De Netweters
annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Geen dataverbinding op nieuwe ONEup dataSIM kaart

Beantwoorden
Gaman
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Goed gevonden! Primeur! Follow the reader, reader! Twee handen vol!

Ik heb een probleem met een nieuwe OneUP datasimkaart.

 

Deze werd vorige week ontvangen via post en  door mij via de weblink geactiveerd. Deze SIM kaart zit in een (werkende!) TP-LINK M7350 mobiele router, met APN settings juist geparametriseerd (telenetwap.be, PAP, ...). Op de console van de TP-LINK krijg ik connection status 'connected' met LTE. De router ontvangt ook een extern IP adres (100.91.xxx.xxx). Is deze IP range echter geen 'interne' range, net zoals bvb de 192.168.xxx.xxx range? En zou ik geen ander IP adres moeten krijgen?

 

Bijgevolg kan ik geen enkele dataconnectie te maken (via PC of smartphone welke verbonden is via wifi of via USB met de router): niets werkt, zelfs een 'ping 8.8.8.8' geeft geen response. Reeds ipconfig release/renew uitgevoerd en 'netsh winsock reset', maar ook dit brengt geen soelaas.

 

De Telenet klantendienst zegt dat alles bij hen goed staat en ik maar eerst op een ander toestel moet testen. Aangezien deze router met mini-SIM formaat werkt vind ik het echter niet zo fijn om er eerst even een nano-SIM van te maken en achteraf steeds met plakkertjes en adapters te moeten werken ... Indien het dan ook niet zou werken moet ik maar een nieuwe SIM kaart gaan halen. Maar kan dit iets met de fysische kaart te maken hebben? Of is er eerder op de Telenet servers nog een 'missend vinkje'?

 

Ter info: de M7350 werkt tot nu toe met alle mogelijke datasim kaarten: Belgische, Spaanse, Italiaanse, Oostenrijkse ... Dus daar zou normaliter ook het probleem niet liggen.

 

Bedankt voor alle hulp!

 

Geert

 

0 Likes
Beantwoorden
16 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 1924
De slimste mens? Dat ben jij. It's your fourth party! Bye-bye Google, hello Yougle! Alles op zijn plek!

Je IP adres lijkt correct. Het komt uit de range die providers gebruiken om carrier grade NAT toe te passen.

Carrier grade NAT wordt courant gebruikt door ISP's omdat er simpelweg geen voldoende IPv4 adressen over zijn om elke mobiele SIM van een publiek IP adres te voorzien.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

 

https://help.edovia.com/hc/en-us/articles/115012824927-Carrier-Grade-NAT-Large-Scale-NAT#:~:text=The....

 

Maar zelf zal je ook nog NAT moeten configureren op je eigen MIFI router.

Heb je dit gedaan?  Welke default gateway heb je van Telenet toegekend gekregen ?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Beantwoorden
Gaman
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Goed gevonden! Primeur! Follow the reader, reader! Twee handen vol!

@Steven-E 

Bedankt voor de informatie!

Double NAT (Carrier Grade NAT + MiFi router 'strict' NAT) geeft inderdaad problemen op de eerste versies (zoals de mijne) van de M7350, waar je NAT en default gateway niet zelf kan instellen/aanpassen. Maar dit zou geen impact mogen hebben op 'gewoon' internet gebruik, toch? En zeker niet voor een ping instructie. De MiFi router geeft aan zijn DHCP clients als gateway zijn eigen intern IP adres mee. 

Een nieuwe MiFi Router kopen om dan toch op een ander probleem te stuiten zou een beetje spijtig zijn 😞

 

  

0 Likes
Beantwoorden
Ex-Netweter
 

@Gaman  schreef:

Bijgevolg kan ik geen enkele dataconnectie te maken (via PC of smartphone welke verbonden is via wifi of via USB met de router): niets werkt, zelfs een 'ping 8.8.8.8' geeft geen response


Wat bedoel je met "bijgevolg"

Volgens mij heeft jouw probleem niets met CGNAT te maken.

CGNAT is vooral een probleem als je servers draait (binnenkomende connecties)...

Kan het te maken hebben met een PIN lock op jouw SIM kaart?

 


@Steven-E  schreef:

Maar zelf zal je ook nog NAT moeten configureren op je eigen MIFI router.

Heb je dit gedaan?  Welke default gateway heb je van Telenet toegekend gekregen ?


Wat moet je hier configureren? kan je daar iets meer over zeggen?

Dat zou toch "out-of-the-box" moeten werken?

0 Likes
Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 1924
De slimste mens? Dat ben jij. It's your fourth party! Bye-bye Google, hello Yougle! Alles op zijn plek!

@Ex-Netweter  schreef:

@Gaman  schreef:

Bijgevolg kan ik geen enkele dataconnectie te maken (via PC of smartphone welke verbonden is via wifi of via USB met de router): niets werkt, zelfs een 'ping 8.8.8.8' geeft geen response


Wat bedoel je met "bijgevolg"

Volgens mij heeft jouw probleem niets met CGNAT te maken.

CGNAT is vooral een probleem als je servers draait (binnenkomende connecties)...

Kan het te maken hebben met een PIN lock op jouw SIM kaart?

Ik vermoed dat je bij een PIN lock zelfs geen IP adres krijgt.

CGNAT op zich is inderdaad geen issue.

 


@Ex-Netweter  schreef:

@Steven-E  schreef:

Maar zelf zal je ook nog NAT moeten configureren op je eigen MIFI router.

Heb je dit gedaan?  Welke default gateway heb je van Telenet toegekend gekregen ?


