Beantwoorden
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

0FF867DF-0816-459A-B160-E68A75847B49.png401D19A3-5C0E-489D-94FB-5A08CAFCB3D7.pngBeste Netweters,

Ook deze maand heb ik een dag met een uitschieter van verbruik welke ik niet kan verklaren? Wat kan in Gods naam toch dit verbruik veroorzaken?? Ik heb hier voor nog niet naar de klantendienst gebeld, maar twijfel er aan of ze het kunnen verklaren. Ze kunnen mijn telemeter niet zien. Deze keer deed het probleem zich voor op 9 mei en vorige maand op 16 april. En het strafste is dat ditmaal op 9 mei er NIEMAND thuis was. Ik voeg het beeld materiaal toe van deze maand en van vorige maand. De eerste foto is nu van deze maand 9 mei en de tweede foto is van vorige maand op 16 april. Wie kan dit verklaren? @Suzy heb jij een bron die dat kan checken? Want sommige operators begrijpen niet eens waarover je het hebt...

 

 

Never trust in Dust
0 Likes
35 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

Standaard staat de WPS functie van de HGW op aan. Met Mijn Telenet kan je die afzetten.

Als die functie aanstaat, dan volstaat het om op de wps knop van de HGW te drukken om een draadloos toestel te verbinden. 

Dus zet de WPS functie uit op Mijn Telenet. Verander nogmaals van Wifi wachtwoord.

Je kan in Mijn Telenet de toegelaten Mac-adressen opgeven.

Zowel de WPS functie als het opgeven van de Mac-adressen hebben enkel effect op de draadloze verbindingen.

Ongeoorloofde toegang met een draadverbinding kan je zo niet beletten.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik


@Domi1963  schreef:

@sb 

Zo denk ik er ook over. Maar dan zou ik wel enige hulp willen. Zoals welk type router? Hoe instellen? Wat met de HGW instellingen? Ik heb daar geen kaas van gegeten...

Ik zie dat jij daar op een ander niveau zit dan ik, dus mocht je willen helpen, dan graag...


Ik zou eerst nog even de raad van @janne_man opvolgen en zien of dat iets oplevert.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

@janne_man 

- Ik heb op de HGW mijn WPS functie uitgeschakeld.

- Ik heb mijn wachtwoord nogmaals aangepast.

- Dan wat die Mac adressen betreft is dat bij Mac filtering dat ik dit moet doen? Zo ja:

1) ik vul enkel Mac adressenlijsten in van draadloze toestellen??

2) ik vul het Mac adres in - de naam van het toestel - en moet ik daarna “actief” selecteren??

3) hoe beveilig ik mijn bekabelde toestellen?? Waarschijnlijk met een router??

4) Is het dan niet beter dat ik meteen een router neem zoals @sb zegt, en ik dan de dader welke het verbruik veroorzaakt kan elimineren of aanpassen??

@janne_man @sb graag jullie mening aub?

 

Never trust in Dust
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

Dan ook wat wake - on - lan betreft op mijn iMac moet er aan 2 voorwaarden voldaan zijn om hem op afstand te kunnen starten:

1) hij moet verbonden zijn met een lan of netwerkkabel (is bij mij via WiFi verbonden)

2) hij moet zich in slaapstand bevinden (staat bij niet gebruik altijd volledig uit)

Dus is het quasi onmogelijk dat deze van op afstand opgestart wordt.

Ik wil jullie er ook op wijzen dat ik met geen enkel toestel problemen heb, maar dat ik juist nu al 2 maand slechts één dag per maand een piekverbruik heb. Dat wil ik kunnen achterhalen vanwaar dit komt? Ik ga even voor de volledigheid gans mijn netwerk opsommen dan hebben jullie misschien een idee vanwaar het piekverbruik komt?

In ons gezin zijn:

1) 5 iPhones draadloos verbonden

2) 2 iPads draadloos

3) 1 iMac draadloos

4) 1 HP laptop met Windows 10 draadloos

5) 1 HP printer draadloos

6) 2 TV’s bekabelt via ethernet

7) 2 Home cinema’s bekabelt

8- 2 TV boxen bekabelt

9) 1 Telenet accespoint bekabelt

10) 1 Philips Hue licht besturings module bekabelt

11) 1 PlayStation PS4 bekabelt (er zijn enkel 3 spelletjes aangekocht aanwezig en geen downloads)

12) 1 Apple watch draadloos via WiFi ( WiFi staat uit indien dichtbij iPhone ligt)

Voila! Wat veroorzaakt mijn piekverbruik volgens jullie? Goed alles lezen voor je antwoord aub?

