Beantwoorden
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

DNS-probleem ?

Beste netweters,

 

Ik ondervind sinds enige tijd problemen om op 2 websites te geraken, resp. joomlanl.nl en wned.nl. Met andere websites geen probleem tot dusver.

 

Dit is mijn configuratie:
HGW-modem - digicorder

en

HGW modem - Eigen router met vast IP - laptop vast bekabeld, krijgt IP via DHCP van de router.
en
HGW modem - Access Point - wifi toestellen ( laptop, phone, 2e laptop, receiver, enz.. ), krijgen allemaal IP via DHCP van de HGW-modem.

 

De HGW modem heeft als DNS uiteraard de standaard-DNS servers van Telenet ( 195.130.131.4 en 195.130.130.4 ), en als ik op mijn router dezelfde DNS'en instel, geraak ik met mijn vast bekabelde laptop niet op die websites.
Als ik op mijn router andere DNS'en instel ( 81.83.14.63 - overigens ook van Telenet - en 8.8.8.8 - van Google ) dan kan ik die sites probleemloos bereiken.
Als ik de laptop rechtstreeks aansluit op de HGW-modem: zelfde probleem.

 

Het Access Point staat vooralsnog ingesteld om de DNS'en van de provider (Telenet) te gebruiken. Zelfde probleem. Ik durf het voorlopig niet om in het Access Point andere DNS'en in te voeren om niet het risico te lopen om voor al mijn toestellen al mijn wifi-instellingen te moeten gaan resetten.

 

Wat zou hier het probleem kunnen zijn ?
- een probleem met de standaard DNS-servers van Telenet ? die ik overigens niet zelf kan wijzigen..
- een probleem met andere nameservers, in casu van die 2 sites ? Wned is een hosting-bedrijf en joomlanl.nl is daar toevallig gehost ?
- een ander probleem ?

 

Ik heb al dnsflush gedaan, maar zonder resultaat.

 

Dank voor uw mening(en)

0 Likes
16 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

DNS-probleem ?

Wat gebeurt er als je in de router als DNS het adres van de HGW (192.168.0.1) instelt?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Smokingcrop
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

DNS-probleem ?

Kan je op het moment dat je er niet naar kan surfen, wel het IP adres van de website opvragen?

 

Dit kan je via command line ('cmd' in start ingeven) testen door volgende commando:

 

 

nslookup joomlanl.nl

 

 

 

Dit zou hetzelfde IP moeten geven als wanneer je google gebruikt:

 

 

nslookup joomlanl.nl 8.8.8.8

 

 

 

Als ik dit zelf even uittest, dan kan de dns naam niet gevonden worden door bepaalde DNS servers..
Niet alleen Telenet, maar ook bv. 1.1.1.1 kan het niet vinden. 

 

 

nslookup joomlanl.nl 1.1.1.1
Server:  one.one.one.one
Address:  1.1.1.1

*** one.one.one.one can't find joomlanl.nl: Server failed
----------
nslookup joomlanl.nl 195.130.131.4
Server:  hobo.dnscache02.telenet-ops.be
Address:  195.130.131.4

*** hobo.dnscache02.telenet-ops.be can't find joomlanl.nl: Server failed
----------
nslookup joomlanl.nl 8.8.8.8
Server:  dns.google
Address:  8.8.8.8

Non-authoritative answer:
Name:    joomlanl.nl
Address:  185.104.28.39

 

 

 

Mogelijks hebben ze recent wat wijzigingen aangebracht aan hun DNS en moeten die nog upgedatet worden bij sommige servers.

Als het al enige tijd zo is, dan is er iets verkeerd met de hosting van wned.nl.

 

0 Likes
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

DNS-probleem ?

Beste Bjorn,

Dank voor uw reactie.

Ik heb even gedaan wat u voorstelt en aanvankelijk kon ik die 2 sites nog steeds niet bereiken, andere sites kon ik normaal bereiken. Maar na een aantal keren pagina refreshen en pijltje vorige pagina en terug (beetje foefelen dus), kwamen ze wel te voorschijn. Misschien uit de cache ? Cache volledig gewist en Firefox terug gestart en opnieuw proberen gaf opnieuw hetzelfde probleem.