Wat moet je hier configureren? kan je daar iets meer over zeggen?

Dat zou toch "out-of-the-box" moeten werken?


Dat hangt er van af he.  Als je met corporate apparatuur werkt, zoals hier een Palo Alto firewall, dan moet alles manueel ingesteld worden, ook NAT.  Vermoedelijk is dat op de TP-Link niet nodig, maar ik wou het toch even vragen voor de zekerheid. 

 

 

Ik zou stap voor stap te werk gaan.

Kan je vanop de TP-Link een ping doen naar 8.8.8.8 (hopelijk biedt je router die mogelijkheid)

Indien ja, kijk dan toch maar of NAT en/of security rules correct staan op je TP Link.

Indien nee, kan je op de TP Link nagaan welke IP settings je gekregen hebt van Telenet ?
De default-gateway is hier belangrijk.  Kan je die pingen vanop je TP link router?

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
Gaman
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Goed gevonden! Primeur! Follow the reader, reader! Twee handen vol!

@Ex-Netweter 

'Bijgevolg' is inderdaad onjuist. Is eerder 'maar toch kan ik geen verbinding maken'.

Op deze MiFi router kan je inderdaad geen NAT of gateway configureren. Het werkt out of the box voor alle andere vroeger gebruikte SIM kaarten.

Ook geen PIN lock probleem: mijn SIM is wel degelijk unlocked en krijgt een LTE verbinding.

 

Bij een tracert naar 8.8.8.8 krijg ik 2 hops: 1: 192.168.2.1 (mijn MiFi router) en 2: 10.13.226.28. Deze tweede lijkt me ergens een Telenet node op de typische 10 range. En daar stopt het feestje ...

 

 

0 Likes
Beantwoorden
Gaman
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Goed gevonden! Primeur! Follow the reader, reader! Twee handen vol!

@Steven-E 

Een ping vanop die MiFi router werkt spijtig genoeg niet, dat zou het allemaal te makkelijk maken 😞

 

Misschien kan dit helpen: een tracert vanop mijn PC geeft 2 hops: de eerste is mijn MiFi router op 192.168.2.1 (intern IP adres volgens DHCP settings), de tweede is 10.13.226.28. Dit lijkt me toch ergens een eerste telenet node? En daar stopt de tracert. (Ter info: mijn MiFi router had op dat ogenblik extern IP 100.95.183.60).

 

Of zal ik dan toch maar eens een oude Android telefoon uit de schuif halen om daar eens mee te proberen ...?

 

0 Likes
Beantwoorden
Gaman
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Goed gevonden! Primeur! Follow the reader, reader! Twee handen vol!

Ook in smartphone (Samsung S8) werkt het niet.

Geen Ping, geen DNS Lookup, ...

 

Call naar helpdesk: normaal binnen de 2 werkdagen een antwoord. Afwachten ...

 

 

 

0 Likes
Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 1924
De slimste mens? Dat ben jij. It's your fourth party! Bye-bye Google, hello Yougle! Alles op zijn plek!

Gewoon een idee: staat toevallig data niet uit in Mijn Telenet bij oproepblokkeringen?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
Gaman
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Goed gevonden! Primeur! Follow the reader, reader! Twee handen vol!

Had ik nog niet nagekeken. Alles stond goed. "Mobiel internet (2G, 3G, 4G)" stond aangevinkt!

 

0 Likes
Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 1924
De slimste mens? Dat ben jij. It's your fourth party! Bye-bye Google, hello Yougle! Alles op zijn plek!

Dan zou ik voorlopig met je smartphone blijven testen.

Als je APN settings goed staan, moet het daar ook werken.

Hoe staat je APN geconfigureerd?

Al eens geprobeerd om "mobile.internet.be" als APN te gebruiken ipv "telenetwap.be" ?
King Surf en Kong Surf waren vroeger ook data-only abonnementen.  De screenshot hieronder doet me daarom vermoeden dat je met "mobile.internet.be" als APN misschien wel eens meer succes zou kunnen hebben.

 

https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/maak-uw-mobiel-toestel-klaar-om-te-surfen-mailen-...

 

Screenshot 2021-06-01 at 10.10.47.png


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Beantwoorden
Gaman
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Goed gevonden! Primeur! Follow the reader, reader! Twee handen vol!

Al eens geprobeerd om "mobile.internet.be" als APN te gebruiken ipv "telenetwap.be" ?

 

Ook al geprobeerd. Met "telenetwap.be" krijg ik het "4G+" icoontje. Met "mobile.internet.be" zijn er alleen de 3 signaalbalkjes, zonder 2/3/4G vermelding, en ook onmiddellijk "geen dataverbinding" bovenaan het scherm. "telenetwap.be" lijkt dus alleszins de juiste APN instelling. 

0 Likes
Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 1924
De slimste mens? Dat ben jij. It's your fourth party! Bye-bye Google, hello Yougle! Alles op zijn plek!

Als laatste test zou ik toch nog eens switchen van APN en dan eens je toestel herstarten.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Beantwoorden
Gaman
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Goed gevonden! Primeur! Follow the reader, reader! Twee handen vol!

Ook net geprobeerd ... nothing, niente, niets ...

0 Likes
Beantwoorden
Gaman
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Goed gevonden! Primeur! Follow the reader, reader! Twee handen vol!

Nogmaals de vrienden van de technische dienst opgebeld: is blijkbaar een gekend probleem met de nieuwe OneUP data sim kaarten: bij sommige kaarten wordt data geactiveerd en bij andere kaarten niet. Ze lossen het één voor één op als de klanten er voor bellen ...

 

0 Likes
Beantwoorden