Beantwoorden
Martine_
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Happy New Year! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

Op deze site staat in een afgesloten bericht dat een 078 nummer gratis zou zijn vanaf 1.1.2019 als je abonnement onbeperkt bellen voorziet (Ik heb een Wigo 9GB abonnement)

 

Omdat ik niet zeker was of zowel bellen met je smartphone als met je vaste lijn gratis is, heb ik telenet opgebeld. De medewerker zei me dat bellen naar 078 betalend is zowel voor de vaste lijn, als de smartphone, zelfs indien je een WIGO 9GB hebt.

 

Wat is nu correct ...

0 Likes
19 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

@Martine_  deze nummers zullen niet gratis zijn maar betalend want dat zijn speciale nummers. Zie hier ook alle informatie rond de speciale nummers. 

 

https://www2.telenet.be/nl/tarieven/wigo/

 

 

Schermafbeelding 2020-12-30 om 12.16.14.png


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?


@Martine_  schreef:

Wat is nu correct ...


Dat hangt af wat je begrijpt onder het woord "gratis" en "betalend" 😁...

Het juiste antwoord is:

078 nummers worden op dezelfde manier (= zelfde tarief) gefactureerd als binnenlandse vaste (geografische) nummers.

 

Met andere woorden:

  • als je een tarief hebt met onbeperkt bellen naar Belgische vaste lijnen, dan zijn de oproepen naar 078 nummers hierin inbegrepen.
  • als je een belbundel hebt met een aantal minuten bellen naar Belgische vaste lijnen, dan worden de oproepen naar 078 nummers meegeteld in deze minuten.
  • buiten de bundel worden oproepen naar 078 nummers gefactureerd als oproepen naar een vaste lijn.

Je kan dus niet zeggen dat het "gratis" is (zoals een 0800 nummer), maar wel dat ze "inbegrepen" zijn in je belbundel.

 


@patrick37  schreef:

deze nummers zullen niet gratis zijn maar betalend want dat zijn speciale nummers. Zie hier ook alle informatie rond de speciale nummers. 

https://www2.telenet.be/nl/tarieven/wigo/


Dat is onjuist. 078 nummers zijn geen "speciale nummers", maar "niet geografische" nummers (je kan dus niet zien in welke zone een 078 abonnee gevestigd is).

Trouwens, ik zie "078" nergens staan jouw lijstje hierboven?

 


@Martine_  schreef:

Omdat ik niet zeker was of zowel bellen met je smartphone als met je vaste lijn gratis is, heb ik telenet opgebeld. De medewerker zei me dat bellen naar 078 betalend is zowel voor de vaste lijn, als de smartphone, zelfs indien je een WIGO 9GB hebt...


Zoveelste staaltje van onkunde / onwetendheid van de Telenet helpdesk. Onbegrijpelijk dat zelf zij de juiste info niet (kunnen) geven 😫.

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

Er bestaat al een verhitte discussie over dit onderwerp 😉

https://www.netweters.be/t5/Surfen-bellen-sms-en/Bellen-naar-078-nummers-inbegrepen-in-abonnement/td...


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

@Ex-Netweter  kan jij dan ook uitleggen waarom telenet deze informatie geeft op hun eigen website : 

 

https://www2.telenet.be/nl/business/inspiratie/efficiente-dienstverlening-met-servicenummers/

 

Schermafbeelding 2020-12-30 om 13.16.35.png


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

@Ex-Netweter   Ik volg jou redenering. Trouwens een 0800 nummer is misschien gratis voor de beller maar niet voor de bezitter van het nummer. Een beetje zoals "port betaald door bestemmeling".



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?


@patrick37  schreef:

@Ex-Netweter  kan jij dan ook uitleggen waarom telenet deze informatie geeft op hun eigen website : 

 

https://www2.telenet.be/nl/business/inspiratie/efficiente-dienstverlening-met-servicenummers/

 

Schermafbeelding 2020-12-30 om 13.16.35.png


Goed opgemerkt. Dus toch niet volledig gratis voor de beller? @Suzy 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

@Martine_ 

Toevallig net gebeld naar zulk nummer. (Bank)

Heb gebeld met triiing. Dat is gratis. Ik heb geen spoor van kosten teruggevonden.

Het zal dus wel gratis zijn.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

@patrick37 

Wat begrijp je dan niet in mijn uitleg van de vorige post?

