Beantwoorden
rainbowniagara
Freshman Weetjesweter
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Hoe Chromecast verbinding laten maken via hotspot?

Hoi

Ik heb op mijn tweede verblijf geen internet/wifi. 

Ik heb wel een smartphone met internet. Ik kan wel mijn internet delen via een hotspot via smartphone. Ik heb ook een Google Chrome Cast. Juist gekocht.

Denken jullie dat het mogelijk zou zijn om mijn Chrome Cast te gebruiken op mijn tv in het tweede verblijf via de hotspot om zo naar tv te kijken? Via tablet zou het gaan (heb ik al uitgetest buitenshuis), maar voor mijn moeder is dit scherm te klein. Dus zou ik het op de tv moeten kunnen aanschakelen. Al weet ik niet of dit een stabiele verbinding zou zijn.

Mijn buren hebben jaren geleden een telenet kaart gaan halen die ze in de tv gestoken hebben en zo naar tv kunnen zien, maar ik heb geïnformeerd bij Telenet en deze kaart zou binnenkort verdwijnen. Mijn buren hebben ook geen internetaansluiting.

Ik heb wel te horen gekregen dat ik een internetaansluiting zou kunnen laten aanleggen en dan het contract telkens laten opschorten in de wintermaanden. Want ik ga enkel in de zomermaanden, vandaar dat ik ook geen permanente internetaansluiting zou willen aanleggen.

Bedankt alvast voor de tips

Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: Hotspot smartphone en chrome cast

37 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

Je kan nog altijd een 2de hands kaartje kopen en dit laten activeren. 

Zolang Telenet niet stop met DVB-C blijft het kaartje werken.

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

Zal zeker nog 5 jaar duren  en de hoofdzenders zullen zeker nog lange blijven

De Chrome Cast tv werkt perfect met een tethering verbinding

In de winter maanden stop zetten kan je zal dit niet bij de zelfde aanbieder kunnen doen valt te zien wat er in het contract staat (kleine letters )

Aan de kust zal het niet gaan er bestaat al een 2de verblijf abo tegen een voordeel prijs

rainbowniagara
Freshman Weetjesweter

Ik wist niet dat je zo'n kaart tweedehands kon kopen. Ik zal eens zoeken.

Nu enkel nog een tv kopen waar deze kaart inpast. Huidige tv is 25 j oud. Heeft altijd gewerkt totdat analoog signaal uitgeschakeld werd 

Inderdaad geïnformeerd voor een tweedeverblijfabonnement maar vermits ik maar alleen in de zomermaanden ga, had ik er weinig animo voor om dit af te sluiten. Natuurlijk als het niet anders gaat, dan zullen we voor deze oplossing gaan.

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@rainbowniagara  schreef:

Ik wist niet dat je zo'n kaart tweedehands kon kopen. Ik zal eens zoeken.

Nu enkel nog een tv kopen waar deze kaart inpast. Huidige tv is 25 j oud. Heeft altijd gewerkt totdat analoog signaal uitgeschakeld werd 

Je kan ook zonder CI+ kaart naar het "Compact Signaal" kijken (dat is de vervanging van de analoge zenders).

Misschien is dat genoeg voor een zomerverblijf (20-tal zenders).

Let wel: zowel voor het ontvangen van het volledig aanbod (via de CI+ kaart), als voor het Compact signaal, heb je op je op je 2de verblijf een kabelaansluiting nodig, en een actief kabelabonnement (€21.32 per maand): Tarieven televisie

Inderdaad geïnformeerd voor een tweedeverblijfabonnement maar vermits ik maar alleen in de zomermaanden ga, had ik er weinig animo voor om dit af te sluiten. Natuurlijk als het niet anders gaat, dan zullen we voor deze oplossing gaan.

Geen idee of dit nog bestaat, maar vroeger kon je bij Telenet uw abonnement tijdelijk "bevriezen" (voorbeeld tijdens een verbouwing).

• je "bevriest" de aansluiting (via telefoontje naar het 666666 nummer).
  • je betaalt geen abonnement meer (modem wordt gedeactiveerd).
  • van zodra je terug in de woning bent, laat je de bevriezing opheffen, en je hebt terug internet + TV zonder kosten.

Enkele beperkingen:

• tijdens de opschorting bleef je "auteursrechten" betalen (ca 4.5€ per maand), hoe gek het ook klinkt.
  • je kan maximaal één keer per jaar het abonnement bevriezen.
  • het opschorten mag maximaal 6 maanden duren.
  • gekoppeld GSM abonnement liep gewoon door.

Ideaal voor een zomerverblijf om 6 maanden per jaar internet + TV te hebben?

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

Als het aan zee is het 2de verblijf heb je soms het rijgnet telenet  iets van vroeger

Dan zit tv er standaard in (enkel voor de oude gebouwen )

rainbowniagara
Freshman Weetjesweter

Hoi

Is inderdaad een buitenverblijf aan zee.

In het kostenpakket van het gebouw zit wel een bedrag voor kabeltv, maar vermits er geen analoog signaal meer wordt uitgezonden, heb ik eigenlijk nooit begrepen voor wat dit bedrag dient. Zou ik eigenlijk moeten navragen bij de syndicus.