Met andere browsers Chrome en Edge loop ik tegen hetzelfde probleem. Chrome zegt: DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN

Kan u daar iets uit besluiten ?

 

0 Likes
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

DNS-probleem ?

Beste Bjorn,

 

Kan u deze sites bereiken ? en zo ja met welke DNS ?

0 Likes
RedsFan
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Goed bezig! Say what?! On a roll... Tien op tien!

DNS-probleem ?

Ik kan ook niet op die websites, ligt vermoedelijk aan de telenet DNS

Blijkbaar 1 van de vele redenen waarom sommige niet het DNS gebruiken vd provider.....

Ingesteld met cloudflare dns geen probleem om die sites te bereiken (wel IPv4 en IPv6 instellen)

 

https://developers.cloudflare.com/1.1.1.1/setting-up-1.1.1.1/


WiGo (25 GB) , 300 Mbps Down / 20 UP , Go with the Good Flow.....
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

DNS-probleem ?

@eltee 

Ik gebruik ook andere DNS en kan probleemloos beide websites bereiken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

DNS-probleem ?

Beste netweters,

 

Blijkbaar zijn jullie er al langer van op de hoogte dat de DNS-servers van Telenet geen hoge toppen scheren. Krijgen DNS-servers dan geen onderhoud of kwaliteitsverbeteringen ?

 

Ik ben al vele jaren klant en ik weet niet of die vermelde DNS-servers 195.130.131.4 en 195.130.130.4  van bij aanvang ingesteld waren in mijn account. Het WAN-IP en de DNS-servers worden immers door Telenet toegekend. Maar het blijft raar dat ik jarenlang geen problemen heb ervaren en dat die problemen nu recent opduiken.

 

Ik heb getest met 81.83.14.63 ( ook van Telenet ) en die functioneert vlekkeloos. Het kan toch niet zijn dat in een DNS-park van tientallen DNS-servers er zijn die optimaal functioneren en andere die maar wat aan kwakkelen.

 

Is het mogelijk om die standaard toegekende DNS-servers door Telenet te laten wijzigen ? Ik zal nu alles via mijn router moeten laten lopen en dus zelf DNS-servers instellen, maar dat kan voor het grote publiek toch niet de bedoeling zijn ?

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

DNS-probleem ?


@RedsFan  schreef:

Ik kan ook niet op die websites, ligt vermoedelijk aan de telenet DNS

Blijkbaar 1 van de vele redenen waarom sommige niet het DNS gebruiken vd provider.....

Ingesteld met cloudflare dns geen probleem om die sites te bereiken (wel IPv4 en IPv6 instellen)

 

https://developers.cloudflare.com/1.1.1.1/setting-up-1.1.1.1/


Dat durf ik te betwijfelen. Die andere (gratis) DNS servers zijn meestal niet sneller (probeer DNS Benchmark maar eens) en ze zijn in veel gevallen een inbreuk op je privacy. Er wordt al eens gezegd: 'If it's free online, then you are the product.'


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

DNS-probleem ?


@eltee  schreef:

Beste Bjorn,

 

Kan u deze sites bereiken ? en zo ja met welke DNS ?


Op de smartphone was dat wat lastig, maar ik heb het juist geprobeerd en het lukt hier inderdaad niet. Ik heb even gecontroleerd via https://downforeveryoneorjustme.com/ en die bevestigt dat het probleem bij mij ligt. Ik werk via mijn eigen router die de HGW als DNS heeft ingesteld, dus ik werk met de standaard servers van Telenet. Via Tor Browser lukt het me wél.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
RedsFan
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Goed bezig! Say what?! On a roll... Tien op tien!

DNS-probleem ?


@sb  schreef:

@RedsFan  schreef:

Ik kan ook niet op die websites, ligt vermoedelijk aan de telenet DNS

Blijkbaar 1 van de vele redenen waarom sommige niet het DNS gebruiken vd provider.....

Ingesteld met cloudflare dns geen probleem om die sites te bereiken (wel IPv4 en IPv6 instellen)

 

https://developers.cloudflare.com/1.1.1.1/setting-up-1.1.1.1/


Dat durf ik te betwijfelen. Die andere (gratis) DNS servers zijn meestal niet sneller (probeer DNS Benchmark maar eens) en ze zijn in veel gevallen een inbreuk op je privacy. Er wordt al eens gezegd: 'If it's free online, then you are the product.'


