Beantwoorden
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

0FF867DF-0816-459A-B160-E68A75847B49.png401D19A3-5C0E-489D-94FB-5A08CAFCB3D7.pngBeste Netweters,

Ook deze maand heb ik een dag met een uitschieter van verbruik welke ik niet kan verklaren? Wat kan in Gods naam toch dit verbruik veroorzaken?? Ik heb hier voor nog niet naar de klantendienst gebeld, maar twijfel er aan of ze het kunnen verklaren. Ze kunnen mijn telemeter niet zien. Deze keer deed het probleem zich voor op 9 mei en vorige maand op 16 april. En het strafste is dat ditmaal op 9 mei er NIEMAND thuis was. Ik voeg het beeld materiaal toe van deze maand en van vorige maand. De eerste foto is nu van deze maand 9 mei en de tweede foto is van vorige maand op 16 april. Wie kan dit verklaren? @Suzy heb jij een bron die dat kan checken? Want sommige operators begrijpen niet eens waarover je het hebt...

 

 

Never trust in Dust
0 Likes
35 reacties
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

@Bolletje 

Je moet je niet excuseren. Ik probeer enkel maar te achterhalen vanwaar elke maand slechts 1 dag er een uitschieter van verbruik is? Bij Proximus was dit niet het geval en had ik een mooi dagelijks verbruik zonder uitschieters. Moest het zijn dat dit gaat over het updaten van toestellen dan kan ik moeilijk geloven dat al mijn toestellen en ik zeg dan wel alles wat updatebaar is op slechts één enkele dag gebeurd. Mijn gemiddeld maandelijks internet verbruik ligt bij Telenet ook bijna 100 GB hoger dan bij Proximus, zonder onze levensstijl te wijzigen. Dat mogen ze van mij gerust eens onderzoeken @Suzy 😉

Never trust in Dust
0 Likes
the_jez
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

Hello you can use a MONITORING NETWORK APP to check an keep an eye on all your device 

try PeakHour 4 https://peakhourapp.com/ for MAC OS 

 

or TRY FING FOR IOS but limited to monitoring network activity https://www.fing.com/

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik


@Domi1963  schreef:

Dat mogen ze van mij gerust eens onderzoeken @Suzy 😉


@Domi1963, zoals ik eerder reeds aangaf, laat je daar best een individueel dossier voor opstarten bij de klantendienst (telefonisch of via sociale media). Dat kan ik van hieruit niet voor je doen of opvolgen. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

@the_jez 

Hello friend,

I have already the Fing app on my iPhone and iPad but I don’t know how I could monitoring my network with this app? And in the AppStore, I could find only one Fing app. Can you explain me some more?

Never trust in Dust
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

@Suzy 

Ik ga eens proberen via Facebook, daar is de respons nogal vlug.😉

Never trust in Dust
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

Ik heb contact gehad met de klantendienst van Telenet via Facebook: het eerste wat ik al niet apprecieer, is dat er telkens iemand anders antwoord.

Zie hier wat hun antwoord was op het exuberant verbruik op de 2 dagen: 

voor de eerste dag geloof ik er niets van. Ik heb niet gecommuniceerd tussen 2 computers. Misschien iets geüploadet naar de cloud, maar ik heb amper in totaal 18 GB in de cloud opgeslagen staan en dit word/werd er op stelselmatige manieren aan toegevoegd, geen hopen in ene keer. Het laatste kan ik eerder geloven dat er vreemde gespuis op mijn netwerk zit? Ik heb toen gevraagd of het Telenet internet security pack dan wel deugt?? Zie hier hun antwoord:

 

Dankjewel Dominique. Dit internetverbruik op deze ene dag ligt voor een stuk aan FTP. Dit staat voor File Transfer Protocol. Dit is het verzenden en ontvangen van bestanden tussen 2 computers, of bestanden uploaden naar een cloud. Dit kan ook het hosten van een website zijn. Verder zien we ook een algemeen vreemd verbruik dat niet binnen een bepaalde categorie valt. We raden je dus ook aan om je toestellen te scannen op virussen. Sanne

Never trust in Dust
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

Ze werken nu eenmaal met verschillende mensen en niet iedereen heeft evenveel kennis. Logisch (misschien moet ik "helaas" zeggen) dat je dan verschillende antwoorden krijgt.

