Beantwoorden
Framboos
Freshman Meerweter
Berichten: 138
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Hoe kan ik mijn simkaart uitschakelen?

Binnenkort ga ik op reis naar Amerika. Ik zou mijn Simkaart willen uitschakelen, zodat ik niet onnodig gebeld kan worden.

Dit lukt blijkbaar niet :  op mijn samsung telefoon  A41, bij het Sim-kaartbeheer krijg ik telkens de mededeling :

"Kan deze SIM-kaart niet uitschakelen, er moet minstens één SIM-kaart zijn ingeschakeld.

Hoe kan ik de SIM-kaart uitschakelen (zonder die eruit te halen, zodat ik eventueel wel zelf nog kan bellen)

 

Titel gewijzigd door Lieselotte (mod) | Vorige titel: Uitschakelen SIm kaart

 

 

40 reacties
Framboos
Freshman Meerweter
Berichten: 138
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Hoe kan ik mijn simkaart uitschakelen?

Hartelijke dank voor de hulp hier,

en nog vraagje :

Welk bericht hoort de beller als hij naar mij belt en mijn nummer geblokkeerd is ?

Gaat dat bericht dan nog naar de voice mail ?

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2742
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Hoe kan ik mijn simkaart uitschakelen?

Ik dacht bezet toon

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5214
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe kan ik mijn simkaart uitschakelen?

Als je ontvangst in het buitenland blokkeert, dan gaat elke oproep naar je voice mail. Dat maakt niets uit noch voor jou, noch voor degene di u belt.

@flip1953 @Jari_Opsomer 

Als @Framboos toch wil bellen, zet @Framboos de roaming terug aan. Het voordeel van deze methode is dat @Framboos steeds de controle heeft. Je weet nooit wat er kan gebeuren. Het gaat over onvoorzien omstandigheden. Het zou kunnen dat in deze omstandigheden er plots wel de nood is om gebeld (eenmalig) gebeld te worden. Zeg nu zelf wat is dan het handigst op je gsm roaming aan/uit zetten of in nood een dure dataverbinding maken met je toestel om de instelling bij Telenet te veranderen en dan nog eens dank zij Murphy een oeps probeer het later nog eens te krijgen.

 

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1620
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Hoe kan ik mijn simkaart uitschakelen?


@janne_man  schreef:

Als je ontvangst in het buitenland blokkeert, dan gaat elke oproep naar je voice mail. Dat maakt niets uit noch voor jou, noch voor degene di u belt.

Als @Framboos toch wil bellen, zet @Framboos de roaming terug aan. Het voordeel van deze methode is dat @Framboos steeds de controle heeft. Je weet nooit wat er kan gebeuren. Het gaat over onvoorzien omstandigheden. Het zou kunnen dat in deze omstandigheden er plots wel de nood is om gebeld (eenmalig) gebeld te worden.


Over wat de beste optie is kan je van mening verschillen: roaming aan/uit of oproepblokkering. Ieder methode heeft zijn voor- en nadelen.

Ik heb gewoon geantwoord op wat @Framboos zelf aangaf wat hij wilde:

  • hij wil niet kunnen gebeld worden.
  • hij wil zelf kunnen uitbellen.

Dan beantwoordt het blokkeren van oproepen in het buitenland volledig aan zijn behoefte 😊. Hij heeft ook aangegeven dat hij ter plaatse WiFi heeft, dus kan hij gemakkelijk op "Mijn Telenet".


@janne_man  schreef:

...  dan nog eens dank zij Murphy een oeps probeer het later nog eens te krijgen.


Daarin geef ik je gelijk. Met alle software issues bij Telenet, heb je altijd de kans dat "Mijn Telenet" tijdelijk niet bereikbaar is 🤔

Ik was wel positief verrast van de uitgebreide mogelijkheden op "Mijn Telenet" voor het instellen van de SIM kaart. Alle mogelijke scenario's en blokkeringen zijn aan/uit te zetten, limieten op de "buiten bundel" kosten instellen, limieten op de "Telenet Pay" (nieuw) in te stellen (per aankoop, per maand), etc ...

