Beantwoorden
Patrick-DR
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart

Ik  kreeg een datasimkaart,  inbegrepen in mijn ONE Up,  en installeerde die in mijn tablet (Samsung).

Voor de activatie van Whatsapp sturen die een code via SMS,  maar die komt niet binnen op dat 0480 nummer.

Is hier een oplossing voor?

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: whatsapp via datasimkaart 0480 nummer

0 Likes
37 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5201
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart

@Ex-Netweter 

 

Net nog een laatste test gedaan, en een smsje trachten te versturen van de data-only foon naar een smartfoon dewelke de "LLC berichten" niet heeft: ook dat werkt dus niet ...

 

Samengevat:

 

Wanneer je een data-only simkaart in een toestel steekt (in mijn geval een oude smartfoon) en je installeert op dat toestel de "Google LLC berichten" app, dan kan je met dat toestel van iedereen smsjes ontvangen, maar je kan ze zelf enkel versturen naar ontvangers die de LLC app ook geïnstalleerd hebben.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart


@StefaanH  schreef:

Ik heb vanop een klassieke oude gsm een sms gestuurd naar de foon waar een data-only simkaart insteekt. Op die foon is dus ook de "Google LLC berichten" app geïnstalleerd.

Wel, de test was succesvol. Het smsje is perfect verstuurd en aangekomen.

 

Tegen beter weten in nogmaals andersom geprobeerd: neen dus, van de foon met data-only card en "LLC berichten" een smsje sturen naar een klassieke gsm, dat lukt dus niet.


Dit testje bewijst volgens mij dat de je met de "Surf Extra card" van Orange wel SMS'sen kan ontvangen (maar niet versturen)?

Net zoals dat bij de "data-only" SIM van Mobile Vikings (die ook Orange gebruikt) ook het geval is? Vandaar dat je hiermee ook Whatsapp hebt kunnen activeren??

 

PS

Ik vind het grappig dat we het hier nu altijd hebben over de "Google LLC" Berichten App, en zelfs over de "LLC" App 😊

 

De naam van de App is gewoon "Berichten" ...

De naam van de uitgever is "Google LLC" (LLC staat voor "limited liability company" (vennootschap met beperkte aansprakelijkheid).

 

Misschien kunnen we in de toekomst gewoon tout court spreken over de "Berichten" App van Google (deze staat tegenwoordig op de Android smartphones als standard App voor sms).

 

Terug naar de vraag van de topic starter:

Q. Kan je met de OneUp data sim kaart een sms ontvangen (bijvoorbeeld om Whatsapp te activeren via een code per SMS)?

A. Volgens mij niet, gezien Telenet op de data-only SIM kaart inkomende sms'sen blokkeert.

De analogie met de Orange Surf Extra Card is niet overtuigend ...

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart

Ja, ik denk dat de conclusie van @Ex-Netweter juist is.

Maar met een simkaart die enkel smssen kan ontvangen, maar niet versturen, ben je niet zoveel, tenzij enkel om Whatsapp te activeren. 
Maar dan is het nog de vraag of je met een Telenet data-only kaart ook smssen kan ontvangen.
De ervaringen van @Patrick-DR doen vermoeden van niet.

 

Google LLC is idd de officiële naam van het bedrijf Google.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Google_LLC

 

Op een Iphone zal dit dan ook wel werken, via de standaard berichten app.

Tussen IOS devices onderling wordt er Imessage gebruikt, naar andere telefoons schakelt hij over naar klassieke SMS.  Zo is het bij Android net hetzelfde.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart

Als je de data-SIMkaart wil gebruiken in een Smartphone dan doe je dat best in een dual-SIM smartphone waarbij je de data-SIMkaart gebruikt samen met een "prijs volgens verbruik"-SIMkaart.

Dan heb je "bijna" de volledige functionaliteit en gratis zolang je niet zelf belt of SMS't met de "prijs volgens verbruik" SIMkaart. Dit is hetgeen ik ga doen met mijn data-SIMkaart.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5201
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart

@Steven-E  en @Ex-Netweter 

 

Mijn relaas wel even volledig lezen / aanhalen: vanop de foon met de Surf extra card kan je dus wel degelijk smsjes versturen, maar enkel naar smartfoons / toestellen die ook de "berichten" app van Google hebben.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart

Alles gelezen hoor 😉

 

@StefaanH da’s evident he: je gebruikt dan je data, zoals ook met imessage op de Iphone.

 

Dus de conclusie lijkt nog altijd voor wat betreft klassieke sms bij Telenet datasim only: niet mogelijk in beide richtingen.

Bij Orange “klassieke” sms: enkel inkomende smssen mogelijk.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart


@StefaanH  schreef:

Mijn relaas wel even volledig lezen / aanhalen: vanop de foon met de Surf extra card kan je dus wel degelijk smsjes versturen, maar enkel naar smartfoons / toestellen die ook de "berichten" app van Google hebben.


Neen ....

  • Vanop de foon met de Surf extra card kan je dus absoluut geen smsjes sturen.
  • Vanop de foon met de Surf extra card kan je wel berichten sturen naar de smartfoons / toestellen die ook de "berichten" app van Google hebben.

Ofwel begrijpen we elkaar niet, ofwel hebben we een misverstand over de definitie van een sms.

 

Wat gebeurt er in de achtergrond?

