOS, 2 identieke schijven zullen automatisch in een of andere RAID configuratie gezet worden, RAID afzetten in BIOS, waarschijnlijk opnieuw moeten formateren

2. je hebt alleen usb 2.0 aansluitingen op moederbord, zal de verklaring zijn, veronderstel ik, om het niet herkennen van een 4.0 TB schijf, zijn niet snel genoeg voor usb 3.0 schijven.

3. je hebt 6 inwendige sata 600 aansluitingen, daar zal het mee moeten doen, denk ik

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vraag omtrent moederbord beperkingen met HDD schijven

@Master-Magic  Ik heb een synology NAS en daar kan ik de schijven instellen volgens diverse RAID protocollen. Zie je dat daar nergens verschijnen om dat in te stellen.

Is dit niet de richting waarin je moet zoeken: https://www.maketecheasier.com/set-up-raid-linux/ 

 

Als ik hier kijk zie ik toch dat er verscheidene RAID ondersteund wordt. Moet toch ergens in de instellingen zitten.

Of anders toch eens de Bios doorploegen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

vraag omtrent moederbord beperkingen met HDD schijven

@Master-Magic 

Een formatering van 2 Tb doet me denken aan een vroegere beperking bij fat-formatering. Dit is ook geen efficiënte formatering: grote clusters, dus per bestand behoorlijk wat ruimte verlies.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

vraag omtrent moederbord beperkingen met HDD schijven

Ik denk net als @Padalby dat je het in uw BIOS moet gaan zoeken. Ik heb ook zes aansluitmogelijkheden voor interne HD, maar die hebben niet allemaal dezelfde kleur. Naargelang de kleur kan ik er andere dingen dan standaard mee doen, zoals RAID configureren.

 

Wanneer ik niks aan de standaard settings wijzig zijn ze alle zes gewoon SATA aansluitpunten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5297
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vraag omtrent moederbord beperkingen met HDD schijven

@StefaanH @janne_man @igvfer @Padalby 

idd na een nachtje slapen eens de info op internet opgezocht en de pdf file van het moederbord gelezen en zag daar dat ik in de bios dat dus kan instellen of het raid moet zijn of niet.

te laat aan gedacht, werk al 2 jaar op die manier en nooit problemen mee gehad tot ik een nieuwe schijf kocht en die er in stak, heb het al 2 keer voorgehad dat ik die geformatteerd heb en de andere ook mee geformatteerd was en ik dus 4TB aan bestanden kwijt was.

heb toen even gevloekt, en vorige week weer hetzelfde meegemaakt omdat ik toch die schijf er wou bij insteken, als je ze hebt is het zonde ze niet te gebruiken en de andere 4TB schijf van hetzelfde merk en type enz was vol.

had er beter eerder aan gedacht om die bios eens te bekijken, men heeft het soms pas door als het te laat is.

 

ps: hier zijn op het moederbord alle 6 poorten in het blauw.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5297
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vraag omtrent moederbord beperkingen met HDD schijven

@janne_man het is zo een kabel van usb naar sata, denk dat daar het probleem zit, zag de schijf als 4TB versie en na formatteren gaf die nog maar 2TB aan.

nu kunnen we die na aanpassing bios misschien toch gebruiken als 4TB schijf en zo meer extra opslag weer, van 12TB naar 14TB 😛


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5297
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vraag omtrent moederbord beperkingen met HDD schijven

aan @StefaanH @janne_man @igvfer @Padalby , een update, heb dus de bios aangepast, 1 schijf die behoud zijn bestanden na aanpassing bios en heb die nu op niet aanpassen gezet van bestanden, dus enkel lezen, maar de andere schijf dat bijna vol stond is nu daardoor gewist en dus leeg,

heb die dan proberen een koppelpunt laten maken maar dit wou die ook niet omdat die geen geldige UFS schijf vond met een link voor het koppelpunt, dus die geformatteerd en nu dus wel kunnen koppelen, de 3de 4TB schijf word opeens ook herkend en kon die ook koppelen, de 4de schijf die zo problemen gaf is dus een 2TB ATA schijf en denk dat daar de problemen door ontstonden dat niet alle schijven werden gezien, had ergens gelezen dat het nas systeem dat ik gebruik graag allemaal dezelfde schijven heeft om mee te werken, omdat de 3 schijven die er nu inzitten alle3 dezelfde zijn van merk en opslag.

de 2TB schijf ga ik er dus niet meer insteken om geen problemen te veroorzaken.

dus nu 12TB aan opslag voor de nas waarvan 8TB lege schijven, kan er nu nog 3 insteken als ik wil maar we kunnen nu toch alweer verder, wel spijtig van die ene schijf dat door aanpassing leeg gemaakt is en de andere nog alles heeft van bestanden, vind ik ook raar wel, waarom de ene wel en de andere niet na aanpassing bios????, heb alles gelijk gezet in bios.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

vraag omtrent moederbord beperkingen met HDD schijven

dat bedoelde ik dus als ik vermeldde dat je terug moest formateren : van en naar RAID gaan is altijd terug formateren,

eigenlijk is het heel simpel : 6 sata's : in BIOS zien hoe ze herkend worden, RAID "disable" als je dit wilt op alle niveaus, en bootvolgorde altijd op hetzelfde moment nazien