Het gaat niet enkel om de snelheid, maar ook omdat er meer sites bereikbaar zijn waar de provider een blokkade oplegt zoals men vroeger ook zag als je bvb naar the pirate bay surfte kreeg je een Stop teken te zien van uw provider, met een alternatieve dns krijg je geen blokkade en kon je op die site. Inbreuk op privacy ? denk je misschien dat Telenet niet mee kijkt welke site's wij allemaal bezoeken ? ze weten dat ook hoor.... De slechtste op dat gebied is nog deze van google (8.8.8.8) die weten dan nog meer van jou.

PS: DNSbech gebruik ik ook regelmatig en telenetDNS is mss 1ms sneller dan bvb cloudflare, maar je kan wel op meer websites 🙂

 

https://developers.cloudflare.com/1.1.1.1/commitment-to-privacy/

 

Cloudflare commits that 1.1.1.1 was designed for privacy first, and as a result:

  • Cloudflare will never sell your data or use it to target ads. Period.
  • All debug logs, which we keep just long enough to ensure no one is using the service to cause harm, of are purged within 24 hours.
  • Cloudflare will not retain any personal data / personally identifiable information, including information about the client IP and client port.
  • Cloudflare will retain only limited transaction data for legitimate operational and research purposes, but in no case will such transaction data be retained by Cloudflare for more than 24 hours.
  • Cloudflare will only retain or use what is being asked, not who is asking it. Unless otherwise notified to users, that information may be used for the following limited purposes:
  • Under the terms of a cooperative agreement, APNIC will have limited access to query the transaction data for the purpose of conducting research related to the operation of the DNS system.

Frankly, we don’t want to know what you do on the Internet — it’s none of our business — and we’ve taken the technical steps to ensure we can’t.


WiGo (25 GB) , 300 Mbps Down / 20 UP , Go with the Good Flow.....
0 Likes
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

DNS-probleem ?

Ik heb in mijn router nu Cloudfare ingesteld.

Niettemin waren de beide sites vanochtend niet bereikbaar, deze namiddag weer wel. Er zit geen regelmaat in, dus waarschijnlijk ergens een server in de keten die hapert.

Zodra de sites opnieuw niet bereikbaar zal ik de test van @Smokingcrop eens doen, hopelijk leert mij dat iets meer.

Is er anders nog een manier om te zien waar er onderweg een hapering zit, laat staan dat ik er iets kan aan verhelpen...tenzij jullie daar kunnen in adviseren.

Alleszins is Cloudfare een snelheidswinst. Ik heb ook de 1.1.1.1 Warp geïnstalleerd op mijn smartphone en dat is inderdaad een stevige boost...

Dank voor het meedenken.

eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

DNS-probleem ?

Correctie: moet natuurlijk Cloudflare zijn..

 

Ik zag in het forum ook enkele topics over DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN. Is dit gerelateerd aan hetzelfde probleem ?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DNS-probleem ?

ik heb ook eens een jaar bij Wdned hosting gehuurd en had ook veel problemen, 

het is bij hen dat het soms fout loopt,

had een forum site op hun hosting lopen en de mails bij reactie werden soms niet gestuurd of pas de dag erna, ze hadden het zodanig sterk ingesteld dat er maar zoveel mails per uur mochten gestuurd worden of per dag dat er voor een forum met veel bezoekers er weinig succes mee kan bereikt worden.

 

heb die site eens in watismijnip.be gestoken ook en zie daar ook veel fouten in staan of dingen die hij niet ziet zelf.

dus ergens gaat er iets goed fout.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

DNS-probleem ?

Cloudflare, Inc. is a U.S. company...

 

En dus gebonden aan Amerikaanse wetten (herinner je de Patriot Act). Uiteraard verzamelt Telenet ook gegevens, dat zijn ze bij mijn weten verplicht door Europese wetgeving. Maar als ik wat privacy betreft moet kiezen tussen Europa en de VS, dan toch eerder Europa. Dat is misschien naïef, maar dan is dat maar zo.

 

Soit, ik ben aan het afwijken. 🥴


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.