Indertijd kon je wel een tv-kaart aanvragen, maar vermits ik telkens maar voor 1 dag verbleef, vond ik het de moeite niet. Plus het feit dat ik een nieuwe tv moest (en nog altijd moet) aankopen. Deze DBC kaart past niet in mijn tv.

Sowieso heb ik gemerkt dat ik een nieuwe tv moet kopen, want ik heb gezien dat ik geen hdmi-aansluiting. Dus de google chrome cast zou sowieso niet gaan.

Het bevriezen van het abonnement heb ik inderdaad ook vernomen. Alleen moet er dan wel internet aangelegd worden. Dat is natuurlijk een kleine moeite. Alleen maar zien dat ik dan daar ben op de moment dat de installateur langs komt. Wat niet evident is om verlof te nemen, maar dat moet ik erbij nemen.

Bedankt alvast voor jullie raadgevingen

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter

Als je TV een DVB-C tuner heeft kan je ook afstemmen op het compacte signaal (20 tal zenders). Enkel de VRT zenders zijn in HD de rest in SD.

Hou het eenvoudig.
luc55
Freshman Meesterweter

Gewoon eens zien dat je geen oude tv meer hebt niet ouder dan 10 jaar

En een coax kabel mee nemen naar zee en waar tv bakje is de coax kabel in stekken

en de tv laten scannen

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/tv-en-entertainment/installatie/compact-signaa...

Deze zenders heb je altijd (hoofdzenders )

Voor de rest van zenders  heb je een kaartje nodig pas op als je laatste zit op de coax kabel kan het zijn dat dat kaartje niet goed werkt dit heb je wel door dit systeem van vroeger

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Is inderdaad een buitenverblijf aan zee.

In het kostenpakket van het gebouw zit wel een bedrag voor kabeltv, maar vermits er geen analoog signaal meer wordt uitgezonden, heb ik eigenlijk nooit begrepen voor wat dit bedrag dient. Zou ik eigenlijk moeten navragen bij de syndicus.

Dat bedrag dient voor de gemeenschappelijke kabel aansluiting van het gebouw, dat intern doorverdeeld wordt naar de TV aansluiting van de verschillende appartementen.

Dan heb ik de perfecte oplossing voor jou: koop een externe DVB-C tuner, éénmalige kost ca 40 EUR. Bijvoobeeld:

https://www.amazon.nl/Edision-aardontvanger-HDMI-kabel-WiFi-ondersteuning-afstandsbediening/dp/B09MD...

Edision Picco T265 PRO - Satelliet winkel CardWriter

Let wel dat de tuner DVB-C ondersteunt, de meeste van die apparaten ondersteunen DVB-C (kabel) en DVB-T2 (satelliet).

Hiermee kan je alle niet-versleutelde zenders ontvangen (20-tal) en DVB-C radiokanalen. Deze toestellen hebben een eigen afstandsbediening, je kan er mee opnemen (op een USB-stick), hebben een programmagids (2 dagen via DVB-C), etc ...

Sowieso heb ik gemerkt dat ik een nieuwe tv moet kopen, want ik heb gezien dat ik geen hdmi-aansluiting. Dus de google chrome cast zou sowieso niet gaan.

Niet nodig om een nieuwe TV te kopen.

De externe DVB-C ontvangers hebben meestal een SCART of een analoge VIDEO uitgang, waarop je TV kan aansluiten.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter

DVB-T en DVB-T2 is voor aardse zenders (Gewone antenne)

DVB-S en DVB-S2 is voor satelliet

Hou het eenvoudig.
flip1953
Freshman Meesterweter

Bedankt voor de correctie.

De "DVB-C ontvangers" die ik hieboven bedoelde, ondersteunen dus DVB-C (kabel) en DVB-T/T2 (antenne).

Een goedkope (en voorlopige) oplossing om met een oude TV nog naar de niet-verselutelde Telenet zenders te kijken (tot DVB-C uitgefaseerd wordt).

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@flip1953  En als je dicht tegen Knokke zit kan je via de antenne nog gratis kijken naar de NPO zenders dat gratis op dvb-t2 zit in Nederland in 1080p kwaliteit en de regionale zender van Zeeland.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
rainbowniagara
Freshman Weetjesweter

Bedankt voor de tip.

Ik zal eens een coax kabel meenemen om te proberen. In elk geval het toestel is zeker 30j oud. 

Ik zit wel ver van Knokke, eerder dicht tegen De Panne. 

Ik ga ook eens mijn licht opsteken voor het aangeraden toestel om aan te sluiten.

Bedankt voor alle tips

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@rainbowniagara  Als je dichter bij de panne zit dan zal het niks zijn, misschien dat je de Franse zenders dan gratis kan bekijken via DVB-T2.

maar denk dat die ontvanger enkel maar 1 tuner voorkeur heeft, ofwel kabel zenders of de antenne zenders, niet bieden samen (als dit 1 tuner is).

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400