Beantwoorden
JarneD
Freshman Meerweter
Berichten: 76
Een bus vol! Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig!

Contactnaam gelinkt aan telefoonnummer?

Dag Netweters,

 

Een bizarre vraag met hopelijk een oplossing! 🙂

 

Ik belde zopas iemand op waar ik nog nooit naartoe gebeld had en die persoon zag "Jarne SPES" staan op zijn telefoon. SPES is een organisatie van vroeger waar ik in zat. 

 

Concrete vraag: kan een gsm nummer an sich een soort ID doorsturen naar een telefoon?

Randinfo: ik heb een Huawei Mate 20 Pro sinds 1,5 jaar maar zit al 10j niet meer in die organisatie.

 

Gekke vraag hé? Benieuwd naar jullie opvattingen... 

0 Likes
9 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Contactnaam gelinkt aan telefoonnummer?

@JarneD 

Als die persoon u als contact in zijn telefoon heeft staan gaat dat toestel u aan uw nummer herkennen.

Je kan die naam dus alleen kwijtraken als je uw nummer verandert of de andere u uit zijn contacten gooit of uw naam wijzigt.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JarneD
Freshman Meerweter
Berichten: 76
Een bus vol! Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig!

Contactnaam gelinkt aan telefoonnummer?

@louishufk Merci voor je reactie. Ik ken die persoon niet, hij mij ook niet, nog nooit met elkaar gebeld en ik sta zeker niet in zijn contactlijst. Dat is juist het gekke.. Ook omdat ik verschijn met de naam van een organisatie die er al 10j niet meer is.. 

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Contactnaam gelinkt aan telefoonnummer?

@JarneD 

Eventjes verder gekeken en gevonden dat er nog zijn die dit ervaren hebben.

De conversatie die daarover geschreven is zie je hier:

https://community.consumentenbond.nl/computers-elektronica-5/nummerweergave-smartphone-20086

Wat de uitleg bij uw ervaring is kan jij misschien vinden.

Laat eens weten.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Contactnaam gelinkt aan telefoonnummer?

Ik maak wel regelmatig het omgekeerde mee: ik bel naar iemand (voor de eerste keer) en ineens staat die zijn naam op mijn scherm ipv het nummer.

 

Ik moet er wel bijzeggen dat het steeds om een bedrijf gaat of een zelfstandige die ook een website hebben waar hun nummer opstaat.

 

Of VoIP (dus VoLTE of VoWIFi) hier iets mee te maken heeft, dat kan ik niet bevestigen noch ontkennen. Het zou kunnen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JarneD
Freshman Meerweter
Berichten: 76
Een bus vol! Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig!

Contactnaam gelinkt aan telefoonnummer?

@StefaanHExact! Dat is toch eigenaardig? Ik hoop dat iemand weet hoe dat zou komen, want dan weet ik ook hoe ik (in mijn geval de foute) info kan laten aanpassen...

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5845
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Contactnaam gelinkt aan telefoonnummer?

@JarneD  zou het kunnen zijn dat de persoon waar je heen hebt gebeld met een app werkt zoals Caller ID , Orange telefoon , Showcaller of iets van die apps ? Dan krijgt de persoon in kwestie een onbekende oproep maar door die app zal je nummer achterhaald worden om je toch herkenbaar te maken. Het zou zo iets kunnen zijn als ik er over nadenk anders heb ik geen andere verklaring.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5197
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Contactnaam gelinkt aan telefoonnummer?

@JarneD 

Hoe het zit op uw toestel weet ik niet. Op mijn Samsung kan ik het volgende doen:

In de telefoon app ga ik naar de instellingen. Ik zet Beller-id en antispambeveiliging aan.  Verder ben ik niet geweest, want ik geef geen autorisaties.

Controleer toch eens goed alle instellingen van je telefoon app.

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Contactnaam gelinkt aan telefoonnummer?


@janne_man  schreef:

Hoe het zit op uw toestel weet ik niet. ...

... Controleer toch eens goed alle instellingen van je telefoon app.


Het heeft niets te maken met het toestel van @JarneD , maar met het toestel van degene die hij opbelt, en die zijn naam ziet (hoewel niet in zijn contacten) ...

 


@JarneD  schreef:

Concrete vraag: kan een gsm nummer an sich een soort ID doorsturen naar een telefoon?

Gekke vraag hé? Benieuwd naar jullie opvattingen... 


Kort antwoord: Neen

Een GSM stuurt alleen zijn nummer door naar de ontvanger.

 


@JarneD  schreef:

Ik hoop dat iemand weet hoe dat zou komen, want dan weet ik ook hoe ik (in mijn geval de foute) info kan laten aanpassen...


Het juiste antwoord is al gegeven door @patrick3 

De persoon die jij opbelde heeft een App zoals "Caller Name ID" of "True ID caller Name and Location"

 

De bedoeling van zo'n App is dat je bij het ontvangen van oproepen van "onbekende nummers" een Naam te zien krijgt. Zo kan je zelf beslissen of je de oproep aanneemt of niet.

Een handige App ter voorkomen van Spam oproepen. 

Ook voor het blokkeren van sms'sen van gekende spammers.

Zelfs als je geen naam ziet, zie je de locatie van de oproeper (aan de hand van land- en netnummer).

 

Die Apps hebben een Database met miljoenen telefoonnummers. Vraag is natuurlijk:

  • hoe geraakt jouw nummer in zo'n Database?
  • hoe geraak ik er weer uit?

Ik vermoed dat je aan zo'n App tijdens de installatie de toestemming geeft voor toegang tot jouw contacten. Op die manier hebben deze Apps toegang tot miljoenen nummers en contactnamen.

Zelfs als jij een privé nummer hebt, dat alleen gekend is door vrienden, en één van die vrienden heeft zo'n (ooit) App geïnstalleerd, dan komt jouw naam + nummer in hun Database 🤔

 

Hoe geraak je daar terug uit?

Nooit denk ik, want van GDPR hebben die Apps nog nooit gehoord 🙄.

 

PS. Je ziet dat soms ook in WhatsApp: een berichtje van iemand die niet in je contactlijst staat, en toch komt er een naam naast het telefoonnummer. 

  • WhatsApp wordt dagelijks gebruikt door 300 miljoen mensen
  • WhatsApp heeft 2 miljard gebruikers, waarvan dus naam en telefoonnummer gekend is in hun Database ...
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5197
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Contactnaam gelinkt aan telefoonnummer?


@Ex-Netweter  schreef:

@janne_man  schreef:

Hoe het zit op uw toestel weet ik niet. ...

... Controleer toch eens goed alle instellingen van je telefoon app.


Het heeft niets te maken met het toestel van @JarneD , maar met het toestel van degene die hij opbelt, en die zijn naam ziet (hoewel niet in zijn contacten) ...


Ja dat klopt, hetgeen ik geschreven had moest gaan over het ontvangend toestel. Ik stel gewoon vast dat deze optie aanwezig is op mijn toestel zonder dat ik daarvoor een app hoef te installeren. Op deze optie standaard is in Android 10 (of 9, toestel was oorspronkelijk 9 en na update 10) of dit een toevoeging is van Samsung, weet ik niet.

0 Likes