Beantwoorden
FistonPatron
Freshman Weetjeslezer
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! Hi there!

Low latency gaming onmogelijk

Hallo allemaal,
Ik loop al een tijdje tegen frustrerende ping spikes aan tijdens het online gamen op Rocket League (hit registration problemen, bal gaat bij contact met tegenstander een fractie van een seconde alle kanten uit). Omdat ik weet hoe belangrijk een stabiele verbinding is, ben ik gaan testen om te kijken waar de hapering vandaan komt.
Mijn setup en testgegevens:
  • Verbinding: Volledig bekabeld met een hoogwaardige netwerkkabel rechtstreeks op de Telenet-modem (wifi en powerlines zijn dus uitgesloten).
  • Probleem: Tijdens netwerktests zie ik heel duidelijke ping spikes optreden op de eerste Telenet-hop buiten mijn deur: dD5E0CF22.access.telenet.be.
  • Ervaring: Hoewel de testpakketjes (ICMP) niet altijd 1-op-1 doorlopen naar het eindstation, merk ik in de games zelf (het UDP-verkeer) wél degelijk de impact van deze spikes. Dit wijst vermoedelijk op micro-packet loss of jitter/bufferbloat op deze specifieke Telenet-node.
Zouden de Telenet-moderators of netwerkexperts hier eens naar kunnen kijken? Is er op deze specifieke node sprake van overbelasting (congestie) tijdens piekuren, of is er wellicht ruis (ingress) op de kabel in mijn straat/buurt waardoor deze hop zo instabiel reageert?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Screenshot 2026-09-02 205249.png
3 reacties
Schavuitje
Freshman Beetjesweter
Mooi, mooi! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Je kan zelf uitmaken of het congestie of ingress is. Je doet twee testen, één tijdens de piekbelasting (21u-22u) en één tijdens de dalbelasting (na 1u 's nachts).

Als de ping alleen slecht is tussen (21u-22u) is het overbelasting. 
Als de ping bij elke test slecht is, zal het ingress zijn.

Als het overbelasting is, kan je best naar een ander telecomnetwerk verkassen. In heel Vlaanderen zijn er klachten over de coaxkabelproviders Orange en Telenet 's avonds...

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@Schavuitje  Het is tussen 18 en 23 uur dat er overbelasting is, niet tussen 21 en 22 uur enkel.

dat is al maanden bezig.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij bent een ware apostel. Jij alziend oog. ;-)

@FistonPatron  schreef:
Zouden de Telenet-moderators of netwerkexperts hier eens naar kunnen kijken?

Voor persoonlijke ondersteuning van Telenet contacteer je best de klantendienst

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.