  • Als jij vanuit een Android Smartphone een bericht stuurt naar een andere Android Smartphone (op beide Smartphones staat default de "Berichten" App geinstalleerd als SMS App), dan onderschept Google dat bericht en stuurt het (via internet) rechtsreeks door (als "bericht) naar de Berichten App van de ontvanger. Dit werk net zoals WhatsApp: je "ziet" de andere typen, je kan foto's meesturen, etc ...
  • Als de bestemmeling geen Android Telefoon heeft, of de Google "Berichten" App is niet geïnstalleerd, of de "chatfunctie" in de Berichten App is uitgeschakeld, dan zal het bericht als een SMS verstuurd worden (via de sms centrale).

Wat jij dus ziet, is dat het bericht verstuurd werd, maar niet als "SMS", maar als "Bericht".

Gezien dit volledig transparant voor de gebruiker - en in de achtergrond - gebeurt, ga jij er verkeerdelijk van uit dat je een sms verstuurd hebt.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5891
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart

In de praktijk komt het er op het volgende neer @StefaanH  en dat is ook het geen wat @Ex-Netweter bedoeld : 

 

je kan een berichtje sturen via je berichten app op je toestel. Als de ontvanger deze app ook heeft en gebruikt dan kan je onderling samen sturen. Als de ontvanger deze app niet gebruikt zal je een sms versturen en ontvangt de ander ook een sms. 

 

Nu gaat het om een data only kaart en ja je kan berichten ontvangen als versturen met de berichten app. Nee je kan geen sms berichten ontvangen. 

 

Ik gebruik iPhone en ik kan via iMassage berichten versturen en ontvangen zolang ik maar verbonden met internet dat kan zijn wifi of mobiele data. Dan kan ik dus onbeperkt sturen en ontvangen. Zodra mijn verbinding met internet uit valt ontvang ik het als een SMS en aangezien een data only geen sms functie ondersteund krijg ik het bericht niet binnen tot ik weer verbinding maak met het internet. 

 

Dus je berichten app werkt in de praktijk zoals iMassage maar dan voor Android. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart


@patrick37  schreef:

je kan een berichtje sturen via je berichten app op je toestel. Als de ontvanger deze app ook heeft en gebruikt dan kan je onderling samen sturen. Als de ontvanger deze app niet gebruikt zal je een sms versturen en ontvangt de ander ook een sms. 


Met een data-only SIM kaart van Telenet, zal het ook niet lukken via "Berichten"

Want hiervoor moet de "Chatfuncties" van de Berichten App ingeschakeld zijn. De eerste keer dat je de Chatfunctie inschakelt zal je nummer in de achtergrond "geverifiëerd" worden. Deze controle wordt nadien geregeld herhaald.

 

Geen idee hoe deze controle juist werkt, heel waarschijnlijk door een sms te sturen naar jouw nummer (die door de berichten app opgevangen wordt) - of door zelf (op jouw kosten 🙄) een sms te sturen naar Google (Ierland) en op die manier je nummer te kennen.

Een Data-only SIM kaart van Telenet kan dus op die manier niet geverifieerd worden, waardoor de chatfunctie uitgeschakeld wordt.

 

Pas dan zie je in de Chatfunctie dat je "verbonden" bent.

Je word dus (zonder dat je het zelf beseft) verbonden met de Chatserver van Google (eigenlijk niet van Google maar van Google's telecom operator "Jibe Mobile"), en deze behandelt al je berichten...


@patrick37  schreef:

Dus je berichten app werkt in de praktijk zoals iMassage maar dan voor Android. 


Die "massage" vind ik wel een goeie 😁

 

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5891
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart

@Ex-Netweter  

Als ik een data only kaart gebruik kan ik wel perfect iMessage versturen via iPhone daar gaat niks via SMS. Enige dat je moet hebben is iCloud account dat geverifieerd wordt en dan kan je sturen via mobiele data. 

 

Ik gebruik gaan data kaart laat dat wel duidelijk zijn omdat ik toch 80 GB heb voor mobiele data omdat ik twee nummers heb ik de ONE up. 

 

EDIT : ja @Ex-Netweter  massage is altijd goed hé 😛 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5201
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart

@Ex-Netweter  en @Steven-E 

 

OK, na het lezen van jullie betoog over "berichten" en "smsjes" ben ik mee in jullie verhaal. Maar als ik het goed gevolgd heb is de data-only simkaart van Telenet dus beperkter dan die van Orange, want met die van Telenet kan je zelfs geen berichten sturen, en ook geen sms ontvangen, hetgeen met die van Orange wel mogelijk is (mits "berichten" van Google geïnstalleerd).


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5201
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart

@patrick37 

 

Ik gebruik die data-only card in een oude smartfoon die ik vooral als GPS met Waze gebruik in de vwatuur. 

Vroeger maakte ik een hotspot van mijn foon om dat te doen, als de "waze" foon zelf zijn eigen kaart heeft is dat dus minder omslachtig.

Op die manier blijft mijn foon gewoon in mijn jaszak zitten, via BT verbonden met de handsfree van de auto. En helemaal onafhankelijk van de "waze" foon, die via een magneet met zuignap aan de voorruit hangt.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart

@StefaanH vwatuur 😂


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5201
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart


@Wheng  schreef:

@StefaanH vwatuur 😂


Tja, ik schrijf soms al eens graag in pseudo fonetisch schrift 😋


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Activatie-SMS WhatsApp komt niet toe op datasimkaart


@StefaanH  schreef:

@Wheng  schreef:

@StefaanH vwatuur 😂


Tja, ik schrijf soms al eens graag in pseudo fonetisch schrift 😋


Als ge nu ook nog ne volkswagen hebt 😁


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes