Beantwoorden
Danibell
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Alles op zijn plek! De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol!

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

Beste,

ik moet naar een 078 nummer bellen. https://radio2.be/de-inspecteur/078-nummers-zijn-dat-dure-betaallijnen

Blijkbaar zou er een wet zijn die zegt dat het in het abonnement moet zitten maar waar vindt ik dat.

Zoeken met de term 078 en in combinaties met "bellen, nummer, ..) heeft mijn nergens gebracht.

Maak hier eens een duidelijk statement

Tags (4)
0 Likes
18 reacties
Danibell
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Alles op zijn plek! De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol!

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

aanvulling:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-zijn-diensten-van-derden/

 

voor 0800 nummers staat dat het gratis is, waarom staat er dan niets voor 078?

Als het gratis is, mag dat er toch ook staan.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

@Danibell 

078 nummers zijn niet terug te vinden in de reeks speciale nummers. Waarschijnlijk is het er dan ook geen.

zie foto.

Knipsel.PNG


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?


voor 0800 nummers staat dat het gratis is, waarom staat er dan niets voor 078?

Als het gratis is, mag dat er toch ook staan.

 

@Danibell 

0800 zijn altijd gratis. 078 zullen alleen gratis zijn als de gewone zone nummers ook gratis zijn. Dus afhankelijk van uw abo.


 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
_XiroN
Professional Weetjesweter
Berichten: 44
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Say what?!

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

Als ik me niet vergis zijn 078 nrs gelijkgesteld geworden met regionale oproepen... 

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

@_XiroN 

Dat dacht ik ook. Dat betekend dan ook dat vaste telefonieklanten die in de piekuren moeten betalen voor oproepen ook zullen moeten betalen voor 078 nummers.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
_XiroN
Professional Weetjesweter
Berichten: 44
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Say what?!

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

@louishufk idd maar niet meer of minder dan een 'normaal' telefoontje in deze piekuren 😉

 

Het zijn telefoonnummers die op je telefoonfactuur aangerekend worden aan het normale zonale tarief.

 

Ex-Netweter
 

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?


@_XiroN  schreef:

Als ik me niet vergis zijn 078 nrs gelijkgesteld geworden met regionale oproepen... 


Lokale, zonale, regionale, ... oproepen bestaan in België al lang niet meer, alleen nationale 😏.

078-nummers zijn zogenoemde niet-geografische nummers. Met andere woorden: je kan aan het nummer niet zien naar welke telefoonzone je belt.

 

Naar aanleiding van een arrest van het Europese Hof van Justitie (Comtech arrest, dat ging over de tarifering van niet-geografische 0180-nummers in Duitsland) heeft het BIPT in december 2017 beslist dat de kosten voor een gesprek naar een 078-nummer dezelfde moeten zijn als voor een "normaal" gesprek naar een vast (geografisch) nummer.

 

De operatoren hebben één jaar tijd gehad om zich in regel te stellen. Sedert december 2018 is er dus geen tarief verschil meer tussen een 078-nummer en een ander vast nummer.

  •  als je bijvoorbeeld een mobiel abonnement hebt met een aantal belminuten, dan zijn de 078-nummers (sedert 12-2018) inbegrepen in de belminuten
  •  als je een tarief hebt waarbij je betaalt voor de gesprekken tijdens de piekuren, dan betaal je hetzelfde tarief voor de gesprekken naar een 078-nummer
  •  als je gratis belt naar vaste lijnen, dan bel je ook gratis naar 078-nummers, enz ...

Vandaar dat 078 niet in de lijst staat van "speciale nummers" ...

 

 

 

 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

@Ex-Netweter 

 

Een correcte analyse 👍


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?


@Ex-Netweter  schreef:

De operatoren hebben één jaar tijd gehad om zich in regel te stellen. Sedert december 2018 is er dus geen tarief verschil meer tussen een 078-nummer en een ander vast nummer.

  •  als je bijvoorbeeld een mobiel abonnement hebt met een aantal belminuten, dan zijn de 078-nummers (sedert 12-2018) inbegrepen in de belminuten
  •  als je een tarief hebt waarbij je betaalt voor de gesprekken tijdens de piekuren, dan betaal je hetzelfde tarief voor de gesprekken naar een 078-nummer
  •  als je gratis belt naar vaste lijnen, dan bel je ook gratis naar 078-nummers, enz ...

Vandaar dat 078 niet in de lijst staat van "speciale nummers" ...

 


Is niet helemaal correct
Een gesprek naar 078 is altijd betalend.
Ook als je gratis kunt bellen naar vaste nummers
Ik heb even een factuur opgezocht. Ik heb een Wigo abo (met onbeperkt bellen)

078.JPG

0 Likes
Ex-Netweter
 

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

Wat ik hierboven schrijf is wel correct: ik heb geschreven wat de providers wettelijk (niet) mogen aanrekenen.

Ik kan natuurlijk niet zien wat ze wel (incorrect) aanrekenen ☹️

Indien dit een factuur is van nà december 2018, dan kan je deze - ten onrechte gefactureerde - gesprekken betwisten en niet betalen voor volgende redenen:

  1.  in strijd met de BIPT regelgeving (besluit van 14/12/2017), zie https://www.bipt.be/public/files/nl/22392/Mededeling_078_nummers.pdf
  2.  in strijd met de wet (artikel 109 van de wet van 13 juni 2015): die zegt dat de tarieven aangerekend door een operator uitvoerig moeten beschreven zijn (in het contract en/of de website). De 078-tarieven staan niet (in detail) vermeld op de website, het zijn dus geen "speciale nummers", en mogen dus niet apart aangerekend worden.

[EDIT]

Ik zie nu pas jouw screenshot.

  •  van welke datum is deze aanrekening?
  •  gesprekken naar 078 zouden moeten staan bij "nationale gesprekken naar vast"

 

 

louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

@Bolletje 

Uw foto is wel uit een oude rekening. SMS kostte toen nog 0,15 euro.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

Factuur is van januari 2019
En een sms ticket voor De Lijn kost nog steeds € 0,15

Ex-Netweter
 

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

Zo kunnen we bezig blijven ...

Ik vind het jammer dat hier de verkeerde informatie verspreid wordt, aan de hand van een screenshot van een oude factuur 😫

Dat schept alleen verwarring en heeft geen enkele toegevoegde waarde voor Netweters ☹️.

 

Ik had duidelijk geschreven dat de nieuwe regeling ingaat december 2018.

Een factuur van januari 2019 (met de gesprekskosten van december 2018) bewijst dus niet hoe de 078-nummers vandaag gefactureerd worden.

 

Je hebt dus al jouw facturen genomen van de laatste 12 maanden, en inderdaad deze eruit gehaald waarop ze voor de laatste keer de 078-nummers hebben aangerekend ??? Ik ben er zeker van dat je geen enkele recentere factuur hebt gevonden waarop 078-nummers aangerekend worden 😏.

 

@louishufk  schreef:

Uw foto is wel uit een oude rekening. SMS kostte toen nog 0,15 euro.

SMS naar speciale nummers worden altijd apart gefactureerd (buiten bundel)

 

 

0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Bellen naar 078 nummers inbegrepen in abonnement?

OK, dan ben ik een leugenaar
Alsof ik elke maand naar een 078 nummer moet bellen.
Einde discussie

0 Likes