Never trust in Dust
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik


@Domi1963  schreef:

...

1) ik vul enkel Mac adressenlijsten in van draadloze toestellen??

2) ik vul het Mac adres in - de naam van het toestel - en moet ik daarna “actief” selecteren??

3) hoe beveilig ik mijn bekabelde toestellen?? Waarschijnlijk met een router??

4) Is het dan niet beter dat ik meteen een router neem zoals @sb zegt, en ik dan de dader welke het verbruik veroorzaakt kan elimineren of aanpassen??


1) Ja

2) Ja

3) De HGW is ook een router, dus niet elke router zal u iets bijbrengen. Meer info hierover zal je van anderen moeten krijgen.

4) Jij hebt een overtuiging en ik respecteer die. Ik ben kritisch en niet overtuigd van uw overtuiging die ik slechts een kleine kans geef om waar te zijn. Ik wil eerst alle ander mogelijkheden uitsluiten.  Een belangrijk deel van de waarheid moet van uw toestellen komen. Met Windows 10 kan je uw verbruik van de laatste 30 dagen nakijken, je kan het verbruik zien per programma en app. Met Android toestellen kan dat eveneens. Ik veronderstel dat de Apple producten iets soortgelijks hebben. Als ze het niet hebben veronderstel ik dat er wel een app is die dat kan. Deze info is belangrijk om de waarheid zonder vooroordelen te vinden. 

 

Wat uw reactie van 19-05-2019 02:16 betreft:

Ik probeer altijd te begrijpen wat er geschreven staat en ik geeft toe dat ik daar niet altijd in slaag.

Van alle toestellen die je opgeeft zijn er negen waarvan ik verwacht dat je die zelf onderzoekt naar hun verbruik. Deze toestellen zijn 5 IPhones, 2 iPads, 1 iMac en 1 laptop.

Ik heb al gelezen van draadloze printers die gehackt zijn. Als je iets of wat energiezuinig bent, dan staat zo'n printer meestal volledig uit. Van de TV's die ook gehackt kunnen worden verwacht ik geen verbruik van 20 Gb. Zonder in te gaan over model en mogelijkheden van uw 2 Home cinema's, kan ik enken in het algemeen iets zeggen en dat deze toestellen als media player mogelijk kunnen gebruikt worden voor het streamen van veel verbruikend video. De 2 tv boxen had je nog niet toen je voor de eerste keer melding maakte van abnormaal verbruik. De accesspoint maakt deel uit van uw lan net zoals de HCW en is op zich geen verbruikstoestel enkel een doorgeef toestel. Over de laatste drie toestellen kan ik niets zinnigs schrijven.

 

Als antwoord op uw vraag "Wat veroorzaakt mijn piekverbruik volgens jullie?" is mijn antwoord dat enkel jij toegang hebt tot alle toestellen en dat je van mij niet meer mag verwachten dan een advies, dat soms meevalt en soms tegenvalt. 

 

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

1) Allemaal zou ik zo zeggen. Als je alleen die toestellen die draadloos verbonden zijn in de lijst zet, dan gaan de bekabelde toestellen volgens mij niet meer online kunnen.

 

Edit: Blijkbaar werkt dit alleen voor de toestellen die draadloos verbonden zijn.

 

2) Ik heb geen Security Pack, dus ik zou zeggen, volg @janne_man .

 

3) Die staan in principe al achter een router, de HGW. Ik stelde een eigen router voor om al het verkeer daar langs te laten gaan en in principe (de router is nog altijd verbonden met de HGW) de HGW even buitenspel te zetten. En dan nog best een eigen router die het verkeer van alle toestellen kan bijhouden.

 

Dit is wat ik zie:

 

tplink.statistics.png

 

Dus op basis van een intern IP en MAC-adres zou je dan kunnen nagaan waar al het verkeer zit.

 

4) Ik zou niet heel dadelijk investeren in een router, speciaal om dit op te lossen. Misschien kan je er eentje lenen? In elk geval zou ik zeker eerst de raad van @janne_man in overweging te nemen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes