|
25.620
netweters
|
158.519
antwoorden
|
|
21.376
vragen
|
Ik wil een sms versturen naar een groep mensen (sommige ontvangers hebben geen smartphone) maar past mijn Samsung A56 dit aan naar MMS. Daarop krijg ik dat de foutmelding dat het bericht niet verzonden is : service niet geactiveerd in netwerk.
@Sonja_D Het kan inderdaad zijn dat de andere persoon waar je een berichtje naar stuurde geen RCS ondersteuning heeft en dus ook geen bericht kan ontvangen in dat formaat.
Zoek in je instelling naar RCS chats en zet dit aan. Bij deze instellingen kan je ook de optie "automatically resend as a text" aanzetten of in het nederlands "automatisch opnieuw verzenden als tekst". Dan zullen die personen dit berichtje wel ontvangen omdat er geen speciale karakters of afbeeldingen instaan.
Ik vrees dat je ergens een verkeerde conclusie trekt uit je vaststellingen. Jouw toestel kan helemaal niet weten of een bestemmeling als dan niet een smartphone is. Je moet de reden van het omzetten elders zoeken. Ik vermoed dat het een instelling is in je smartphone die maakt dat je een MMS verstuurd. Een reden zou kunnen zijn dat je een lang bericht doorstuurd. In bepaalde gevallen kom je zeer vlug tot een lang bericht. Afhangend van je instellingen: bepaalde letters met accenten, onafhankelijk van je instellingen speciale tekens, emoji (dus ongeveer alle niet ASCII-tekens). Een sms is maximaal 160 tekens lang. Dat kan enkel met zuiver ASCII-tekens (en met bepaalde coderingen enkele geaccentueerde letters, maar dan vervallen een paar andere tekens). Als je andere tekens gebruik wordt alles om gezet in twee bytes per teken. Sommige tekens zoals een emoji vereist vier bytes. Als je dan nog weet dat er eerste van die 160 nog een stukje afgaat om de nodige info mee te sturen, dan heb je minder dan 40 tekens per sms van zodra er een emoji in zit. Jij ziet niet dat de sms uiteindelijk opgesplitst wordt, je kan dat zin in het detail van je verbruik.
Dus ga naar je berichten app, klik op de drie puntjes, kies instellingen, kies meer instellingen, kies MMS-berichten, zet groepsgesprek op uit. (mogelijk is dit niet exact hetzelfde op je toestel). Hiermee heb je MMS berichten nog niet geblokkeerd. Met de info die je hier gekregen hebt, is het aan u om een sms te gebruiken voor wat het echt dient: een kort bericht (Short Message Service).
Kijk onder de instellingen van je Berichten app hoe groepsberichten verstuurd worden, kies voor massa-sms.
Als er bij de ontvangers mensen zijn zonder smartphone, dan is RCS geen optie. RCS werkt enkel als zowel jij als de ontvanger dit hebben ingesteld, maar dat is hier eigenlijk niet van belang, omdat het bij jou sowieso via SMS zal gaan. Maar vermoedelijk staat dit bij jou ingesteld als groeps-sms.