@TELEMOB Er zijn al diverse leden die je wat raad gegeven hebben. Het punt is gewoon dat je wat geduld gaat moeten hebben. Je hoeft helemaal niet te wachten op een soort van activatie of sms. Het enige dat je nodig hebt is een abonnement waarbij 5G zit inbegrepen. Die zogenaamde activatie SMS is gewoon een hulpmiddel, een herinnering en zeker in het begin een soort van marketing.
Wist je trouwens dat diverse mensen deze SMS kregen op 6 december. Dat was zo'n week te vroeg voor iPhone gebruikers waarbij helemaal nog geen nieuwe carrier settings beschikbaar waren. Want het klopt inderdaad dat telefoonfabrikanten informatie van telecomoperatoren krijgen in verband met hun netwerk. Zo verkrijgen ze de diverse mogelijkheden, het logo, instellingen sms/mms/APN, roaming voorwaarden, en uiteraard ook of netwerk beschikbaar is voor 5G of niet. Telefoons moesten deze update verkrijgen om te weten dat 5G bij Telenet nu ook mogelijk is.
Koop je nu een nieuwe telefoon zoals bv een iPhone dan zal deze meteen nadat je hem hebt uitgepakt connectoren met het 5G netwerk mits dit beschikbaar is. Er zijn geen extra stappen meer nodig dan enkel een abonnement waar 5G zit inbegrepen. Maar zoals ik al vele malen eerder zei tegen jouw. Het is ook niet omdat er in jouw regio 5G is dat je toestel ook gaat connectoren met 5G. Er zijn diverse criteria ingebouwd in je smartphone door de telefoonfabrikant die gaan bepalen welk signaal en eventueel op welke band die gebruikt gaat worden. Leg twee 5G smartphones (eventueel van hetzelfde merk en zelfs type) naast elkander in een 5G regio en de kans bestaat dat ze beide toch niet het 5G signaal gaan gebruiken.
Het is misschien niet zo leuk dat je deze nieuwe technologie niet meteen in werking kan zien. Maar hoe kan het ook anders? Het netwerk is gewoon nog in opbouw. Van een landelijke dekking is voorlopig geen sprake en wie weet kom je net op de plekken waar geen of weinig 5G is. Het kaartje van Telenet waar je soms naar verwijst is gewoon een indicatie. Dit is zeker geen detail kaart en er zijn al diverse nieuwe plekken die helemaal nog niet op de kaart staan. Volgens die kaart zou praktisch gans de kust een 5G dekking hebben. Wel zoals sommige leden al aangeven is dat zeker niet het geval. Dat kan in de praktijk trouwens ook niet want met de voorlopig gebruikte frequentie zouden het aantal zendantennes meer dan verdubbeld moeten worden. Dat is iets wat niet op een paar maanden gerealiseerd kan worden. Als ik me niet vergis klaag je vooral over de zendantenne in Bredene (Kapelstraat). Ik kan je dan alleen maar meedelen dat je toch nog wat geduld moet hebben.
Vroeg of laat zal je wel 5G eens zien verschijnen. Dagelijks een klaagpost starten zal niet helpen. Zoals iedereen begrijpt is dit netwerk in opbouw en is het niet meer dan normaal dat niet overal 5G beschikbaar is met een krachtig signaal. Gewoon geduld hebben en blij zijn dat je operator hard werkt aan deze technologie is de boodschap. Trouwens wist je dat het 4G signaal nog jaren mee zal gaan? Dat zal nog niet zo snel verdwijnen. Ik kan je zelfs zeggen dat er voor het 4G signaal nog fors geïnvesteerd wordt om deze uit te breiden in zowel dekking als capaciteit.
In deze tijd zijn er veel meer andere zaken om je druk te maken dan over het 5G signaal.

BillyX
...gebeten om te weten...Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.