 


@Framboos  schreef:

Welk bericht hoort de beller als hij naar mij belt en mijn nummer geblokkeerd is ?


Dat hangt volledig af hoe de voicemail ingesteld staat.

  • als de voicemail ingesteld staat dat gesprekken "bij onbereikbaar" naar de voicemail gaan, dan gaan de geblokkeerde gesprekken waarschijnlijk ook naar de voicemail.
  • je kan bij Telenet de voicemail ook volledig uitschakelen. Waarschijnlijk krijgt de beller dan een boodschap "het nummer xxxx is tijdelijk niet bereikbaar" ?
Framboos
Freshman Meerweter
Berichten: 138
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Hoe kan ik mijn simkaart uitschakelen?

@flip1953 :

Lijkt me een goed idee om de voicemail uit te schakelen, hoe doe je dat ?

Jari_Opsomer
Experienced Meerweter
Berichten: 92
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Hoe kan ik mijn simkaart uitschakelen?

Waarom zou je je voicemail willen uitschakelen? Hier betaal je namelijk niet voor, waar je dan ook bent. Voicemails worden gewoon in België verwerkt (opgenomen, bewaard, ...). Je betaalt hier uiteraard geen roamingskosten voor. Laat je voicemail even al 't werk doen, en geniet gewoon van je vakantie.

BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 499
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Hoe kan ik mijn simkaart uitschakelen?

Persoonlijk denk ik dat al deze gegevens best nogal omslachtig zijn voor eigenlijk een eenvoudig iets. Ik begrijp dat sommige media verhalen van mensen met een bijzonder hoge factuur voor sommige wat paniek kan veroorzaken. Maar zulke toestanden komen niet meer voor. Er is nu namelijk een EU-wetgeving die operatoren verplicht om het surfen in het buitenland automatisch te blokkeren wanneer je voor meer dan 50 Euro (exclusief btw) aan mobiele data hebt verbruikt. Er is een extra handeling van jezelf nodig om deze blokkering op te heffen. Dit zorgt voor een betere bewustwording van een eventuele hoge factuur...je hebt er namelijk zelf mee ingestemd. Bij Telenet kan je zelfs die verbruikslimiet bepalen en kan je deze nog lager instellen dan de EU-wetgeving.

Maar al bij al moet je je geen zorgen maken als je gewoon enkele regeltjes volgt. De luxe van gewoon je gsm meteen te kunnen gebruiken zonder dat je allerlei instellingen moet hanteren is bijzonder groot. Zeker op vakantie...je weet maar nooit.

Als jij eender waar in het buitenland bent en iemand tracht je vanuit België te bellen dan zal voor de beller geen extra kosten in rekening worden gebracht. Dit komt omdat de beller niet kan weten waar jij je bevindt. Jij daarentegen weet wel dat je in het buitenland bent en van zodra je de oproep beantwoordt zal je hiervoor extra* moeten betalen.

Maar als je de telefoon niet beantwoord dan betaal je dus niets. Zelfs als deze oproep wordt doorgeschakeld naar je voicemail dan betaal je ook niets. Ik besef dat sommige hier iets anders hebben gepost maar geloof me...je betaal niets wanneer de oproep wordt doorgeschakeld naar je voicemail. Echter van zodra jij buiten de EU je voicemail raadpleegt dan betaal je wel iets extra.

Alle sms'jes die je in het buitenland ontvangt zijn gratis. Het beantwoorden van die sms'jes zijn net zoals telefoneren niet gratis*.

Je mobiele data schakel je best wel uit (data roaming) buiten de EU. Het enige echte (goedkope) alternatief hiervoor is om steeds op zoek te gaan naar WiFi of een plaatselijke (e)SIM te kopen. 

