Beantwoorden
HCN
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Wereld gedichtendag Jij bent af! Twee handen vol! Leesbeest!

MKR NB 1500 gebruiken om te sms'en via Telenet-netwerk?

Weet er iemand of het mogelijk is de "MKR NB 1500" van Arduino te gebruiken om SMS's te versturen en te ontvangen via het netwerk van Telenet?

En, indien het mogelijk is, of daar een bepaald abonnement (incl SIM-kaart) voor nodig is?

Alvast bedankt.

 

Titel gewijzigd door Caro (mod) | Vorige titel: Gebruik van MKR NB 1500 voor TX/RX van SMS's

17 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

MKR NB 1500 gebruiken om te sms'en via Telenet-netwerk?

SMS versturen doe je via een mobiel netwerk. Ofwel heb je daar een provider voor nodig die jou boodschap verstuurt via zijn mobiel abonnement, zoals je dat in sommige PC programma's hebt. Dat heb je in bepaalde boekhoudingprogramma's of dergelijk. Ofwel zal je een eigen simkaart en abonnement moeten hebben. Kijk eens in de specs op deze site: https://www.elektor.nl/products/arduino-mkr-nb-1500

 

SIM-kaartMicroSIM (niet inbegrepen bij het board)


  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
HCN
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Wereld gedichtendag Jij bent af! Twee handen vol! Leesbeest!

MKR NB 1500 gebruiken om te sms'en via Telenet-netwerk?

Bedankt voor de link.

Maar die technische specs heb ik zelf reeds op heel wat websites gevonden.

Ik heb immers ondertussen reeds de volgende leveranciers geraadpleegd: Amazon, Antratek, Conrad, Distrelec, Elektor, Galaxus, Gotron, Kiwi Electronics, Reichelt, RS, TME.

En uiteindelijk blijkt de bron van al hun documentatie te herleiden tot de website van de fabrikant:

https://store.arduino.cc/products/arduino-mkr-nb-1500

De vraag waar ik evenwel blijf mee zitten is: "Kan ik dit bord gebruiken bij een Belgische provider (in dit geval Telenet)?".

HCN
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Wereld gedichtendag Jij bent af! Twee handen vol! Leesbeest!

MKR NB 1500 gebruiken om te sms'en via Telenet-netwerk?

Ik had gehoopt dat er misschien iemand praktische ervaring had opgedaan met dit "MKR NB 1500"-bord in het kader van een IoT-project.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5310
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

MKR NB 1500 gebruiken om te sms'en via Telenet-netwerk?

@HCN ik heb 10 jaar geleden een Arduino setje gekocht met een "Arduino GSM Shield" erbij en een led screen, was de bedoeling om sms'jes dat men stuurde via een script op een site te zetten via FTP, maar ben er nooit aan begonnen door geen tijd en het ligt daar al zolang aan de kant, heb er een sim kaart bijgekregen maar je moet via een buitenlandse firma werken dat de sms'jes verstuurde.

het script sprak ook van een buitenlandse firma dat de sms'jes verwerkte enz.

maar nooit mee gewerkt spijtig genoeg door geen tijd, veel geld voor betaald nog voor heel het pakket, was rond de 200 euro.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

MKR NB 1500 gebruiken om te sms'en via Telenet-netwerk?

Volgens mij komt het erop neer dat je in de 4G frequenties moet zitten https://docs.eseye.com/Content/GettingStarted/FrequencyBands.htm. In Europa gebruiken band 1, 3, 8, 20. Dus volgens de specs van Arduino zou dit moeten lukken. Je kan het proberen. Als je gewoon een abonnementje afsluit op Telenet kan je dit na een maand al opzeggen, dus proberen maar.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
HCN
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Wereld gedichtendag Jij bent af! Twee handen vol! Leesbeest!

MKR NB 1500 gebruiken om te sms'en via Telenet-netwerk?

Een interessante gedachte.

Ik heb het bord echter nog niet gekocht en het kost ca 100 EUR.

Dus als het niet werkt, hang ik er wel aan voor die 100 EUR.

 

HCN
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Wereld gedichtendag Jij bent af! Twee handen vol! Leesbeest!

MKR NB 1500 gebruiken om te sms'en via Telenet-netwerk?

Ik vind het trouwens allemaal wel een beetje verwarrend.

Ik dacht immers dat je voor het sturen en ontvangen van SMS's gebruik maakt van het telefoonnetwerk en niet van het internet.