Ik heb gewoon gezegd dat 078 nummers (wat betreft tarifering voor de klant) niet beschouwd worden als "speciale nummers", en dus hetzelfde tarief hebben als een nationale oproep.

 

De info die je hierboven post spreekt dat niet tegen.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

@Ex-Netweter  het is toch een opmerking die ik heb gevonden en het spreekt zich in mijn ogen tegen dat het een gratis nummer zou zijn. Er staat letterlijk de klant betaald een gedeelte van de kost. Wat jij daar onder verstaat weet ik niet maar als ik een gedeelte van de kosten moet betalen is dat niet gratis. 

 

Ga er ook niet verder over in discussie en we zullen zien wat @Suzy hier over kan bijdragen zodat we een duidelijk antwoord hebben. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?


@Steven-E  schreef:

@patrick37  schreef:

@Ex-Netweter  kan jij dan ook uitleggen waarom telenet deze informatie geeft op hun eigen website : 


Goed opgemerkt. Dus toch niet volledig gratis voor de beller? @Suzy 


Er wordt toch nergens beweerd dat 078 voor de beller volledig gratis is? De beller betaalt hiervoor hetzelfde tarief als een nationale oproep.

Met andere woorden: je betaal hiervoor je maandelijks abonnement met inbegrepen nationale belminuten: in die zin is dat niet gratis, maar "inbegrepen" ...

Ex-Netweter
 

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?


@patrick37  schreef:

@Ex-Netweter  het is toch een opmerking die ik heb gevonden en het spreekt zich in mijn ogen tegen dat het een gratis nummer zou zijn. Er staat letterlijk de klant betaald een gedeelte van de kost. Wat jij daar onder verstaat weet ik niet maar als ik een gedeelte van de kosten moet betalen is dat niet gratis. 


Mag ik jouw eerst een simpele vraag stellen: Hoeveel betaal jij voor een gesprek naar een vaste lijn? Dan zal ik antwoorden wat ik daaronder versta ...

 

PS - Ik heb nergens gesproken over "gratis" ??

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

@Ex-Netweter  ik bel nooit naar een vaste lijn ik bel enkel naar gsm nummers. En waarschijnlijk geloof je dat niet maar het is toch echt zo. En op deze manier van antwoorden en vragen stellen gaan we off topic. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?


@louishufk  schreef:

@Martine_ 

Toevallig net gebeld naar zulk nummer. (Bank)

Heb gebeld met triiing. Dat is gratis. Ik heb geen spoor van kosten teruggevonden.

Het zal dus wel gratis zijn.


Dat is niet gratis. Dat zit in uw pakket. Gratis is in mijn ogen als je helemaal niets moet geven om het te krijgen. De moment dat je een bepaald abonnement moet betalen om het te krijgen is het niet meer gratis. Dus strikt gezien is 1 kopen + 1 gratis niet gratis maar zit het in het pakket. 😂

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?


@patrick37  schreef:

@Ex-Netweter  kan jij dan ook uitleggen waarom telenet deze informatie geeft op hun eigen website : 

 

https://www2.telenet.be/nl/business/inspiratie/efficiente-dienstverlening-met-servicenummers/


Je moet een 078 nummer zien als een doorgeschakeld gesprek. Achter een 078 nummer nummer zit een geografisch nummer.

Als jij bijvoorbeeld naar het 078 nummer van je bank of ziekenfonds belt, wordt het gesprek doorgeschakeld naar het regionaal kantoor van de bank, of naar een call center.

Er zijn dus altijd 2 gesprekken:

  1. jij belt naar het 078 nummer (en betaalt hiervoor hetzelfde tarief als een nationaal gesprek).
  2. je wordt doorverbonden met de eigenaar van het 078 nummer: dat gedeelte van het gesprek betaalt de onderneming.

Vandaar de uitleg in de bovengenoemde tabel dat de klant èn de onderneming elk een deel betaalt.

Dus voor de klanten die "gratis" bellen naar nationale nummers, is het gesprek naar 078 ook "gratis". Ik noem dat niet gratis: je hebt ervoor betaalt in je maandelijks abonnement.

 

Het is net zoals bij TV: je kijkt ook "gratis" naar VTM (want het is inbegrepen in je maandelijks abonnement, dus is het niet echt "gratis") ??