Door gewoon aandachtig te zijn en je oproepen en sms'jes niet te beantwoorden zal je niets extra's moeten betalen. Het voordeel is steeds dat je toch kan weten of iemand van het thuisfront je nodig heeft of niet. Je weet namelijk of ze je hebben trachten te bereiken of niet.

Wees ook niet bang wanneer je soms datakosten ziet verschijnen in de Telenet app terwijl je 100% weet dat je geen data van Telenet gebruikt (dataroaming uitgeschakeld of eSim voor data). Die zogenaamde spookroaming duikt wel vaker op bij Telenet zeker als je buiten de EU gaat. Het gaat hier meestal over bijzonder kleine bedragen en deze zullen na enkele dagen automatisch verdwijnen in de app.

Dus nogmaals...gewoon je dataroaming uitschakelen en genieten van je vakantie. Het thuisfront kan jouw altijd bereiken indien het nodig is en jij bepaalt of die oproep het waard is of niet om hiervoor te betalen.

*Er zijn hier en daar nog wel wat uitzonderingen. Zo zeg ik niets over het ontvangen van mms'jes. Deze zijn namelijk niet gratis maar als je de data roaming uitschakelt dan ontvang je deze ook niet meer. Ik beschrijf ook niets wat eventueel kan inbegrepen zijn in je bundel, de gratis EU roaming, de soms vreemde EU roaming, zoals vanuit eigen land naar een ander EU-land bellen is geen roaming,...


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 537
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

Hoe kan ik mijn simkaart uitschakelen?

Het heeft even geduurd, maar we kunnen eindelijk laten weten dat de pagina's zijn aangepast en verduidelijkt. Neem zeker zelf eens een kijkje op onderstaande artikels. De onduidelijkheden die jullie hebben aangekaart in deze thread zijn naar ons gevoel nu duidelijker opgenomen in de artikels (kosten bij bellen in het buitenland, voicemail beluisteren in het buitenland).

Alles wat je wil weten over roaming

Tarieven Mobiel


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5214
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe kan ik mijn simkaart uitschakelen?

Het is een goed overzicht, maar ik twijfel of het wel correct is. Houdt het overzicht ook rekening met prijs volgens verbruik?

Is het niet zo dat een prijs volgens verbruik in een Europese ruimte hetzelfde betaalt voor een communicatie als in België indien die belt naar een nummer binnen de Europese ruimte.

Dat de prijs volgens verbruik geen roamingkosten aangerekend wordt indien die gebeld wordt als die zich niet in België maar zich in de Europese ruimte bevindt?

...

Kan dat aangevuld worden (of een link toevoegen naar de desbetreffende pagina).

 

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2742
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Hoe kan ik mijn simkaart uitschakelen?

We hopen ook dat het juist is zeker als zwart wit staat moet je de prijs krijgen

daarna kan je niet zeggen het is fout op de web site

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5214
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe kan ik mijn simkaart uitschakelen?

Twee belangrijke woorden komen voor in die tekst:

  1. bundel
  2. belminuten

Als er één product is van Telenet dat buiten elke bundel valt, dan is dat mobiel prijs volgens verbruik.

Als er één mobiel product is zonder belminuten, dan is het prijs volgens verbruik,

Dat staat er ook zwart op wit.

@BjarneDe opmerking op de website over het grensgebied is volledig correct voor prijs volgens verbruik. De andere mobiele abonnees hebben meestal een voordeel, in België zijnde, maar verbonden met een buitenlands netwerk belt in zijn bundel naar elk EU land. Was die persoon op dezelfde plaats verbonden met het Telenet netwerk, dan belt die enkel in zijn bundel naar Belgische nummers.

Wat wel belangrijk is, als men de grens oversteekt, maar verbonden blijft met het Telenet netwerk, dan kan men kosten hebben zoals weergegeven is.