Beantwoorden
TheW0LVERIN3
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Happy New Year! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

RCS-chat via Google messages

Volgens google en vele nieuwsbronnen is rcs chat via de google servers in de google messages app nu wereldwijd beschikbaar. Ik kan dit nochtans niet enablen. Het zegt dat mijn provider dit momenteel niet ondersteund. Heeft iemand anders dit probleem op telenet of base? Kan het zijn dat dit niet werkt op telenet nummers?

0 Likes
30 reacties
TheW0LVERIN3
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Happy New Year! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

RCS-chat via Google messages

@janne_man 

De reden is dat de standaard universeel is. Als je providers servers heeft gaan de berichten niet door google, en met de encryptie die via messages aan het uitrollen is kan zelfs je provider je berichten niet meer zien. Whatsapp heeft als nadeel dat het geen universele standaard is. Er zijn altijd mensen die niets weten over privacy die liever facebook messenger ofzo gebruiken. En elk land heeft ook een verschillende hoeveelheid gebruikers op verschillende platformen. Er is veel verdeeltheid. Ook dat facebook al een tijd bezig met messenger en whatsapp en intagram te mergen. Dit is al meerdere keren gerapporteerd. Facebook heeft controle over whatsapp en maakt veranderingen die in vraag kunnen gesteld worden. De toekomst van privacy op whatsapp is onzeker en signal heeft veel geavanceerde opties die normale gebruikers ambetant vinden. Veel mensen willen ook deze berichten services niet als standaard sms app zetten maar de standaard google messages app is makkelijker voor mensen te overtuigen en zodat mensen het beter vertrouwen. Ik begrijp dat het misschien niet de nieuwe standaard wordt maar het kan op zijn minst geen kwaad dat mensen de google messages app als standaard zetten. Ook zullen providers waarschijnlijk rcs sturen niet tellen tegen je abonnement. Dit is in belgie bij sommige al zo met whatsapp enz, maar niet in alle landen. Het zal interessant zijn om te zien wat er gebeurt in de toekomst, maar voorlopig vindt ik dat het niet slecht is dat mensen google messages als standaard berichten app zetten. Zo kan je met mensen een chat hebben die zoals whatsapp werkt als deze mensen geen whatsapp hebben. vb: grootouders enz. Het gaat vooral handig worden als meer gsm makers het als standaard installeren. Maar ja we zullen zien

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

RCS-chat via Google messages

@janne_man 

 

Een groot verschil tussen RCS en WA is dat je tegenpartij geen RCS hoeft te hebben. Als uw bestemmeling geen RCS heeft wordt het bericht automatisch omgezet in SMS of MMS, naargelang wat er in staat. En omgekeerd kun je met RCS ook gewone SMS of MMS van anderen ontvangen.

 

WA heeft waarschijnlijk wel andere troeven maar je kan er niet omheen dat de tegenpartij ook WA moet hebben.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

RCS-chat via Google messages

@TheW0LVERIN3 

Ik heb zonet 'Chat features' aangezet in standaard Google Messenger Android phone app. Dit duurde even (ik moest o.a. mijn nummer geven), maar, het staat nu dus aan, en, er staat nu in Settings ->'Chat features' vermeld: "Chat features from Google provided by Jibe Mobile". FWIW: ik heb een Proximus nummer. Er staat weliswaar ook

Status: Connecting...

Connection in progress

Dat lijkt me nog niet OK. Op mijn computer kan ik Chrome Messenger webapp pairen met mijn phone Messenger app (en via het web messages sturen). Maar dat staat los van het feit of 'Chat features' aan of uit staan. Hoe weet ik of RCS werkt op Android?

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
TheW0LVERIN3
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Happy New Year! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

RCS-chat via Google messages

Als er connected staat werkt het. Je kan dit testen door foto's enzo naar iemand anders met rcs te sturen. 

TheW0LVERIN3
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Happy New Year! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

RCS-chat via Google messages

We weten dat in belgie rcs werkt bij orange want deze hebben dit zelf uitgerold en door de post van @NofanTasi  weten we dus ook dat de servers van google werken bij een proximus nummer. Nu moeten we alleen nog te weten komen of iemand met een base/telenet nummer dit ook kan aanzetten. Want dan moet ik google support bellen om te zien waarom dit bij mij niet lukt. 