 

Spijtig genoeg vrees ik dat het aan jou als gebruiker zal liggen om een oplossing te vinden op dit probleem. Het Telenet Security Pack geeft geen 100% garantie en wat mij betreft geeft het vooral een vals gevoel van veiligheid. Zoals voorgesteld zou ik proberen op elk toestel een "tracker" te installeren die alle verkeer bijhoudt.

 

Wat die Windows laptop betreft, het is ver gezocht, maar beschikt die over Wake-on-LAN? Als ik het goed begrijp, dan zou men op deze manier de laptop vanop afstand kunnen opstarten en terug afsluiten. Een gratis tool die je kan gebruiken onder Windows is Networx, maar zoek dan wel versie 5.5.5. Dat is de laatste versie die gratis was.

 

OF je hangt alles achter één router. Mijn TP-Link heeft een optie "Statistics" waar het verkeer wordt bijgehouden per toestel. Op die manier zou je alvast kunnen achterhalen welk toestel de boosdoener is.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

Ziezo ik heb mijn iMac 2 keer uitgebreid laten scannen en ook de Windows 10 laptop 2 keer uitgebreid en nergens niks gevonden met het Telenet security pack.

@sb wake-on-lan denk ik niet dat die laptop dat heeft want uit is uit en heb hem nog niet automatisch zien opstarten. Ik zie het woordje lan staan, maar deze is verbonden via WiFi omdat hij niet veel gebruikt wordt. Hij is van mijn dochter, maar ik gebruik hem vooral voor dingen te doen welke soms moeilijk of niet uitvoerbaar zijn op de Mac.

Ik heb uw voorstel ook al grondig bestudeerd over een router te plaatsen, maar das voor mij lekentaal. Ik zou graag eentje plaatsen, maar dan moet ik eerst al weten wat voor een ik nodig heb? Hoe sluit je dat aan op een HGW van Telenet ? Komt deze nog vóór de HGW? Hoe stel je deze in? Wat moet ik wijzigen in de instellingen van mijn HGW? Wat moet er allemaal gebeuren opdat alles correct blijft werken? Dan had ik graag een goede uitleg in mensen taal. Bvb portforwarding, wat is dat en al die afkortingen welke hier genoemd worden, daar heb ik geen kaas van gegeten. Kortom tot op heden weet niemand wat die 2 keer exact dat overmatig verbruik veroorzaakt heeft met 100% zekerheid.

En zoals jij zegt met een goed ingestelde router weet ik of ik bij mij moet zoeken of dat het euvel van buitenaf komt.

Dus ik wil best een router plaatsen, maar dan wil ik alles van naaldje tot draadje weten in mensentaal hoe en waar deze aangesloten wordt? En hoe ik dit het best instel en wat ik moet wijzigen bij de instellingen van de HGW? Als de eventuele router achter de HGW komt, dan kunnen ze toch nog aan mijn internet volume zitten, of heb ik het mis? Het gaat mij niet alleen om mijn netwerk te beschermen, maar ook diefstal van internetvolume te vermijden... 

Want in de buurt waar ik woon, wonen er nogal wat onbetrouwbare louche mensen, zo van die je gans de dag niet ziet, maar ‘s nachts rondlopen op straat.

Never trust in Dust
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

Geen enkele virusscanner vindt alles. Als een bepaald programma bij een eerste scan niets vind, zal het bij de herscan ook niets vinden. Er zijn genoeg antivirusprogramma's te vinden op het internet. Ik kan moeilijk één aanbevelen. Zelfs het beste zal nog niet alle virussen tegenhouden. Het kan best dat een antivirusprogramma dat lager gekwoteerd staat u een beter resultaat opgeeft.