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1134
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

MKR NB 1500 gebruiken om te sms'en via Telenet-netwerk?

Voor standaard SMS maak je inderdaad gebruik van het telefoonnetwerk.

Maar je hebt ook diensten zoals Twilio die een API aanbieden om SMS'en te versturen en te ontvangen via internet: SMS API | Twilio 


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

MKR NB 1500 gebruiken om te sms'en via Telenet-netwerk?

Daarom de mogelijkheid voor een micro-sim zoals vermeld in de specs van dat apparaatje. En anders is het zoals @WG94 aangeeft.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
HCN
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Wereld gedichtendag Jij bent af! Twee handen vol! Leesbeest!

MKR NB 1500 gebruiken om te sms'en via Telenet-netwerk?

Ik wil niet zeuren hoor, maar het is niet omdat je er een SIM-card kan insteken dat het ook werkt op een Belgisch netwerk.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

MKR NB 1500 gebruiken om te sms'en via Telenet-netwerk?

Uitproberen is de boodschap. Steek er een prijs volgens verbruik in en je kan testen. Is het OK dan kan je dat nummer nog omzetten naar een effectief abonnement. Op dat arduino kaartje moet je misschien de juiste band instellen. In Europa worden er maar 4 gebruikt oa. 8 en 20. Zie de linken die ik gestuurd heb. Je hebt wel wat programmeerwerk. Je kan via een raspberry PI een eigen IoT server opzetten enz. . Ik heb jaren geleden dat eens gedaan in een cursus die ik volgde. Testen en proberen is de boodschap. En die paar euro voor een micro-sim zal nu ook het verschil niet maken denk ik.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1134
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

MKR NB 1500 gebruiken om te sms'en via Telenet-netwerk?

Zoals @igvfer zegt, de 4G frequentiebanden die het toestel ondersteunt komen overeen met die van Telenet.

Ik vrees dat niemand hier bekend is met deze setup dus meer garantie dan dat zal je van ons niet krijgen.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

MKR NB 1500 gebruiken om te sms'en via Telenet-netwerk?

Circa 25 jaar geleden waren er verschillende aanbieders om gratis sms'en te versturen via het internet. Mogelijk bestaat er ergens nog één zo.

Mijn technische kennis is te beperkt, maar indien een sms verstuurd wordt via de smalband (NB-IOT) dan zal het lukken met een Telenet sim. Echter de sms technologie is veel ouder dan de NB-IOT normen, dus vrees ik dat het niet zal lukken.

 

HCN
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Wereld gedichtendag Jij bent af! Twee handen vol! Leesbeest!

MKR NB 1500 gebruiken om te sms'en via Telenet-netwerk?

In ieder geval iedereen bedankt om mee te denken.

Laat mij misschien nog eventjes samenvatten wat ik effectief wil gaan doen.

Ik wil SMS's kunnen versturen via het TELEFOONnetwerk van Telenet (dus NIET via het internet, IoT, M2M, ...) en dit door gebruik te maken van het "MKR NB 1500"-bord van Arduino.

Ik realiseer mij dat het gebruik van dit bord momenteel een overkill is voor mijn toepassing (maar dan heb ik tenminste iets in huis dat ik later kan gebruiken voor meer gesofistikeerde toepassingen).

Met de aanschaf van een SIM-kaart voor deze toepassing heb ik geen enkel probleem. Het gaat hier om de aanschaf van het "MKR NB 1500"-bord zelf: dat heb ik nog niet en dat kost ca 100 EUR. Dus, ik wil in eerste instantie weten of dat bord mij zal toelaten te doen wat ik wil gaan doen.

Voor de geïnteresseerden: ik wil een systeem opzetten om een stuk afgelegen landbouwgrond te monitoren. Op dat stuk grond wordt regelmatig materiaal gestolen; dus ik wil eventuele indringers kunnen detecteren. Bovendien wil ik ook kunnen monitoren of de grond niet te droog is en er dus moet gesproeid worden. Dat zijn allemaal condities die kunnen gedetecteerd worden via sensoren (als zo'n conditie optreedt, dan wil ik een SMS-alarmbericht op mijn telefoon krijgen). Deze sensoren kunnen aangesloten worden aan het "MKR NB 1500"-bord. Dit bord bevat immers onder andere een MCU (microcontroller unit) die geprogrammeerd wordt in C++ (het is dus een concurrent van een Raspberry Pi).