0 Likes
TheW0LVERIN3
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Happy New Year! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

RCS-chat via Google messages

Btw, als iemand vragen heeft over rcs lees eerst dit, het heeft misschien al een antwoord op je vraag: https://support.google.com/messages#topic=7502209 

Het staat onder chat features

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

RCS-chat via Google messages

Even preciseren : 'chat features' staat (ik moet zeggen: stond), aan, maar, geen connectie, en, fotos versturen nog via MMS. Ik heb de Messenger app cache en data ge-clear-ed en opnieuw geprobeerd 'chat features' aan te zetten, maar, ben nu over limiet van pogingen per dag om het nummer te verifieren (maar het was al geverifieerd...). Ik probeer een dezer dagen opnieuw. Op de Proximus site wordt RCS wel degelijk vermeld. Of mijn abonnement het supporteert moet ik uitzoeken.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
TheW0LVERIN3
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Happy New Year! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

RCS-chat via Google messages

Ik heb gecheckt en het staat inderdaad op de proximus website. Dus proximus heeft geen eigen servers en raadt gewoon aan om de google servers te gebruiken. Support hang niet af van abonnement het werkt voor alle abonnementen zolang de provider of google het aanzet. Het is gewoon via wifi berichten sturen, het is nergens betalend en ik ben ook niet zo zeker dat het wel achter een betaalmuur kan gezet worden.

De uitleg en support pagina van proximus: https://www.proximus.be/support/en/id_sfaqr_mms_config/personal/support/telephony/mobile-phone-and-s...

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

RCS-chat via Google messages

@TheW0LVERIN3 

 

"Het is nergens betalend" is ook niet helemaal waar. Het wordt aangerekend op uw dataverbruik. Veel is dat weliswaar niet, maar het wordt wel degelijk aangerekend.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
TheW0LVERIN3
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Happy New Year! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

RCS-chat via Google messages

Ja dit klopt, maar het is niet dat het apart wordt aangerekend als betalende feature, het verbruikt je data net als andere apps die internet gebruiken.

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

RCS-chat via Google messages

fwiw: ik slaag er geen tweede keer in (op mijn 1+5T) om mijn nummer te verifieren voor de 'chat features', de Status is 'Setting up...'. Ik volg de "Can't turn on chat features" gids in de Google support link die @TheW0LVERIN3 gaf, i.e.: ik 'clear' de 'application storage' voor 'Carrier Services' and 'Messages'. De software interpreteert het nummer +32 aaa bb cc dd dat ik geef soms op zijn Amerikaans: als in "Trying to verify (aaa) bbc-cdd", maar, dat was, voor zover ik me herinner, gisteren ook zo (en het is afhankelijk van het feit of in Advanced settings mijn nummer al dan niet bekend is). De Proximus link die @TheW0LVERIN3  geeft is ook al wat ik snel op Proximus forum aan informatie vind. Ik zie geen getuigenissen van iemand die meldt: "het werkt", maar, zo is het dikwijls op een forum, mensen posten eerder omdat iets niet werkt, maar, ik zie ook geen getuigenissen van iemand die meldt: "het werkt niet"...

Zoeken naar "RCS" op 'Google account beheer' geeft nog wat extra lectuur. Ik hou het even voor bekeken.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
TheW0LVERIN3
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Happy New Year! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

RCS-chat via Google messages

@NofanTasi  Pobeer rcs te disablen via deze link voordat je het probeert opnieuw te doen: https://messages.google.com/disable-chat 

Het kan zijn dat het toch op een of andere manier (deels) aangezet is en dat het dus eerst uitgezet moet worden om het terug aan te kunnen zetten.

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

RCS-chat via Google messages

@TheW0LVERIN3  dank voor hint, ik ben nu 'Connected'

{*niet* 'like'-en aub}
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

RCS-chat via Google messages

@TheW0LVERIN3 

 

Misschien is dit artikel wel interessant voor de geïnteresseerden.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
paulus
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

RCS-chat via Google messages

Is er al iets meer bekend wanneer Telenet rcs ga ondersteunen?

0 Likes