 

Ik zie hier dat de appelfamilie ook een Wake on Lan heeft en dat die standaard ingesteld is.

0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

@janne_man Dit is wat ik doe met de iMac:

 

The senior people have an annoying habit of powering down their iMacs when they leave - which makes remote connection impossible.

Never trust in Dust
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik


@Domi1963  schreef:

@janne_man Dit is wat ik doe met de iMac:

 

The senior people have an annoying habit of powering down their iMacs when they leave - which makes remote connection impossible.


Dat klopt, behalve als je de Wake On LAN kan activeren. En zoals ik juist lees hier iets hoger heeft Apple dat ook aan boord.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

@Domi1963Extra router plaatsen enzo zal je probleem niet oplossen. Het komt erop aan dat je te weten komt op welk moment van de dag dat extra verbruik heeft plaatsgehad en dat zal je niet echt zien. Je weet enkel dat het grotendeels de piekuren betreft dus dat is tussen 12 en 24u. Maar het kan net zo goed tussen 13u en 14u zijn of tussen 23u en 24u.

Heeft er iemand op uw Wifi netwerk gezeten? Eén maatregel: paswoord aanpassen. Maak er iets van met minstens 12 tekens. Ik gebruik nogal veel een dialectwoord in combinatie met een psotcode en huisnummer. Gooi dit door elkaar en voeg er een paar leestekens in en je hebt een pracht van een paswoord.

Onder windows en vermoedelijk ook op een Mac kan je uw verbruik nagaan van de laatste 30 dagen met de daders in casu de programma's die verantwoordelijk zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

@igvfer 

 

Een extra router kan volgens mij mogelijk wél helpen om de oorzaak van het probleem te achterhalen. Als de WiFi van de HGW wordt uitgeschakeld en al het verkeer, zowel bekabeld als draadloos, loopt via de router, eentje die statistieken bijhoudt, dan zou je kunnen achterhalen welk toestel het extra verkeer veroorzaakt. Of mis ik hier iets?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

@StefaanH Het woord zegt het zelf: wake up-on-lan. Dus vermoed ik dat de iMac enkel van op afstand kan geactiveerd worden als hij met een netwerkkabel aangesloten is? Kan iemand dit bevestigen? Mijn iMac werkt voorlopig nog via WiFi omdat hij amper op 3 m van de HGW staat.

@igvfer 

U gaat er nog steeds van uit dat de piekverbruiken van bij mij binnen uit komen. Waarom had ik dit dan NIET bij Proximus? Waarom is het steeds enkel op één willekeurige dag in de maand? Er is sinds ik ben overgestapt van Proximus naar Telenet niets gewijzigd aan mijn binneninstallatie noch aan onze manier van werken en doen en laten. Behalve dat er NA de piekverbruiken een iPhone gewisseld is voor een andere iPhone. Wachtwoord is reeds voor de 3de maal gewijzigd en om dit te raden moet je al een levensgebeurtenis weten binnen onze familie waar ik dan nog cijfers aan toe gevoegd heb en speciale leestekens. Ik houd nog 2 opties open:

1) ofwel weet de ene of andere mijn HGW te kraken, want ik heb elders al vermeld dat ik in een louche buurt woon.

2) ofwel is dit een fout van bij Telenet uit.

Ik ga er van uit dat als het van bij mij binnen uit moest komen, er wel verschillende dagen moeten zijn met piekverbruiken.

Never trust in Dust
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Reeds 2 maal ongeoorloofd internet verbruik

@sb 

Zo denk ik er ook over. Maar dan zou ik wel enige hulp willen. Zoals welk type router? Hoe instellen? Wat met de HGW instellingen? Ik heb daar geen kaas van gegeten...

Ik zie dat jij daar op een ander niveau zit dan ik, dus mocht je willen helpen, dan graag...

Never trust in Dust
0 Likes