Beantwoorden
bennyl
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Dag van de Chocolade It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner!

Hoog dataverbruik op vaste tijdstippen

Als ik naar het dataverbruik van onze wigo kijk, zie ik dat mijn jongste zoon enorm veel dataverbruik heeft. Telkens om 22.00u 's avonds zie ik een verbruik rond de 1gb . Toen ik hem daarover aansprak zei hij dat hij steeds via wifi naar youtube keek en dat mobiele data zeker uitstond. En inderdaad... mobiele data stond uit en toch kwam er in het overzicht weer een verbruik van +- 1Gb bij zijn teller.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

0 Likes
10 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7769
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoog dataverbruik op vaste tijdstippen

@bennyl  Is dat een alleenstaand abonnement of gebruikt hij dat uit een pot met huisgenoten?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
bennyl
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Dag van de Chocolade It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner!

Hoog dataverbruik op vaste tijdstippen

Beste Ignace,

We hebben een wigo met 4 gsm (data) en een ipad (4g data). Er is dus een gemeenschappelijke pot van 60 gb te delen over ons 4.  Als ik op de telenet app kijk zie ik het (data)verbruik van de verschillende simkaarten.  Zo kan ik ook het aparte verbruik mijn zoon zijn simkaart zien, waar om 22.00u 's avond telkens +- 1 gb data gebruikt wordt. Als ik enkele weken terugkijk was het op een ander tijdstip, maar ook weer meerdere dagen na elkaar.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Hoog dataverbruik op vaste tijdstippen

@bennyl 

Is het mogelijk dat uw zoon om 22u00 niet meer via wifi kan werken en dat hij youtube laat open staan?

Zelfs als je dataverbruik uitschakelt moet je ook de apps beperken met onbeperkte data.

Ga naar onbeperkte data en schakel daar in elk geval youtube uit zodat deze ook niet op de achtergrond zijn gangen kan gaan.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
bennyl
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Dag van de Chocolade It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner!

Hoog dataverbruik op vaste tijdstippen

Hij kan constant op wifi, er is geen beperking op. Wat ik wel  raar vind is dat die grote data-hoeveelheden steeds op een afgerond tijdstip plaatsvinden.

Vb

11/7   22.00u   -> 1,6 Gb   

10/7 22.00u 1,1gb

9/7 22.00u 838 mb

8/7 22.00u 1,2gb

 

 

 

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Hoog dataverbruik op vaste tijdstippen

@bennyl 

Ik weet niet welke instelling het zou kunnen zijn, maar heb je al eens getest op een ander toestel of er op dat ogenblik hetzelfde gebeurt. Kan je hem niet eens vragen om hetzelfde op een ander toestel uit te voeren.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoog dataverbruik op vaste tijdstippen

@bennyl 

 

Heeft uw zoon misschien een of ander back-up programma ingesteld om regelmatig om 22.00 Hr van "iets" een back-up te maken, ergens in the cloud?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoog dataverbruik op vaste tijdstippen

@bennyl 

 

Een andere vraag: wat voor een toestel gebruikt uw zoon?

 

In mijn smartfoon, een Samsung S8, kan ik in instellingen - verbindingen - gegevensgebruik nagaan welke apps er hoeveel data doorgedraaid hebben gedurende een bepaalde periode.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
bennyl
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Dag van de Chocolade It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner!

Hoog dataverbruik op vaste tijdstippen

Ik heb gekeken naar het dataverbruik en youtube scoort het hoogst. (had ik ook wel verwacht). Het rare is echter dat er groot dataverbruik is op momenten dat hij slaapt (gsm is dan bij mij).

We hebben op zijn samsung gsm nu ook een aantal instellingen voor datagebruik van  apps aangepast.

Hopleijk lukt het.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoog dataverbruik op vaste tijdstippen

Kijk eens of “Adaptive Wifi” toevallig niet aan staat/stond.

 

https://www.samsung.com/au/support/mobile-devices/galaxy-note-8-what-is-adaptive-wifi/


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1679
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoog dataverbruik op vaste tijdstippen

@bennyl als het altijd rond 22u is, heeft het te maken met een "scheduled task" op de achtergrond.

Best even zien welke applicaties op de achtergrond nog kunnen draaien als het programma afgesloten is.Hetgeen wel kan zijn, als het vooral de youtube data is dat de "refresh youtube policy" om dat uur actief is en automatisch op de achtergrond in werking komt om 22u.

Dit kan wel ongeveer 1gb in beslag nemen.

Je kan ook de background activity afsluiten voor de youtube app zodat deze niet op de achtergrond kan draaien zonder dat de app openstaat.

Hier kan je bekijken hoe je dit afzet bij android toestellen : 

https://support-kn.digicelgroup.com/hc/en-us/articles/115013341788-How-to-stop-background-apps-from-...

veel succes!


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.